Petries höjdmått

Centaur

Trådstartare
Vart mäter dom det? På utsidan eller baksidan och med eller utan häl? Har ju väldigt mkt att säga för hur höga dom faktisk är. Tex om en stövel är 51/36, om måttet är taget på utsidan så är stöveln eg bara 45 hög...

Kanske någon som har Petrie stövlar vill vara snäll och jämföra måtten i skaftet med dom faktiska måtten? :)

Sv: Petries höjdmått

Mätte mina stövlar. De är 51 i längd. Nu har de sjunkit lite och mätte då på utsidan 49,5 cm ner till klacken ( nästan 52,5 med klack). Så gissningsvis måttar de utsida (inkl båge) och ner till klackens början.

vad dumt. :p hoppades att det var bak!

tack för era svar. :)

mäter cavallo på samma sätt?

okej.
lite konstigt att dom mäter så tycker jag, för då blir höjden olika beroende på hur hög dressyrbågen är? det är ju höjden baktill som avgör hur lång stöveln kan/måste vara.

mina stövlar har höjdmåttet på baksidan, dom är märkta 52 och det är höjden bak. utsidan är 58. dvs 5 cm utanför cavallos måttabell och 8 cm utanför petries... dom borde tänka mer på att dressyrryttare är långbenta tycker jag. :p kanske en affärside, tvingar alla att måttbeställa och betala extra. :devil:

Om de mäter på baksidan så mäter de isf med klacken. För baksida + klack på mina skulle nog kunna vara 51 i ej nersjunket tillstånd.

Ang. långbenthet så har ju de flesta med långa ben långa överskänklar (dvs från knä till skrev) och inte såå långa underskänklar. Hur långa är dina ben innerbenslängd?

jag har långa överskänklar också.. minns inte hur långa dom är nu, men när jag beställde min sadel så sa åf att jag hade lika långa ben som en man på 190. :p

Hej!
Jobbar i butik med dessa stövlar.
När jag mäter höjdmått tar jag från häl till knäveck, allt enl rekommendationer från återförsäljaren. Funkar bra faktiskt!
Hälsningar Nadira

När jag beställde mina Anky Allüre, så mätte jag från golvet till knäveck och la på ett par cm. Det blev precis lagom och sedan var de ju betydligt högre på utsidan.

*KL*
Mina Cavallo har måtten 50 38 och det är 50 cm från häl till knäveck, altså baksidan på skaftet.
Ska köpa nya nu då de är för korta och sitter och funderar på hur mkt de kommer att sjunka ner :confused: Är det olika om man har dragkedja baktill eller fram på insidan tro?

Jag har för mig att mina ben blev mätta knäskål till häl samt knäväck till häl samt inner sida till häl, vart ett jädra mätande i alla fall.. :p
Fick måtten 51, 36 men då var de lite höga med flit då stövlarna sjunker.

Har du äntligen funderat på ett par lite hårdare dressyrstövlar? :p :D
(vilken modell har du i tänkt dig? *nyfiken!*)

Jag e oxå lite nyfiken på modell som lite tips för jag har oxå långa långa ben!

funderar på petrie anky. tänkte prova lite olika modeller på eurohorse och se hur dom känns! det står alltså 51/36 i dina stövlar? kunde du vara snäll och mäta hur höga dom är bak (utan häl)? :)

hm olika bud om måtten här... :confused:

Mina cavallo som mottbeställdes efter mina löjligt långa ben mättes häl, dvs golv, till knävecket.

Jag mättes till 49 och tog då 51. Att mäta 2 cm för att du ska sjunka är ju standard, riktigt flashiga drssyrmänniskor KAN ta tre centimeter men det brukar nog resultera i rejäla blåmärken i knävecket...

*KL*

Men kan ingen mäta hur det stämmer med stöveln sedan? För att de har mätts ut på det viset är ju en sak, men hur stämmer det med måtten när stöveln är färdig?

För även om mina har sjunkit så kan de inte ha varit 51 cm baktill om man inte räknar med klacken (och 51 är de märkta med). Jag drog som en galning för att räta upp dem :D och så väldigt stor skillnad gjorde det inte så att jag tror på att de har varit 51 utan klacken från början.

mm precis, har mailat och frågat om faktiska mått på en del stövlar på ebay och på dom flesta så är det utsidan som är höjdmåttet. fick precis svar nu om ett par som var 54/36 och då var höjden bak 51 och utsidan 54.

så hur kan det bli rätt om man mäter baktill?? skulle jag beställa petrie eller cavallostövlar efter det måttet, dvs 52-53 cm, så skulle dom bli 6 cm för låga (om vi förutsätter att det är med 6 cm hög dressyrbåge)? :confused:

Det första paret som jag hade (Anky Elegance) tog jag en massa mått på, eftersom de var för höga för mig.
De var i nyskick, men ändå inridna, så jag tror inte att de skulle sjunka mer.

De var märkta med höjd 51. Mina egna mått som jag tog (utan sulan) var insida: 50 cm, utsida 56 cm.

Samma sak gällde för mina nya, som då var av modellen Allüre.

Sedan kan jag meddela att det är stor skillnad i "hårdhet" om man är van vid mjuka, italienska stövlar. Men det är ju en smaksak.

Egentligen skriver väl alla samma sak utom Saigon :D

ja det var därför jag tänkte prova några på mässan, för att känna på hårdheten. :p gillar mina mjuka kalvlädersstövlar jättemkt men dom är för vida. så tänkte att jag kanske skulle testa några hårdare stövlar igen om jag ändå ska köpa ett par till. jag är överrörlig i alla leder så jag behöver allt stöd jag kan få.

jättekonstigt detta med måtten tycker jag!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Utrustning Hoppas jag lagt tråden rätt. Nu kommer jag säkert framställa som en idiot som ens tänker tanken att tävla dressyr i Tretorn Falsterbo...
Svar
8
· Visningar
2 766
Senast: Deimion
·
Dressyr Halloj! Undrar om det är någon här inne som har koll på exakt de olika fabrikaten måttar sina stövlar och hur ni tycker att det...
Svar
11
· Visningar
2 423
H
  • Låst
Dressyr Jag ska köpa ett par stövlar, men vet inte vilka! Jag tycker att många stövlar ser likadana ut på bilderna på nätet:crazy: så det är...
Svar
1
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka