Pest eller kolera (kraftfoder under konvalescens)

Sv: Pest eller kolera (kraftfoder under konvalescens)

Det blir ju 'samma sak, annan version'? Problemet är alltså inte att kraftfoderTYPEN ger överskottsenergi, utan att boxvilan i kombination med att hon ju får en hel del energi från kraftfoder ger en otrevlig kombination. Så med lucern, betfor och olja t ex så har vi ju samma energi i MJ i foderstaten, och fortfarande boxvila.

Har du prövat?
Lusern och fiberfraktionen i betfor (alternativt betmassa utan melass) bryts nedi grovtarmen och borde vara jämförbart med att äta mer ensilage.

Med bra tillvänjning o uppdelat i små portioner kan du ge ungefär en liter .
PL

Med bra tillvänjning o uppdelat i små portioner kan du ge ungefär en liter .
PL

Ah, då finns ju en del att göra där i alla fall, för olja ska ju (väl) vara mer 'långsam' energi än krafoder (oavsett typ), eller?! Hon får 2 dl idag. Vande in genom att börja med en dl, och sen efter en vecka ge en dl till. Är det onödigt långsamt alt för snabbt? Dvs vad är 'bra tillvänjning', hur fort törs man öka, och vad ska man ha koll på, lös avföring? (Damen tycks btw ha plåtmage, inte berörts av foderbyten iom flytten etc, och reagerade inte ens när de släpptes på gräs hux flux, iofs 'gammalt gräs' sånt som finns nu, men ändå).

Lusern skall du inte se som kraftfoder det är koncentrat grovfoder.
Betfor är huvudsakligen grovfoder men sen är det olika hur hästar reagerar på sockerdelen.
PL

Har du prövat?
Lusern och fiberfraktionen i betfor (alternativt betmassa utan melass) bryts nedi grovtarmen och borde vara jämförbart med att äta mer ensilage.

Nej, jag har inte provat nu, mer än att en foderstat bestående av betfor, lucern och lite havre inte gav minsta temperamntsförändring jmf med en foderstat på 2,4 kg havre och 1.2 kg Hestekraft.

Så, iom att det gav noll skillnad, då fick hon även mindre MJ totalt jmf med innan, så tror jag inte nu att det skulle ge skillnad med samma MJ, eftersom hon står på rehab och hestekraft, ingen havre och det är i sammanhanget ganska 'snälla' ingredienser i hestekraft & Rehab.

Däremot gjorde mer utevistelse underverk!

Lusern skall du inte se som kraftfoder det är koncentrat grovfoder.
Betfor är huvudsakligen grovfoder men sen är det olika hur hästar reagerar på sockerdelen.
PL

Betfor har jag aldrig sett som grovfoder, tack för upplysningen. Lucern i stråform räknar jag som grovfoder.

men, jag såg som sagt INGEN skillnad i temperamentet hos hästen när hon gick från 2.4 kg havre och 1.2 kg Hestekraft/dag till en foderstat bestående av betfor, lucern och lite havre. Då fick hon dessutom mindre MJ i den senare foderstaten, och fritt hösilage (innan begränsad giva, 7 - 8 kg).

Däremot gjorde som sagt utevistelse underverk.

(märkte btw ingen tempförändring när jag bytte från lucern, betfor, lite havre till rehab, Hestekraft och olja heller.)

Därför det inte känns som om att bara byta foder fungerar. Jag kan ju prova, självklart, men grundfrågan kvarstår ju ändå, om det inte ger skillnad, vad gör man.. sätter hästen på foder som saknar 30% av hennes underhållsbehov av energi (och iofs även protein), och hoppas hon lugnar sig, eller håller hullet och riskerar att tossigheten är från energin via maten? =/

Men, hur troligt är det att det gör skillnad nu att byta till lucern och betfor, när det inte gav minsta skillnad när hon ändå gickf rån HÖG kraftfodergiva med hög havregiva?

Lite havre eller ingen havre kan göra stor skillnad på vissa hästar speedibeet ist för betfor kan också göra skillnad.
PL

Lite havre eller ingen havre kan göra stor skillnad på vissa hästar speedibeet ist för betfor kan också göra skillnad.
PL

Mjo men märkte ju som sagt ingen skillnad vid övergång till helt havrefri foderstat heller. rent spontant skulle jag vilja påstå att det är en dam som tolererar havre mkt väl.

Hon är ju alltså, när hon inte står på boxvila, en synnerligen lugn och resonabel dam med väldigt behagligt temperament, inte 'fullblodsspattig'.

Just nu är hon dock karikatyren av ett nervigt fullblod..

Spedibeet får jag inte tag på tyvärr, men hört att man kan få ner melasshalten genom att spola betforn? Stämmer det?

Hur var det med ökningstakt av olja, i vilken takt kan jag öka på? Står på 2 dl idag.

Nu ska jag gå ner och mocka, och sen ska jag kika på hur mycket jag kan få ner kraftfodergivan genom att öka oljan.. Och be till gudarna att kräket får komma ut i början på nästa vecka och inte åker på ännu längre boxvila.

Mitt fullblodsto är PRECIS likadan.... För 1 1/2 år sean fick hon i sig knappt 5 kg hösilage.. Man blev aningen stressad på henne..
Idag ger jag henne 10 kg hö hon äter kanske 8-9 kg av dessa resten bäddar hon med!
Jag har testat många varianter på henne hö / kraftfoder!
Hon äter inte torrt hösilage men mkt gärna det blötare.
Tror du skrev att din va likadan.

Idag ger jag henne 10 kg Hö, Krafts Luser Hackad Strå 4 liter om dagen, 3 liter korn och en liter havre, 1 dl soja, 1 dl mineraler, 1 liter betfor, 1 1/2 dl Foderjäst, 3 ml Biotin (Lantmännens) och extra Magnesium (märker skillnad på när jag har Mg eller inte) .

Hon har inte behövt box vila ngn ggn men fått vila fr arbetet under ngn vecka per kvartal då hon e ung.

Ger jag henne Havren, all korn och betfor flippar hon i boxen och i hagen tar jag bort all havre och delar Kornet och Betforen i hälften är hon ok. Vill inte ta bort lusernet då hon tappar vikt utan det!

Tycker hackat strå är bra då dom inte kan "kasta" i sig maten utan måste tugga.

Men jag förstår dig i allt du skriver Fullbloden är inte lätta alla ggr.

Skulle kanske välja lite för pigg häst i det fallet om hon nu tappar på 86 MJ . det vore ju helt annorlunda om hästen åt fritt med hösilage, då funkar ju det.
Olja har jag läst att man kan ge 3-4dl per dygn, min fölmärr fick 2 dl per dygn när hon tunnade ur.
hoppas nu att det är en kort konvalescens så problemet försvinner snabbt.

Jag har funderat hela dagen på det, och försökt se FRAMÅT.. Och spontant känns det som att 'worst case scenario' är att jag tar bort kraftfodret, hon faller ur i blixtens hastighet, och om en vecka förlängs boxvilan, och jag står med en mager häst som MÅSTE gödas, och som då alltså eg behöver ÄNNU MER kraftfoder än nu, men som fullständigt kommer koka över av det. Vad fan gör man då liksom?

Dessutom är jag kanske nojig i överkant, men jag ser ju sjyssta följdkomplikationer som magsår och annat 'kul'. Hon får ju i sig en del strå via kraftfodret, även om det kanske är försumbart om mans kulle sortera ut det och väga det. Men iom att hon iaf hitills äter mindre *arrrgh* strå än innan, så lär hon dessutom stå med 'tom mage' längre om hon inte får kraftfoder heller. Och på typ 5 kg strå.. hjälp.. (Hon har idag i boxhagen ätit max ett kilo, och om hon fortsätter äta fyra kilo nattetid).

Ska däremot försöka justera in mer olja och lite lucern i det hela, tror inte det ger någon påverkan på piggheten (jag är tyvärr rätt övertygad om att den är kopplad till bristen på rörelse) men för att försöka få in lite mer strå och få bort lite kraftfoder iaf.

För jag tror fan inte jag törs lägga henne på 60 MJ och tycka 'vi tar hullproblemen sen'. För tänk om boxvilan blir förlängd?

VISSTE jag det vore EN vecka så skulle jag nog kapa kraftfodret och låta henne rasa i vikt om hon bara blev lugnare av det, men som sagt, tänk om den förlängs. :crazy:

Min häst har jag (tyvärr) behövt att sätta i vila många gånger. Har aldrig märkt något på honom. Oberoende på vad jag har gett har han varit OK i huvudet.

Så ändrades det. Jag exprimenterade med majs i färdigfoder. Det gick honom åt huvudet fortare än man kunnat ana. (innan han blev dålig fick han 1-2kg havre utan problem under vila). Då var han under igångsättning och försökte hiva av mig och div andra person åt höger och vänster. Vi skulle bara skritta ut..Yeah right! Han gick så i en liten skogshage dygnet om. Vad jag gav honom då var mustang Fiber orginal musli. Dvs havrefri och till för att lugna hästarna. Det enda i den han inte ätit innan var majs.

Nu får han bara hö, lucern (kvarnbyfoder pellets utan melass) och olja. Fungerar utmärkt.

Helt ovetenskapligt: prova och ge uppblött lucernpellets utan melass samt olja. Då vet du ju säkert plus att magen mår bra på det :) Det kan du ju ge stora mängder av om det skulle behövas.

*KL*

Satt och räknade igår, och ska prova med

7 kg hösilage (fritillgång, ätit 9 kg innan men äter sämre nu under boxvilan, så räknat ner hösilaget lite, hon kommer dock fortfarande få fritt)

3 kg lucernhack (är ju melass i, men det är det väl i pelletsarna med? Och vi behöver inte magsår med, vill desperat ha i henne strå)

0,5 kg Krafft Rehab (för att få i henne vetranquilet, ringde desperat hemmavet idag, som har licens för vetranquil och bad honom skriva ut).

3 dl olja

Då hamnar vi på 85 MJ, 7,6 i kvot, och så får vi se var hull och humör tar vägen.

Och uppenbarligen smygläser hästen på Buke.. För from igår matvägrar hon fullständigt lucern..

Jag tror inte utfodringen har så stor betydelse för piggheten för den typ av häst du beskriver. Havre eller inte havre. Jag fick boxvila på ett av mina fullblod för några år sedan... efter 3 dagars kaos (travade runt i en box på 12 kvadrat och åt inget) så släppte jag ut honom på grönbete istället.... Då först när han fick komma ut med kompisarna lugnande han sig, började äta och blev frisk.
Jag vet att veterinärer gärna rekommenderar boxvila men det är ju ändå som djurägare man har ansvar för att djuret mår bra.
Hade jag varit tvingad till boxvila hade jag nog ändå försökt få i hästen så mycket den nu vill ha - i form av lusern, (Men det har den väl redan?)

Ge bara rehab och olja då. Men prova och se om du kan strunta i hestekraft. Just för att se om majsen påverkar din som den gjorde min...

Bara för att lucernet är i pelletsform är det fortfarande grovfoder och om man blöter upp det en bra källa av strå ( om än korta :)).

Får prova med blöt lucern då. Sen.. just nu har vi drabbats av total matvägran av blöt mat. Så går det när man kryddar käket med lugnande.. Åt fint första dan, åt liite imorse och tyckte sen 'nehe du'. Nu ikväll tvärratade hon maten (trots att den var orkyddad), men gick med på att äta torr Hestekraft och torr havre iaf..

Alltid tufft med hästar som inte slänger sig över maten.

När jag har varit tvungen att ge min medicin har jag aldrig gett i maten faktiskt. Utom sådant som jag vet att han tycker om (mag/tarm tex). Jag har blandat i spruta och tryckt in. Just därför att min är otroligt kräsen. Vill ju inte ha en sjuk matvägrande häst, räcker med sjuk liksom.

Rehab kan du blötlägga i hälften hett vatten så det blir som chokladbolls massa. Det brukar hästar tycka är gott. Jag har gjort så att jag blötlägger hälften av lucernpelletserna och lägger i resten precis innan servering just för att minska foderstrupsförstockningsrisken (som ändå är minimal) och samtidigt upptäckt att min häst gillar det bättre. Sedan häller jag på oljan och det blir då inte het eller kall mat - brukar uppskattas.

Medicin tycks inte vara något problem, fick i henne betfor med finadyne i igår iaf. Däremot kan man glömma ventranquil, så det får hon i spruta i munnen.

Jag ger ju hellre i fodret om det går, speciellt åt den här damen (hon tycker lätt att 'åh nej, nu kommer du och bråkar igen' när hon medicineras), som ju annars snart vänder baken till (hon slår inte, tycker bara 'gå din väg') när man kommer annars om det är medicinering på G. Börjat med det nu, och gjorde likadant under PC-kuren.

Men äter dem det inte i mat så har man ju inget val.

Dock hade jag ju inte räknat med 'fortsatt' vägran.. :crazy: Mina nuvarande äter allt, men kblstoet jag hade innan vägrade äta mat med medicin i. utan medicin gick det ner lika glupskt ändå..

Nu kan det ju vara just det lugnande som 'gjorde det'. Hon åt utan problem första dagen, andra dagen åt hon hälften och lämnade sen och sen vägrade hon ju blöt mat (tills igår då betfor slank ner då även om det tog tid). jag vet inte hur mycket hästar kan tänka så, men KAN ju ha varit någon form av associering i stil med 'om jag äter den blöta maten blir jag snurrig' (eller hur sjutton de nu uppfattar att vara drogade, men alltså att det eg inte är smaken eller ngt, utan EFFEKTEN av att äta det vetranquilprepararerade fodret).

Får se om hon äter betfor ikväll med, förhoppningsvis så.. Blandade i lite av den vanliga maten med.

Jag blöter Rehaben, det är bara den som blöts, så det är eg bara den hon 'missar' nu, men drygt nog. Inte provat ge den torr, började blöta den mest för hon var van äta blöt mat när hon kom, och hade svårt att tugga hårda saker. Sen har jag bara fortsatt, hon är dock fortfarande ingen hejare på att tugga t ex hästgodis, men möjligt det skulle gå utmärkt med rehaben torr med.

<strukturella kolhydrater från foderbetans skal samt ev lite melass (som innehåller stärkelse men det blir så lite att det inte har betydelse).DVS samma kolhydrat - cellulosa som i grovfoder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka