perser/skogis-blandningar

lilstar

Trådstartare
Jag sitter och tittar på perser på blocket och tycker att jag ser just korsningen perser/skogis i var och varannan annons. Är detta en vanlig blandning och varför då? När jag tittar verkar det nästan som om folk medvetet avlar på just perser/skogis.

Jag går inte i kattköpartankar än på ett par år, men jag är helt förälskad i perserkatter, därför sitter jag och tittar på söta korsningar med lite mer näsa :)

Sv: perser/skogis-blandningar

Vi har presis köpt en perser blandning! :D

Vi ville ha den lååånga pälsen och lite av den platta näsan,, vi märkte då me att det var otroligt många perserblandningar men dom tog ju slut SÅ fort så antagligen är det för att de e ganska efetrtraktade:D

Vi ringde på en när den suttit inne i en timma och då var det redan 200som ringt! (:eek:)

Båda raserna är ju stora, då ökar säkert antalet oseriösa uppfödare också.

Fast jag är inte säker på allt som påstås vara skogisblandning har nån renrasig skogkatt i sig. Många kallar ju alla långhåriga bondkatter för skogisar.

200??:eek:
För en bonnkatt? Gisses!

Det är ett underpris. Katter ska kosta.

Jag betalade 500 för mina två bondkatter, även det var ett underpris eftersom de var uppfödda i nio månader, vaccinerade och kastrerade. Pengarna satte säljaren in till en kattfond.

Fast varför just skogskatt? jag fattar om det blir korsningar med perser/huskatt men varför korsar så många med norsk skogskatt? för det är alltså den rasen som syns i alla annonser. Eller är det bara så att de skriver norsk skogskatt för att deras perserhona har fått blandrasungar som liknar skogskatter fast det skulle kunna vara vilken hankatt som helst? :confused:

Det var 200st som hade ringt på annonsen, det var inte priset för katten.
Iom att det är korsning med två raskatter har "uppfödaren" säkert valt att ta en väl tilltaget pris.

För att de vill korsa med en långhårig rejäl katt för att vara säkra på att ungarna blir långhåriga?
Dessutom ser det "snyggare" ut i annonsen = högre pris på en perser/skogskatt än en perser/bondkatt.

Dessutom ser det "snyggare" ut i annonsen = högre pris på en perser/skogskatt än en perser/bondkatt.

Den logiken är korkad (deras alltså, inte din;)) - eftersom ungarna själva blir bondkatter oavsett vilka raser som ingår i dem.

Fast jag har inget emot att kattungar kostar pengar, det ska de göra. Så på det viset är det bra.

ok, så det har egentligen inget att göra med att det skulle vara en speciellt fördelaktig korsning? Det var nämligen det jag fick intryck av när jag såg alla annonser. Tänkte att man kanske ville ha en perser med lite längre ansikte eller nåt sånt. Fast visst finns det en persertyp med något längre nos eller är jag helt ute och cyklar? Det skulle nämligen vara drömkatten för mig :love:

Jag vet, logiken är helt uppåt väggarna. Men många köpare går ju på det... Tror att katten är något alldeles speciellt eftersom den har två rasrena föräldrar.

Lilstar: vilket ras kan man inte korsa med perser om syftet är att få längre nos? :angel:

Bjuder på en goding till dig. Chaplin 13år, rasren chinchillaperser.

Tyvärr har ju persermodet vara smalare och smalare näsor de senaste åren. Men om du googlar chinchillaperser så är det störst sannolikhet att du hittar lite mer långnästa.

Chinchilla är väl egentligen färg snarare än en egen ras (rätta mig, någon) - men ofta har de längre näsor.

Ja, precis. Chinchilla och Silver Shaded är färgvarianter, men eftersom man vill behålla färgen bra tar det tid att få "den rätta typen". Det finns också förbundsanslutna, seriösa perseruppfödare som jobbar på "retrolook" men längre nosar och öppnare uttryck. Mycket tilltalande om man frågar mig.

Det är säkert orsaken till att perserkorsningar är populära, det öppna, söta uttrycket som folk kommer ihåg från sin barndoms perserkatter. Tyvärr har ju persern haft en hel del hälsoproblem som seriösa uppfödare tagit på allvar och jobbat bort men jag är rätt säker på att blandrasavlarna i allmänhet inte har någon aning om hälsoprogram.

"Skogisblandning" är i majoriteten av fallen långhårig huskatt. Varför ska det vara så svårt att förstå att huskatter fnns som både lång- och korthår? Att skogkattraserna utvecklats ur den långhåriga huskatten och inte tvärtom...

Det är ett underpris. Katter ska kosta.

Jag betalade 500 för mina två bondkatter, även det var ett underpris eftersom de var uppfödda i nio månader, vaccinerade och kastrerade. Pengarna satte säljaren in till en kattfond.

Det var tvåhundra som hade ringt på annonsen på en timmes tid.
Inte att den kostade 200 sek..

Givetvis ska katter kosta.

Det är säkert orsaken till att perserkorsningar är populära, det öppna, söta uttrycket som folk kommer ihåg från sin barndoms perserkatter.

Jag kan få för mig att en del av perserns popularitet beror på att det går att hitta billiga ungar, det avlas ju på just perser i varenda buske. Och det kanske är viktigare att kunna säga att man har en raskatt än vad katten har för egenskaper.

Det var tvåhundra som hade ringt på annonsen på en timmes tid.

Ah, då missförstod jag ditt inlägg.

Vad trevligt att det finns de som avlar på de "långnästa" perserkatterna, och vad kul att det är just chinchilla för de är ju himla fina!
Jag tänkte att man kanske vlle korsa in just skogskatt för att de är långpälsade, men vid närmare eftertanke finns det nog sällan en sådan tanke bakom de här blandraskullarna.

Vad tycker ni att en huskattunge bör kosta då? (ungefär) jag har sett allt från gratis till 2000:-

Vad tycker ni att en huskattunge bör kosta då? (ungefär) jag har sett allt från gratis till 2000:-

Det går inte att säga generellt. En kattunge som är väl omhändertagen: vaccinerad, avmaskad, ID-märkt och veterinärbesiktigad är definitivt värd 1000-2000 kr. En kattunge som i princip bara är född och gödd skulle jag inte betala mer än en symbolisk summa för tex. 500 kr.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är verkligen imponerad av fenomenet att var och varannan katt på blocket är "skogis" eller "norsk skogskatt", den behöver inte ens...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 870
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA