noble art
Trådstartare
Jag har haft pessoa på min fd hopp/fälttävlans ponny vid hoppning och vissa uteritter i alla år innan jag läste här att det inte var bra och har nu bytt till ett jaktbett-kimberwick. Började med att sätta tygeln i bettringen, men fick inte tillräckligt bra svar så jag satte fast tygeln i översta hålet. Men det känns jätte svårt då jag inte vet hur han känner, gör det ont? hur hårt kan jag ta? hur ska kedjan sitta?? var bör jag ha tygeln? Och jag får inte det svar jag vill då jag tar i honom. Tycker oxå det ser ut som ngt slags gammalt tortyr redskap, det är ju en hilma massa skrot i munnen(det är oledat med tungfrihet)
Just nu funderar jag på att börja med pessoa igen. VARFÖR??? jO, jag använder det mkt sällan, aldrig i paddocken, inte alla uteritter, bara när jag ska mer konditions träna i ett högre tempo, och vid enstaka hopptillfällen.
MEN VARFÖR PESSOA?? JO, jag rider bara på långa tyglar i skogen, ngt kortare i trav, och ytterligare ngt kortare i galopp, men bara som mest kontakt med munnen, jag drar aldrig, tar aldrig hårt och släpper efter så mkt jag kan. Jag har tygeln i bettringen, ej de mindre ringarna.
Jag vill kunna njuta av ridningen, på långa tyglar, med en avslappnad häst, men samtidigt kunna ta en försiktig förhållning och då få ett snabbt gensvar.
Är det så illa att använda pessoa då? Då jag är såpass försiktig??
Kan oxå tillägga att jag ridit ca 20 år, så jag skulle inte kalla mig ovan nybörjare....
Just nu funderar jag på att börja med pessoa igen. VARFÖR??? jO, jag använder det mkt sällan, aldrig i paddocken, inte alla uteritter, bara när jag ska mer konditions träna i ett högre tempo, och vid enstaka hopptillfällen.
MEN VARFÖR PESSOA?? JO, jag rider bara på långa tyglar i skogen, ngt kortare i trav, och ytterligare ngt kortare i galopp, men bara som mest kontakt med munnen, jag drar aldrig, tar aldrig hårt och släpper efter så mkt jag kan. Jag har tygeln i bettringen, ej de mindre ringarna.
Jag vill kunna njuta av ridningen, på långa tyglar, med en avslappnad häst, men samtidigt kunna ta en försiktig förhållning och då få ett snabbt gensvar.
Är det så illa att använda pessoa då? Då jag är såpass försiktig??
Kan oxå tillägga att jag ridit ca 20 år, så jag skulle inte kalla mig ovan nybörjare....