Pessoabett

J

Jojjo811

Ja ännu en sån här tråd:cool: Men är det verkligen hemskt med pessoa? Min häst är stenhård i munnen och när jag rider med två lr tredelat så skiter hon totalt med mig och det tar en evighet innan jag får stopp på henne och oftast måste jag rycka till för att hon ska stanna öht. Men den här veckan har jag ridit på pessoa och hon har lyssnat jätte bra och hon koncentrerar sig mer.
Red på tvådelat idag och ja, allt blev skit å pannkaka å vi var tillbaka där vi var för ett halvår sen.:devil:

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra:crazy: Två lr tredelat funakr helt enkelt inte, och alla verkar väldigt anti pessoa.
Eller finns det något bett ni kan rekomendera ?:)

Ursäkta för lite flummigt inlägg men ajg är rejält trött nu :p

Sv: Pessoabett

Om du och din häst anser att pessoat funkar så varför inte.

Själv skulle jag dock valt en annan lösning på det problem du beskriver. Att genom träning se till att gas och broms sitter där den ska och att det är jag som ryttare som har kontrollen. Jag föredrar 2 och tredelat framför något annat bett.

:)

Om du tycker att pessoa fungerar bra så tycker jag att du kan fortsätta använda det. Jag använder det på en av mina hästar när jag rider ut och det fungerar jätte bra till honom.

Tack för svaren:D Ska ju träna för tränare imorrn så jag får se vad hon säger också :)

Hellre en vettig stång än pessoa. Men framförallt ett jäkla arbete att lägga ner på hästen. Ingen häst är stenhård i munnen av eget val.

Svaret om varför pessoat är hemskt finns i ett antal trådar bara man söker på det. Släng skiten i soptunnan istället där det hör hemma. Du gör bara dig själv en otjänst genom att använda det.

Om du vill använda ett bett som ger dubbelinverkan(dubbla signaler), är ditt val. Som dessutom inte har någon kinkedja.

Många "luras" och tror hästarna går bra på pessoa(det är inte säkert att det stämmer på just din häst), men i själva fallet knäcker många hästar av i nacken.

Enligt mig så är pessoa hämskt, ja. Det ska hållas så långt borta från hästmunnar som möjligt. Prydnad på väggen kanske? Den finns så många andra bett som är starkare än vanligt bett, och som ger mycket trevligare signaler till hästen.

Om du vill använda ett bett som ger dubbelinverkan(dubbla signaler), är ditt val. Som dessutom inte har någon kinkedja.

Många "luras" och tror hästarna går bra på pessoa(det är inte säkert att det stämmer på just din häst), men i själva fallet knäcker många hästar av i nacken.

Enligt mig så är pessoa hämskt, ja. Det ska hållas så långt borta från hästmunnar som möjligt. Prydnad på väggen kanske? Den finns så många andra bett som är starkare än vanligt bett, och som ger mycket trevligare signaler till hästen.

håller med. förstår inte riktigt hur pessoat är tänkt, tycker bara det blir fel hur som;s

Okej, vad menar du med att hästen knäcker av i nacken ? :o

Det beror på hur man placerar den. Jag har sett ett flertal som har pessoa med kedja och det har fungerat alldeles utmärkt då allt är på rätt plats.

Låter mystiskt, skulle vara intressant med bilder. Oavsett så tycker jag att det är konstigt att man väljer att experimentera med pessoa och kedja när det redan finns en uppsjö av stångbett som är konstruerade för att användas med kinnkedja.

Låter mystiskt, skulle vara intressant med bilder. Oavsett så tycker jag att det är konstigt att man väljer att experimentera med pessoa och kedja när det redan finns en uppsjö av stångbett som är konstruerade för att användas med kinnkedja.

Håller med dig! Varför "bygga om" ett bett när reslutatet inte är säkert när det finns bett som är byggda för att användas med kedja? Gör man det för att slippa undan en utgift?

Jo, jag vet. Jag gillar inte pessoa öht, men tänkte om TS redan hade ett och vill använda det så. Ska försöka fota i veckan!

Jag hatar pessoabett de bara knäcker av hästens nacke och har man otur fortsätter de göra det med andra bett också.

Jag prövade ett pessoa på min häst för att verkligen se om det var så illa som alla säger, det var det! Jag tyckte inte jag fick kontakt med hästen överhuvudtaget och massören tyckte det fanns mer spänningar i hästen efter den veckan jag använde det. Visserligen kan de ha berott på annat men man vet ju inte.

Hellre en vettig stång än pessoa. Men framförallt ett jäkla arbete att lägga ner på hästen. Ingen häst är stenhård i munnen av eget val.

Svaret om varför pessoat är hemskt finns i ett antal trådar bara man söker på det. Släng skiten i soptunnan istället där det hör hemma. Du gör bara dig själv en otjänst genom att använda det.
Intressant formulering, lättare att säga till någon att slänga skiten som du uttrycker än att själv förklara varför, om du nu ens kan det...

Att sätta på en kindkedja på ett Pessoa-bett är väl knappast att experimentera utan är ett vedertaget sätt att använda det på sedan LÅNG tid tillbaka. Har alla redan glömt bort Corrmint som reds på denna kosntruktion i WC-sammanhang, OS mm.

Jag red med pessoa på min ponny för ca 5 år sedan och fick en häst med otroligt hård munn. Fick kämpa som en idiot sedan att få bort det men med en duktig dressyrtränare och mycket skritt med vanligt tränsbett blev han som ny i munnen.

Liknande trådar

R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
Träning Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade...
2
Svar
38
· Visningar
4 345
Senast: walkyria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar