Pest eller kolera för hönan Jackson..?

Milene

Trådstartare
Vi har en mysig liten unghöna vid namn Jackson, ca tre månader gammal. Eftersom hon var ensam överlevande från den kläckningen växte hon upp inne hos oss och har väl blivit lite "förmänskligad" i sitt umgänge.

Har provat att släppa ut henne ihop med de andra unghönsen som är ca en månad äldre, men det går INTE. Det är bara tre höns, tupparna plockade jag bort för att se om det gick bättre, men det gör det inte.

Jag behöver lite tankehjälp och råd från nån som kan mer om höns än vad jag kan.

Vilket är bäst för Jackson;
1) att vara med sina artfränder och bli hackad på och jagad och vara utanför

eller

2) få vara för sig själv och bli kelad med av oss, men vi är inte artfränder?

(Har provat flera gånger, men Jackson får så mycket stryk och både jag och hon tycker det är gräsligt. Om jag märt e nån förbättring, men det gör jag inte...)

Behöver tips och råd!!!!! :crazy:

Sv: Pest eller kolera för hönan Jackson..?

Har du möjlighet att köpa in en unghöna i samma ålder/lite yngre?

Sätt isf ihop de tillsammans några veckor.

När du sedan sätter ihop de med de andra i hönshuset så kommer de troligen att hänga ihop.

Om du sedan gör någon form av förändring i hönshuset i samband med att du sätter ut de nya, städar, flyttar pinnar/reden eller dylikt, så blir det en del för de gamla att kolla upp samtidigt.

Se dock till att det finns lite gömslen för de nya, lite välta kartonger brukar funka.

Sedan givetvis flera mat och vattenställen så alla kan komma åt att äta och dricka, minska ner efterhand som de verkar komma in/accepteras av övriga flocken.

Tack för ditt svar!!!:bow:

En unghöna till köper jag nog inte in, känns som en risk att det blir ytterligare en som ska införlivas som det kanske inte funkar med... Det skiljer ju trots allt bara fyra veckor på Jackson och dom andra, så det är ju inte så stor skillnad där heller...

Däremot ska jag möblera om i hönshuset, och idén med lådor att gömma sig i var bra!!!

Ska också flerfaldiga fodringsplatserna.

Tack!!!!!!

Har dom ont om utrymme? Kan dom gå ut? Finns flera sittpinnar på olika höjd, och/eller förskjutna horisontellt?

Erfarenhetsmässigt, så äter inte hönsen hela dagarna, utan dom fyller krävan och sitter därefter på en pinne tills dom blir hungriga igen. Detta om dom är instängda hela dygnet. Strö ut lite havre el dyl över hela golvet så har alla lite att plocka med.
Dom väljer pinnplats efter hieraki ungefär som vildfåglar. Någon tar bästa platsen osv, medan den som är längst ner i skalan får den sämsta, alternativt sitta själv på sämsta pinnen.

Skippa det där med lådor. Går hackkycklingen in i en låda så är risken stor att den hackas ordentligt, ev till döds. Bättre då att den har möjlighet att springa undan och ev flyga upp till egen pinne, men sätt gärna in ett par kraftiga grenar etc den kan springa runt.

Släpp tillbaka tupparna. Om du har många, så ha bara en eller två i flocken tills den stabiliserar sig. Tupp brukar inverka lugnande på flocken.

Tyvärr blir det gärna oreda med några ungdjur och då man inte har vuxna som bestämmer. Det ordnar sig troligen med tiden även om en hackordning alltid kommer att finnas. Den påverkas dock av individernas olika kvalitéer.

Varje gång man skaffar hem nya djur ökar risken för nedsmittning av sjukdom och ohyra.

LIA

"Skippa det där med lådor. Går hackkycklingen in i en låda så är risken stor att den hackas ordentligt, ev till döds. "
:eek: men gud vad gräsligt, nej här blir det inga lådor!!!

Tack för flera andra tips, ska möblera om bl a så får vi se om det blir nån skillnad.

Jag har precis samma problem!
Tills vidare har jag gjort så att lilla Pycklingen bor i en egen bur utanför dom andras. Vi har bara hönsnät som vägg så den ser in till dom andra. På dagarna släpps den ut så den går fritt i stallet.
I början blev den bara glad när man kom och satte sig hos den men nu springer den längs med nätet med dom andra och pickar med dom fast på andra sidan nätet.
Ibland släpper vi ut hönsen fritt på gården och då får Pycklingen följa med vilket funkar bättre och bättre. Där ute är där ju ingen som hackar på den och den har så smått börjat gå med dom andra lite.
Inomhus funkar det dock inte alls, dom andra är på den hela tiden.

Jag hoppas på att det någon gång ska bli en riktig höna av den och att den kan bo med dom andra. Men än så länge har den det bättre utanför :)
Uppdatera gärna med hur det går för din Jackson, hade varit kul att veta!

Du kan inte sätta ihop en av unghönsen ihop med Jackson (i något någorlunda stort, och så att dom kan komma undan varandra men inte döda varandra i...)? Så att dom kanske finner varandra, och sedan möblera om som tusan i hönshuset, och då släppa in båda samtidigt?

Chi och mizzmaria:

Har tänkt mig en blandning av bägge era tillvägagångssätt.
Först får Jackson och den av unghönsen som hackar minst vara tillsammans i stallet en tid. Sedan byter jag och de får vara i "hönshuset" ensamma med varandra en tid, och de bägge andra hönsen får vara i stallet istället.Därefter släpper jag in en höna i taget till Jackson.
Om detta inte fungerar så blir det ett permanent nät mellan Jackson och de andra.

Jag tycker att Jackson har ett udda beteende, hon kläcktes på dag 24 och har ett lite annorlunda sätt än de andra. Kan höns ha någon form av "CP-skada", och märker de andra hönsen om en individ är udda och fryser ut den av just DEN anledningen?

Tänk att man kan bli så fäst vid en liten höna...:o

Jag tycker att Jackson har ett udda beteende, hon kläcktes på dag 24 och har ett lite annorlunda sätt än de andra. Kan höns ha någon form av "CP-skada", och märker de andra hönsen om en individ är udda och fryser ut den av just DEN anledningen?

Det där har jag också undrat om min, som också har ett lite udda beteende. Funderar på om det kan bero på att dom inte vuxit upp med andra höns? Att dom inte riktigt kan "hönsspråket"?

Liten uppdatering:

Satte ihop Jackson med snällaste unghönan Hilda i stallet för ett par dagar sen, och det verkar faktiskt funka!!!:)

Har nu inköpt nya mat- och vattenbyttor, och nästa steg är att sätta in bara Jackson och Hilda i "hönshuset", som dessutom är totalstädat nu, det ska bara möbleras om innan också.

Håll tummarna för att det funkar, det vore så skönt!!!

Väldigt väldigt roligt var också att det låg ett litet litet ljusgrönt ägg i stallet ikväll!!!:love:

Åh vad skönt att det gick bra! :) Jag ska hålla tummarna för att det kommer funka sen med dom andra också!!!

Nu blev jag också sugen på att fixa en kompis till min pyckling! Ska nog prata med min syrra och se om hon kan avvara en snäll höna till mig :D

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 114
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar