Ja, villkoret att man jobbar med samma projekt och/eller väldigt liknande uppgifter är en förutsättning vi alltid har med oss.
I princip så, från min 20-åriga erfarenhet från olika ingenjörsflretag, så förordar jag "projektkontor" (alltså flexibelt men på projektbasis där omflyttar sker några gånger om året och egen utrustning finns utan osäkerhet var man ska vara nästa pass). Jag avrekommenderar starkt isolerande egna enpersonersrum, särskilt för dem som starkast önskar dem. Vilket kan vara lite kontroversiellt och lite att jobba med. Det finns undantag nät det gäller rehab och handikappanpassningar, där det går före värdet jag vill uppnå.
Sedan måste det alltid finnas tysta rum att få jobba i tillfälligt och för möten och telefonsamtal plus bra teamytor. Tillräckligt många.
Så för mig är det inte entydigt att en sådan bra lösning är mer yteffektiv/kostnadseffektiv än isolerade rum. Bara entydigt att den fungerar så mycket bättre , enligt min erfarenhet i min bransch.
Intressant att läsa om folks tankar kring kontor. På mitt jobb upplevs de där enpersonsrummen som absolut nödvändiga för att kunna arbeta. Sätter man folk i landskap så skulle ingen komma till jobbet, då skulle folk välja att jobba hemifrån istället för att få vara ifred.
Men det är en ständig kamp med inredningsarkitekterna, som brukar föreslå just sådana där aktivitetsbaserade arbetsplatser. Hos oss har alla ett eget litet bibliotek, som man behöver när man jobbar, så det blir ju väldigt svårt att sitta i nån annans rum. Eller i ett landskap - var ska man då ha sin litteratur?
Sjöberga, vad är det du jobbar med? Blir nyfiken på vilken typ av arbete det faktiskt blir mer effektivt att sitta i landskap.