Jag vet inte heller, jag vet bara att jag inte klarar av att rida på ett vanligt bett utan stöd.
Jag tycker precis som du (har läst i andra trådar), att om man kan rida en häst i korrekt form på ett pessoabett så borde man kunna göra det på ett vanligt bett också.
Jag har funderat jättemycket på det här och kommit fram till att det måste bero på att jag blir stummare utan hävstång, för jag inbillar mig att hästen inte ska lyssna på mina förhållningar. Jag räknar omedvetet med att hästen inte ska svara på förhållning och tar därför i för mycket.
En annan anledning kan vara att jag hamnar i en ond cirkel, jag har svårt att rida med oberoende hand, vilket får min häst att spänna sig, vilket leder till att jag inte kan rida med oberoende hand etc etc.
Det sitter nog mycket i skallen på mig.
Jag har även provat pelham men där stördes han så av kedjan, antagligen för att jag inte kunde sluta "rycka" i honom.
Jag tänker träna mig själv med hjälp av pessoat ett tag och se om det hjälper mig, annars får jag hitta på något annat.
Jag tror även att stången hjälper till att länga överlinjen på honom.
Det är fler personer som har testat att rida dels på vanligt bett och dels på pessoat på honom och de har upplevt samma sak. Det är faktiskt bara jag som kan rida honom utan hävstång. Han kanske har så dåliga erfarenheter av bett utan skänklar att han spänner sig direkt, men på pessoat går han lösgjort och fint utan bekymmer och det utan att jag behöver ta i honom. Mycket konstigt.
mvh Jessica