Petrie Anky

Salinero

Trådstartare
Efter drygt ett års suktande och sparande av pengar köpte jag ett par måttbeställda Petrie Anky dressyrstövlar :love: i mitten av februari och igår fick jag ett telefonsamtal från butiken där det sades att mina dressyrstövlar hade kommit till butiken. Jag kom och tänka hur skall jag kunna komma i och ur ridstövlarna hyfsat fort?
(har ibland väldigt ont om tid mellan lektionsslut och att bussen, 30min som minst och då blir det väldigt stressigt). Då butiksbiträdet väl hade hjälpt kunden innan mig att hitta ett par bra ridbyxor (vilket tog 20min!) var det äntligen min tur att få lite hjälp.. jag var väldigt spänd på stövlarna då jag ältade alla oros moment som kunde ha inträffat (fel sydda, fel mått osv) medan jag väntade.
Jag ifråga satte varför måttbeställningen skulle gå på 1000kr mer än vad som sades i februari och det kunde tyvärr inte kvinnan svara på men då hon hämtade mina stövlar och öppnade kartongen såg jag på direkten att stövlarna hade dragkedjor och då som först slog det mig att jag hade pratat i februari om att sätta in dragkedjor men totalt glömt bort det, men nu är jag tacksam för att jag fick det då dem blir behagligare samt snabbare att komma i och ur. :banana:
Stövlarna är just nu för höga med ca 1cm men det är helt planerat just för att dem kommer att sjunka 1-2cm vilket gör att stövlarna kommer bli helt perfekta! :love:

Lite bilder:
dabf492e.jpg

fd05ebb8.jpg

71d98713.jpg

98b61e7a.jpg

2st dåliga bilder, men lite svårt att ta bilder själv..
864a9513.jpg

36e8bdfc.jpg

Tyvär tog batterierna i kameran slut annars hade min far fått agera paparazzi :rofl:

Sv: Petrie Anky

Japp, bättre än Cavallo Piaffe som är lika stela som ett berg (valde mellan dem två).
Nu gäller det bara att stå ut med alla skavsår som kommer att uppstå i knävecken, men det kan jag ta igen.. redan van efter mina Cavallo stövlar som jag har ridit i fram tills idag.

Senast ändrad:

Jag har inte fått minsta antydan till skavsår el liknande av mina Anky! Helt otroligt... Trodde verkligen dom skulle vara hemska men dom har varit sköna sen dag 1 och jag köpte dom i sept/okt 06 :)

Skönt att höra, då finns det hopp för mina ben också :)
Måste dock ha inlägg för hälen för annars är jag 90% säker på att jag kommer att få skavsår, men vet ej vart jag ska vända mig då.. gissar iofs på skomakare eller ska det följa med stövlar om man har bett om det vid köp?

Jag fick iallafall min hälinlägg + såna där... öh, röda manicker man har i stövlarna när jag köpte mina på köpet, inget vi bad om men det var ju en bra affär lixom ;)

Jag fick iallafall min hälinlägg + såna där... öh, röda manicker man har i stövlarna när jag köpte mina på köpet, inget vi bad om men det var ju en bra affär lixom ;)
Stort tack till dig Breccia_ :D det gav mig verkligen hopp om att slippa skavsår samt vad jag jag borde ha fått men inte fick med mig.
Då måste jag tillbaka till affären i morgon och klaga, attans och jag som inte har tid för det (tar 1 timme och 40min från stallet med buss + tunnelbana till affären och sedan ska jag ha samma resa tillbaka :mad: )

Senast ändrad:

Jag har också Petrie men minns inte modellnamn:confused: och de har aldrig skavt eller varit svåra att gå i öht som mina gamla, som var cavallo. (haft två par, båda hårda först) I of s mååååånga år sen de var nya så cavallo kanske är bättre idag.

Men dom här köpte jag för snart 3 år sen eller om det är 4:confused: kanske, och aldrig några problem med dem.

Huvva, jag tar mig bara dit jag ska med bil och t.o.m. det är jobbigt tycker jag iallafall i och med att min favoritaffär ligger mitt inne i city och jag bor... långt bort ;)
men det blir säkert bra, lycka till med ridningen i snygg-stövlarna!

Kan också vara jag som är kräsen :p
Tyckte att Cavallo Piaffe kändes mer som trä än läder i skaften därför blev det Petrie och än så länge ångrar jag mig inte men har inte hoppat upp än på hästen så jag får se hur det blir när väl stövlarna är på och jag rider.

Jag tänker iaf gå så lite som möjligt i dem, alltså rida in dem inte gå in stövlarna.

Huvva, jag tar mig bara dit jag ska med bil och t.o.m. det är jobbigt tycker jag iallafall i och med att min favoritaffär ligger mitt inne i city och jag bor... långt bort ;)
men det blir säkert bra, lycka till med ridningen i snygg-stövlarna!

:rofl: tack :)

Vad jag exakt gav för dem är inget jag kommer att säga rakt ut här på buke :p men priset för dem i standard storlek ligger på 4295kr.
Sedan tillkommer måttbeställningen och dragkedjorna.

aha, så det är inte elegance modellen du har? det har jag, tror jag, och då var grundpriset... ehm, saftigare :p jag åt nudlar i ett halvår.

Nej det är inte elegance men nästan ;)
Det kan jag tro Breccia_ när grundpriset går ligger på 7595kr för elegance, billigt och bra ;) (det var priset iaf där jag köpte mina Petrie Anky). Hade jag tagit Petrie Anky Elegance så hade jag landat på ca 8495kr vilket jag inte hade råd med, därför fick det bli "wannabie Petrie Anky Elegance" stövlar :p

Senast ändrad:

Av ren nyfikenhet; hur funkar det med dragkedjorna på "framsidan av insidan" på stövlen? Jag kan ju tänka mig att det kanske är bekvämare med tanke på att dragkedjor bak på stövlarna ibland har en tendens att skava när stövlarna satt sig (och dragkedjan böjer sig) men skaver de inte sadeln...? Vad kan det annars finnas för för- och nackdelar? Rätt snyggt var det i alla fall. ;)

Mina dragkedjor skaver inte på stövlarna iallafall, nu kan jag inte ens komma på hur de sitter när man sitter i sadeln, men jag tror inte ens dom snuddar sadeln?
Inga märken på min sadel iaf :)

Och här har det också blivit ett par ANKY-stövlar till slut.

Jag tog dock en chansning och köpte ett par i Tyskland, beg, men som nya, så jag lyckades få ett par Anky Elegance (som alltså kostar runt 7500 kr här i Sverige) för det mer överkomliga priset 2500 kr. Även nypriset är betydligt lägre i Tyskland (Elegance drygt 5000 och vanliga anky runt 2400 kr)

Jag hade aldrig sett ANKY i verkligheten innan och visst de är jättesnygga, men gud vad hårda (är van vid ett par jättemjuka Sarm-stövlar med snörning;) )
De är dock mjuka inuti, men utsidan var behandlad med nåt medel som gjorde den stabil (min tyska är inte så bra, så jag vet knappt vad jag köpte...!)

Mitt problem är att de är lite för höga (var rädd för det), frågan är om de kommer att sjunka tillräckligt. Får se om jag överlever:D

Såhär såg de ut i annonsen:
324c_12.JPG

Fler bilder:
http://i14.ebayimg.com/04/i/000/92/e4/384d_12.JPG
http://i14.ebayimg.com/02/i/000/92/e4/26ae_12.JPG

De är ungefär lika höga på mig som på bilderna, tror ni jag överlever?:crazy: :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att du överlever, mina är just nu 1cm för höga enbart med tanken på att dem kommer att sjunka 1.5-2cm så varför skulle du inte överleva? ;)
Grymt snygga då dem matchar skoningen på ridbyxorna helt underbart :D

Liknande trådar

Dressyr Ännu en som gräver i stöveldjungeln.. ;) Jag är ute efter ett par nätta dressyrstövlar, och budgeten är inte allt för begränsat utan...
Svar
5
· Visningar
2 571
Senast: Flippeti
·
  • Låst
Dressyr Ja nu är jag äntligen på stöveljakt! Har ett par Petrie som jag är hyffsat nöjd med faktiskt, nu är dom dock urväxta och påtok för...
Svar
5
· Visningar
1 535
H
  • Låst
Dressyr Jag ska köpa ett par stövlar, men vet inte vilka! Jag tycker att många stövlar ser likadana ut på bilderna på nätet:crazy: så det är...
Svar
1
· Visningar
1 085
Utrustning Jag har en längre tid vart inställd på att köpa ett par Petrie Anky i stället för ett par Cavallo Piaffe då stövlarna ser ganska så lika...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Bebe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka