Pessoabett på ridskola

Brun

Trådstartare
Jo, nu är det så här, att på ridskolan där min lillebror rider så finns det ett flertal ridskolehästar som har pessoabett, de flesta i andra eller tredje ringen. Jag har hört att pessoabett trycker både i mun och nackstycke då man tar i tyglarna, och hur bra är det då att ha ett sådant bett när småglin rider, som rycker och drar hästen i munnen och som dessutom håller balansen i tyglarna!? Jag är emot pessoabett över huvudtaget, eftersom jag anser att hur mjuk man än är i handen så blir det ju fel. Blir väldigt förbannad då jag ser sådant här. Tycker att personalen på ridskolan borde förstå bättre!? De säger att hästarna som har dessa bett är "snabba" (Hah, tillåt mig att skratta!), men då jag sett dessa hästar gå på lektionerna ser de varken ut att sticka eller vara starka. Tycker hemskt synd om dessa hästar. Nu vill jag höra era åsikter, vad tycker ni?

Sv: Pessoabett på ridskola

Fråga ridlärarna om varför så många hästar går med dessa bett. Förklara, artigt, varför du undrar och dina farhågor. Får du inte tillfredställande svar kan du ta upp det med ridskolans styrelse.

I övrigt kan du inte påverka så mycket - pessoa är inte olagligt.

Precis som Lager säger så kan du inte påverka så mycket...
Jag tycker också att du ska prata med dom & ställa lite mer frågor & berätta dina åsikter.
Känns inte särskilt OK att barn skumpar runt med pessoa, för hästens skull...
Går det inte fram (vilket det med all sannolikhet inte gör) - byt ridskola?

Nej, jag tycker att det är helt oacceptabelt, men jag undrade inte vad jag skulle göra åt det, utan vad övriga här på Buke tycker om saken. Alla har sina åsikter! :)

Förstår inte alls hur ridskolan tänker? Har de så "snabba" ponnyer och hästar bör de kanske inte användas på ridskola? Dessutom är det väl bäst att ha ett så milt bett som möjligt om ryttaren är oerfaren?:crazy:

Om du använder sökfunktionen får du fram vad många bukefalister tycker om pessoabettet.

Låter inte alls trevligt! :crazy:

Kan ju vara nååågot förståligt om klubben köpt in en skenkula men absolut inte annars, milda fina bett på alla tappra ridskolehästar som snällt lever med att många håller balansen i deras munnar! :(:love:

Tycker att alla pessoabett borde kasseras, skäms så innerligt att jag (och många andra av mina vänner) tyckte att det var ett snyggt och häftigt bett när vi var små! :crazy:

Låter inte som en ridskola med sunda värderingar om hur man hanterar hästarnas munnar, hur är det med övrig utrustning så som sadlarnas passform? Jag hade nog kollat runt efter någon annan ridskola som är mer rädda om sina hästar.

Alla hästarna på ridskolan har sadlar av samma märke och samma modell. :crazy: Har dock inte kollat närmare på hur sadlarna sitter (har aldrig tänkt på att göra det), men skulle gissa på att de inte är särskilt väl utprovade.
Det här med att låta min bror börja på en annan ridskola är lockande, men det är bara det att utbudet på ridskolor där jag bor är mycket dåligt. Det finns nästan bara den som min bror redan går på, och den räknas som den bästa. Närmaste ridskolan förutom den ligger väldigt långt bort. Och sedan är det väldigt praktiskt eftersom det bara ligger några hundra meter från privatstallet där jag har min häst.

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 439
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka