Pessoabett

Sv: Pessoabett

Så det är bettets funktion... Fruktansvärt!

Funderat en del och kommit på att man aldrig kan ge en bra eftergift på ett sånt bett... Så fort man kortar tygeln så tar man ju med sig hela bettet, eller vad man ska säga...Finns ju inget stopp.

Du läser uppenbarligen det du själv vill. Detta skrev jag:

Tro de eller ej, men vissa saker är faktiskt det.

Med andra ord alla saker är det inte, men det finns saker som är det.

Som jag sa ta en tur till dressyrbanan någon gång när det är högre klasser och fråga de som rider varför man använder en stång och rapportera sedan till oss om det ens var 10% som hade rätt på det svaret. Kan du säga att över 50% visste det så ska jag bara den första som medger att jag hade fel.

Kan vi vara lite mindre fjortis och lite mer seriös diskussion nu?

En ridlärare är utbildad för att kunna lära ut ridning. En tävlingryttare är utbildad för att tävla. Ingen av dem är utbildade för att kunna bettens verkan. (vilket jag inte heller är iofs)
En tränare/ryttare skall kunna så otroligt mycket för att kunna utmärka sig inom någonting. Då tycker jag det är ganska klart att det (oftast!!) är så de kan lite om mycket.
Som spider skriver så vet de oftast hur bett känns att rida på, hur de fungerar är det få som verkligen tar reda på. (samma sak gäller "hoppyryttarna).

Och snälla du, citera mig där jag skrev att pessoat har hävstång!

Dessutom så är det så att om man har den minsta lilla grundkunskap om hästar, hästars anatomi osv så borde det vara en sjävklarhet att man är öppen nog att inse att det som funkar perfekt för en häst inte funkar på en annan!
Och om man har minsta lilla kunskap om detta bettet så vet man att det räcker man darrar lite på tyglen så ger det dubbla budskap till hästen :smirk: I detta fallet handlar det inte om hur hästen är byggd, utan bettet!

Senast ändrad:

Med andra ord alla saker är det inte, men det finns saker som är det.

Som jag sa ta en tur till dressyrbanan någon gång när det är högre klasser och fråga de som rider varför man använder en stång och rapportera sedan till oss om det ens var 10% som hade rätt på det svaret. Kan du säga att över 50% visste det så ska jag bara den första som medger att jag hade fel.

Kan vi vara lite mindre fjortis och lite mer seriös diskussion nu?
Jag är helt fascinerad att du som 23 år gammal/ung (enligt din egen profil) sitter här och är helt tvärsäker på dina egna kunskaper samt mer eller mindre idiotförklarar ett helt etablissemang av kunniga människor som tävlar i dressyr i de högre klasserna. För att inte tala om din totala sågning av alla de andra ryttare som befinner sig på gräsrotsnivå och i pessoa-bettet funnit en lösning som passar just dem och deras häst.

Tack vare dig har mina tidigare förutfattade meningar om akademisk ridkonst och dess utövare nu hamnat i en helt annan dimension och å det grövsta blivit bekräftade.

Ja, Pessoabettet är ett hett ämne... :smirk:
Jag är igentligen en stark motståndare till Pessoat men har provat många olika bett på mina hästar och tycker inte att det är så tokigt nu...
jag använder en 3-delad mundel och sätter en läderrem som "kindkedja", det gör att min hand (som av sjukdom är dålig) rår bra att hålla hästen i alla situationer samtidigt som hästen tar ett bra stöd på bettet utan att "knäcka av i nacken". Jag har provat stång på min tyngsta häst och han vantrivdes med det, 2-delade bett passar honom inte alls och 3-delade tränsbett ger mig för mycket häst i handen...
Det är aldrig fel att prova sig fram till vad som passar dig och din häst! Jag tycker det är viktigt att du snabbt kommer fram till en lösning så inte hästen "befäster" sitt beteende med att inte svara på tygeltagen.

En ridlärare är utbildad för att kunna lära ut ridning. En tävlingryttare är utbildad för att tävla. Ingen av dem är utbildade för att kunna bettens verkan. (vilket jag inte heller är iofs)
En tränare/ryttare skall kunna så otroligt mycket för att kunna utmärka sig inom någonting. Då tycker jag det är ganska klart att det (oftast!!) är så de kan lite om mycket.
Som spider skriver så vet de oftast hur bett känns att rida på, hur de fungerar är det få som verkligen tar reda på. (samma sak gäller "hoppyryttarna).
Du säger att en ridlärare är utbildad för att lära ut ridning, hör och framförallt häpnas nu då över det faktum att vi utbildade ridlärare under vår utbildning på Ridskolan Strömsholm även lärde oss och tog del av hur hästens utrustning fungerar och ska anpassas för varje enskild individ!

Jo, passas ut. Och självfallet kan ett pessoabett passa (eller inte passa) hästen mun. Självfallet.

MEN!

Hur bra bettet passar eller hur mjuk hand ryttaren har, så ger bettet dubbla signaler till hästen. Den ber hästen sänka huvudet då den ger tryck på nacken, och den ber den höja huvudet genom trycket i gommen och på lanerna.
Vilket av de påstånde är det du inte håller med om?

Och jag håller fast vid att jag vill att du citerar mig där jag skriver att pessoa har hävstång.

Jo, passas ut. Och självfallet kan ett pessoabett passa (eller inte passa) hästen mun. Självfallet.

MEN!

Hur bra bettet passar eller hur mjuk hand ryttaren har, så ger bettet dubbla signaler till hästen. Den ber hästen sänka huvudet då den ger tryck på nacken, och den ber den höja huvudet genom trycket i gommen och på lanerna.

Och jag håller fast vid att jag vill att du citerar mig där jag skriver att pessoa har hävstång.
Du som är bra på att märka ord borde sett att jag skrev "anpassa utrustning för enskilda individer" precis som du skrev "falsk hävstång"..... Googla på uttrycket falsk hävstång och du får en träff och den går direkt till en annan tråd på detta forum och uttrycket är återigen signerat "vilse" mao knappast något vedertaget begrepp i sporten eller...

Om pessoabettet passar en enskild individ bäst så är det ett vedertaget faktum och en lösning man kan och ska vara nöjd med. Jag tror knappast MBJ hade kommit till OS, EM och WC-hoppning med Corrmint om han led sådana helvetes kval av användandet av pessoabettet. Hoppning på elitnivå kräver nämligen en lydig och följsam häst.

Det finns andra hästar på elitnivå som går alldeles utmärkt på pessoabett, och varianter av detta, även om det precis som med allt annat går trender i bettsling och ibland leder trenderna utvecklingen framåt och ibland går den bakåt igen. Det finns även hästar på gräsrotsnivå som funkar utmärkt på pessoa för en sak är dock fortfarande säker det finns inga absoluta sanningar, för det som funkar på en häst i stallet funkar inte alltid på nästa.

Och det citatet visar att jag använde ordet hävstång, inte sa att bettet hade hävstång :crazy: Falsk hävstång användes dessutom inom " " för att visa att det inte är vedertaget begrepp.
Och raden efter skriver jag även tydligt att det inte finns någon hävstång.

Jag har valt att använde ordet "falsk hävstång" både nu, och innan, istället för hissverkan/hissbett pga många inte vet vad hissbett är. Och då skulle man troligen bara få ännu mer att förklara.

Många tror att det finns hävstång på pessoabettet, så är inte fallet. Därav "falsk hävstång". Jag tycker själv att ordet berättar ganska bra vad det betyder.

Jag citerar mig själva och frågar igen:

ja då undrar jag varför du rider så fort att du måste rycka i din häst. Smirk på dig själv....

Jag rider inte alls fort:p Knappast någon idé att disskutera det här ialla fall.

Tack vare dig har mina tidigare förutfattade meningar om akademisk ridkonst och dess utövare nu hamnat i en helt annan dimension och å det grövsta blivit bekräftade.

My pleasure. Du verkar vara en person som jag aldrig skulle klara av att umgås med så att slippa dig som en eventuell elev (ja för tänk hemska tanke jag undervisar) känns bara bra. ;)
Så kan vi fortsätta våra diskussioner kring bett och bara ha dig i åtanke med att alla är hemska så blir våra liv och ditt lättare.

Men om man tonar ner ett hack och läser vad folk skriver så blir allt lite lättare. Bara ett tips.

Till TS.
Jag menade vad jag skrev med att pessoat inte är ett vettigt bett. Och de flesta håller med om det.
Behöver du ett bett för kontroll så välj hellre ett stångbett då du i alla fall slipper att få dubbelinverkan och arbeta med din häst så du slipper det problemet till slut.

Men att rida på pessoat för du bara dig själv en otjänst eftersom hästen får motstridiga signaler.

My pleasure. Du verkar vara en person som jag aldrig skulle klara av att umgås med så att slippa dig som en eventuell elev (ja för tänk hemska tanke jag undervisar) känns bara bra.
Så kan vi fortsätta våra diskussioner kring bett och bara ha dig i åtanke med att alla är hemska så blir våra liv och ditt lättare.

Men om man tonar ner ett hack och läser vad folk skriver så blir allt lite lättare. Bara ett tips.
När du nu och din väninna "vilse" har ägnat hela kvällen åt att framhäva er som allsmäktiga allvetare i bettfrågor och klankat ner på både OS-ryttare i hoppning, flera av landets A och B-tränare i hoppning som skulle rekommendera pessoabett och som pricken över i har ni även klankat ner på så gott som hela dressyretablissemanget så tycker jag personligen att det vore väldigt intressant att få en redogörelse för er utbildning i hästkonst och bettets delar och funktion.
Som du själv säger så utbildar du ju uppenbarligen folk och då bör man även ha en gedigen hästutbildning bakom sig...

Jag har ingen utbildning, jag har inte ens gått på högskola :eek: :p Däremot har jag läst en del fysik, vilket räcker långt i detta sammanhanget :idea:

Och jag vill fortfarande veta:
vad är det du inte håller med om?!

Jag slängde mitt pessoa efter att min häst som normalt sänker huvudet vid all sorts arbete, bus eller tjafs. Helt plötsligt slänger upp huvudet vid minsta tygeltag. Efter lite koll i munnen insåg jag att när jag drar åker bettet upp i gommen. = soptunnan. Numer använder jag mig av dressyrträning alternativt ett pelham och det funkar perfekt.

Hur du ska göra kan ingen här säga, men prova gärna någonting annat också innan du bestämmer dig. Sen är stoppträning i alla gångarter inte helt fel. Det funkar för oss.

Senast ändrad:

Okej, nu har jag fått hjälp IRL så jag bryr mig inte om denna tråd mer ;)

Berätta gärna vilken lösning ni kom fram till, jag är nyfiken på att få lära mig mer! :)

Liknande trådar

R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
Träning Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade...
2
Svar
38
· Visningar
4 345
Senast: walkyria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror