Pessoa/Kimblewick

Sv: Pessoa/Kimblewick

Men ett bett med hävstångseffekt ska å andra sidan inte vara delat. Det ska vara "helt", just för att det inte ska slå upp i gomen på hästen.

Men hur tänker ni då ? Ett delat slår ju i såna fall alltid upp i gommen ?
Har aldrig haft det problemet, så jag förstår som sagt inte hur ni som haft det problemet hanterat hästen/bettet... Som sagt det enda stångbettet jag använder är just kandaret, annars går alla mina på 2delat, då de inte gillar 3delat alls. (som jag annars tycker borde va "snällast")

Sv: Pessoa/Kimblewick

Nej, ett delat bett som man lägger hävstång på slår upp i gomen, eftersom bettet påverkas då man tar i skänklarna. Ju större skillnad mellan över- och underskänkel, ju mer hävstångseffekt. Sätter man en kedja/rem på bettet, bör bettet slå upp mindre (men om/hur det isf påverkar hästen beror ju på hur denne ser ut i munnen).
Ett delat bett utan hävstång, slår inte upp i gomen (förutsatt att det är i rätt längd).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 826
Senast: Murray
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 337
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka