Pessoabett ...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Flyer

Vad tycker ni om det? Har hört av många att det ska vara obehagligt för hästen o.s.v, Varför använder man såna bett?

Har just köpt en D-ponny, fick med ett pessoabett till han:confused:. De som hade han innan använde det till hoppning för att han kunde bli ''lång''. Gillar inte alls såna bett o jag vill byta... Han är pigg, men inte het. Vet ni några liknade bett som är lite snällare mot hästen:), men ger ''samma'' effekt? (samlande effekt...)

Sv: Pessoabett ...

Varför inte "hyra" hem några bett och testa lite olika och se vad som passar till din ponny. Finns vissa butiker som man får hyra/testa bett ifrån.

Sök på pessoa här inne så hittar du masssssor av åsikter om detta bett!
Generellt sett är det väl inte så många som lovordar det...

Vad tycker ni om det? Har hört av många att det ska vara obehagligt för hästen o.s.v, Varför använder man såna bett?

Har just köpt en D-ponny, fick med ett pessoabett till han:confused:. De som hade han innan använde det till hoppning för att han kunde bli ''lång''. Gillar inte alls såna bett o jag vill byta... Han är pigg, men inte het. Vet ni några liknade bett som är lite snällare mot hästen:), men ger ''samma'' effekt? (samlande effekt...)

Den "samlande effekten" får du inte genom bettet utan genom korrekt ridning och inverkan. Så försök gärna använda ett vanligt bett, rid med mjuk hand och använd säte+skänkel för att aktivera hästen bakifrån, få den att trampa på ordentligt fram till handen. Det kan en duktig tränare hjälpa dig med.;)

Jag använde pessoa bett på min ponny FÖRUT! och nu förstår jag hur dum jag va!alldrig igen säger jag!!!nu rider jag bettlöst!! somtur va red jag med väldigt mjuka händer :)

Använd sökfunktionen och leta under hästutrustning. Där finns tjogtals med trådar om pessoabett.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama