Petrie Anky

Sv: Petrie Anky

Av ren nyfikenhet; hur funkar det med dragkedjorna på "framsidan av insidan" på stövlen? Jag kan ju tänka mig att det kanske är bekvämare med tanke på att dragkedjor bak på stövlarna ibland har en tendens att skava när stövlarna satt sig (och dragkedjan böjer sig) men skaver de inte sadeln...? Vad kan det annars finnas för för- och nackdelar? Rätt snyggt var det i alla fall. ;)

Dragkedjan fram gör att det är lättare och smidigare att komma ner i stövlarna gemfört med att inte ha några alls.
Som var på frågan att ha dragkedjan fram så som jag, pemma och Breccia_ har kontra att ha den bak är lätt svarad: Har du ett par ridstövlar med dragkedjan bak så sliter du på den geonom att den inte går ner längre än till själva "sko delen". För oss så går dragkedjan hela vägen ner till foten vilket gör att det bara är att kliva ner i stövlarna, bekvämt till 110% :bow:

Väl uppe i dressyrsadeln syns ju inte dragkedjan så det spelar ju ingen roll om du har den fram eller bak :p men förutom det jag har skrivit kan jag inte på ett ögnoblick komma på vad det finns för mer fördelar med att ha dragkejdan fram i stället för bak, men vet om att det finns fler, kommer som sagt bara inte på vilka. :crazy:

OM det vore så att dragkedjan skavde i sadeln borde inte den ha placerats där av tillverkarna (Petrie, Cavallo med flera) och sedan så borde inte ryttare som Anky van Grunsven, Jan Brink, Isabel Werth, Edward Gaal, Kristian von Krusenstierna med flera ha dragkedjan just så som vi har den. :cool:

Breccia_ kan du inte slänga in en bild där fram ifrån där man ser dina stövlar och dragkedjan tydligt.. så att nancy och andra här på buke kan se att den inte alls ligger i kontakt med sadeln. Har inte smort in mina ännu med skokräm (tänkte vara lat och be min far göra det åt mig på båda mina 2 par ridstövlar).

KL

Är det någon som vet vad det kan kosta att sätta i dragkedja fram?

Kan man det? Det är rätt vanligt i Tyskland såg jag, jag höll på att köpa ett bar beg där för några år sen med dragkedjan så, men tyckte det såg så konstigt ut då:o Men det är nog mer praktiskt.

Jag har inte dragkedja nu eftersom jag inte gillar att ha dem bak.

I efterhand vet jag inte, jag fick betala 1 000kr för att Petrie skulle göra det på mina vid produktion.
Går gör det alltid.. men jag vet inte hur det blir då en skomakare gör det.

Har inte en endaste bild med mig i de stövlarna dessvärre, och har ändå ingen kamera så det blir bara svårt som katten. Men dessutom är ju inte dragkedjan rakt på utan det är som... flärpar? över själva kedjan, syns inte alls mao.

flashligt; du bor i 08a-land, hästgallerians skomakare fixar sånt!

Tack, ska ringa dom!! Vore skönt att slippa leta avdragaren till stövlarna:crazy:

Okej, för min del spelar det ingen roll då jag på onsdag kan se förhållandet mellan dragkedjan och sadeln (hur stort avståndet blir mellan dem) då jag hade tänkt att inviga ridstövlarna. :D :love: Tänkte som sagt främst för alla andra som är nyfikna men det var synd :(

Då man inte får göra reklam så hade jag inte tänkt att skriva ut namnet på butiken där jag köpte stövlarna men det var Hästgallerian :love: som du råkade nämna så fint ;)

/Salinero

Hur har det gått med dina stövlar?
Känns det fortfarande bra?

Själv känner jag att mina är för höga, har många olika metoder för att få dem lägre...:angel:

Om jag bortser från att de är grymt höga (man får ju trampa ner hälarna i alla fall), så tycker jag att att de känns hårda vid ankeln (där de sjunker i hop vill säga). Funderar över om det kommer att bli bättre efterhand.
Jag är alldeles för van vid jättemjuka stövlar har jag insett. ;)
Men snygga är de!!

Måste försöka ta nån bild på dem, så jag kan se om de ser jättehöga ut också eller om det bara är som det känns.:D

Hur har det gått med dina stövlar?
Känns det fortfarande bra?

Själv känner jag att mina är för höga, har många olika metoder för att få dem lägre...:angel:

Om jag bortser från att de är grymt höga (man får ju trampa ner hälarna i alla fall), så tycker jag att att de känns hårda vid ankeln (där de sjunker i hop vill säga). Funderar över om det kommer att bli bättre efterhand.
Jag är alldeles för van vid jättemjuka stövlar har jag insett. ;)
Men snygga är de!!

Måste försöka ta nån bild på dem, så jag kan se om de ser jättehöga ut också eller om det bara är som det känns.:D
Som jag har skrivit förut i tråden så är mina medvetet 1cm för höga så det är lite svåra att gå i men det kommer att lösa sig själv när de väl sjunker 1.5-2cm som jag har planerat in att de ska göra.

Jag har inte ridit i mina mer än 1 gång då jag blev lite sur på mig själv, hade för korta läder vilket gjorde att de blev lite väl "rynkiga" vid ankeln och det gjorde mig lite deprimerad. Detta beror på att de är högre i skaften än mina gamla Cavallo stövlar, borde längt lädrena ytterligare ett hål gemfört med det jag gjorde men icke da vilket jag såg i efterhand kanske var lite fel men hoppas att det ska gå ändå när jag väl kommer igång med ridningen med Petrie Anky stövlarna på benen.
Väntar även på Petries egna rengörnings kit som jag beställde hem vilket är huvudorsaken till att jag inte ännu har ridit i stövlarna mer än 1 gång.

Tyvär ÄTER min kamera batterierna på 2sek så jag orkar aldrig ta med kameran till stallet annars hade du fått en bild på hur höga mina är då jag sitter i sadeln.
Bild ser jag gärna fram emot, om du har gjort samma medvetna "misstag" som mig ;)

perfekta... far man fraga hur mkt dom gick pa? planerar att skaffa ngra egna :P

perfekta... far man fraga hur mkt dom gick pa? planerar att skaffa ngra egna :P

Det kan jag nog svara på.
Ungefär såhär ligger nypriserna:
Vanliga Anky (sådana som Salinero har): 4300 kr
Anky Elegance: 7500 kr

Sedan kan man alltså få dragkedja insatt som Salinero har på sina bilder, så då ser jag faktiskt inte ngn större skillnad mot modellen Elegance. Det ska väl vara ett annat material, men hur det påverkar vet jag inte.

Om du vet vad du ska ha är de betydligt billigare i ex. Tyskland
Vanliga Anky: 2500 kr
Anky Elegance: 5200 kr

Själv köpte jag ju mina begagnade utomlands (fast de är som nya) och betalade då runt 2500 kr inkl. frakt för mina Anky Elegance.

Jättesnygga stövlar om man vill ha rena dressyrstövlar;)

aj aj det svider ju lite i plånkan... får önska mig i födelsedagspresent :)

Äsch da, nu överdriver du bara lite :p
Om man ska ha ett par riktigt snygga dressyrstövlar så får man vara berädd på att det kommer svida bra mycket i plånboken.

Kan någon lägga upp en bild på hur stövlarna med dragkedja fram ser ut i sadeln??
Tack!

Om du har ridsport så finns där sådana stövlar med dragkedja fram på flera bilder.
Inte minst syns det på framsidan till ridsport special som kom ut nu nyligen.

En bild kan ev. komma om någon vecka (då jag väl orkar och kommer ihåg att ta med kameran till stallet).

Liknande trådar

Dressyr Ännu en som gräver i stöveldjungeln.. ;) Jag är ute efter ett par nätta dressyrstövlar, och budgeten är inte allt för begränsat utan...
Svar
5
· Visningar
2 571
Senast: Flippeti
·
  • Låst
Dressyr Ja nu är jag äntligen på stöveljakt! Har ett par Petrie som jag är hyffsat nöjd med faktiskt, nu är dom dock urväxta och påtok för...
Svar
5
· Visningar
1 535
H
  • Låst
Dressyr Jag ska köpa ett par stövlar, men vet inte vilka! Jag tycker att många stövlar ser likadana ut på bilderna på nätet:crazy: så det är...
Svar
1
· Visningar
1 085
Utrustning Jag har en längre tid vart inställd på att köpa ett par Petrie Anky i stället för ett par Cavallo Piaffe då stövlarna ser ganska så lika...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Bebe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka