Petries höjdmått

Sv: Petries höjdmått

funderar på petrie anky. tänkte prova lite olika modeller på eurohorse och se hur dom känns! det står alltså 51/36 i dina stövlar? kunde du vara snäll och mäta hur höga dom är bak (utan häl)? :)

hm olika bud om måtten här... :confused:

Tyvärr är det svårt för mig då mina Petrie Anky blev stulna sommaren 2007 (vilket jag förut har skrivit här på buke) :cry: :mad:

ja det kommer jag i håg, fy fasen vilken otur. :(

men du kanske kan mäta på dina cavallo? :)

Mätte mina stövlar. De är 51 i längd. Nu har de sjunkit lite och mätte då på utsidan 49,5 cm ner till klacken ( nästan 52,5 med klack). Så gissningsvis måttar de utsida (inkl båge) och ner till klackens början.

Nej jag tror det är insida ner, men är lite osäker, inte utsida i alla fall. Minns inte om det var samma mått bak och insida kanske?

Centaur
Jag har långa ben, även underben och om jag kommer ihåg ska jag kolla i mina Petrie vad det står imorgon, de är i stallet så kan inte kolla nu. Kommer inte ihåg, men kanske 52 eller nåtl:confused:

Klacken är inte inräknad i alla fall.

Nu har jag mätt de Cavallo som fanns hemma. Stövelmåttet är 50/33. Nu är dessa inridna, men bakkant till klackens början var nu ca 46 och utsidan med båge ca 51 cm. När vi köpte stövlarna var det en himla massa mätande och det som Sorbe skrev är nog ganska rätt...

Nej jag tror det är insida ner, men är lite osäker, inte utsida i alla fall. Minns inte om det var samma mått bak och insida kanske?

Centaur
Jag har långa ben, även underben och om jag kommer ihåg ska jag kolla i mina Petrie vad det står imorgon, de är i stallet så kan inte kolla nu. Kommer inte ihåg, men kanske 52 eller nåtl:confused:

Klacken är inte inräknad i alla fall.

Långa ben? Jag är 164 cm lång och har jag tror jag har 49 cm mätt häl-knäveck. Fick hem mina Petrie för en vecka sedan ungefär. De passade perfekt. Tyvärr har min mor lagt beslag på dem fram till julafton så jag kan inte mäta dem.

*KL*

Någon som vet hur och om stövlar töjer sig på vadvidden oxå?

Hera som ska beställa i 54 cm skafthöjd...

Egentligen skriver väl alla samma sak utom Saigon :D

:rofl: Men det slog mig precis att mina stövlar kanske har några år på nacken i jämförelse med er andras. Jag köpte mina begagnade (men oanvända) för typ 5 år sedan och det kan ju tänkas att de har ändrat sina måttrutiner sedan dess. På mina är det iaf helt klart att måtten antingen är utsida inkl båge (min båge är inte så väldigt hög) eller baksida inkl klack.

läste faktisk nånstans att petrie har ändrat sina mått, på asken stod det 52/37 och i stövlarna 47/37. så förmodligen har dom mätt olika. frågan är vad dom mäter NU. :p

:rofl: Men det slog mig precis att mina stövlar kanske har några år på nacken i jämförelse med er andras. Jag köpte mina begagnade (men oanvända) för typ 5 år sedan och det kan ju tänkas att de har ändrat sina måttrutiner sedan dess. På mina är det iaf helt klart att måtten antingen är utsida inkl båge (min båge är inte så väldigt hög) eller baksida inkl klack.

Mina är också 5 år:eek: Eller 5.5 noga räknat.....

Tiden går:crazy: Men dom är väldigt fina fortfarande i alla fall:bow:

Rumpnissen:

Jag kan minnas höjdmåttet fel, men å andra sidan gör några cm på underbenet ganska mycket...Får kolla vad det står i dme om jag kommer ihåg.

Ang vidd så är mina för vida nu, hade lite mer vader då, men nu är dom skönare tycker jag.:bow: Har haft cavallo som var lite väl smala och det är INTE skönt:crazy:

läste faktisk nånstans att petrie har ändrat sina mått, på asken stod det 52/37 och i stövlarna 47/37. så förmodligen har dom mätt olika. frågan är vad dom mäter NU. :p

:idea: Ja, där ser man. Men då är det ju inga problem för då är det ju bara att lyssna på Sorbe o co så löser det sig! Fast ska man köpa begagnat så gäller det ju då att få koll på hur pass gamla de är. :mad: Det är ju jättestörigt.

så du mätte dina ben från golv till knäväck och fick 49 cm? och då valde du 49 i måttabellen? blev stövlarna lagom höga då? :)

hera; beror på, mjuka stövlar töjer sig på bredden, men inte hårda.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Utrustning Hoppas jag lagt tråden rätt. Nu kommer jag säkert framställa som en idiot som ens tänker tanken att tävla dressyr i Tretorn Falsterbo...
Svar
8
· Visningar
2 766
Senast: Deimion
·
Dressyr Halloj! Undrar om det är någon här inne som har koll på exakt de olika fabrikaten måttar sina stövlar och hur ni tycker att det...
Svar
11
· Visningar
2 423
H
  • Låst
Dressyr Jag ska köpa ett par stövlar, men vet inte vilka! Jag tycker att många stövlar ser likadana ut på bilderna på nätet:crazy: så det är...
Svar
1
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka