Perro de agua espanol

rosensnopp

Trådstartare
Hej!
Jag har i dagsläget en liten hund av sällskapsras. Jag vill ha en hund till, en som jag kan träna lite mer med. Vill träna agility och eventuellt lite rallylydnad.

Jag har fastnat för den spanska vattenhunden (utan att faktiskt ha träffat någon IRL)

Jag har läst allt möjligt jag kan komma över på internet och har även kontaktat någon uppfödare. Men nu undrar jag och det är någon här som har eller känner en perro? Jag vill höra era erfarenheter och tankar om rasen.

Hoppas på många svar! :)

Sv: Perro de agua espanol

Jag har träffat många och har tyvärr mest negativt att säga om dem. :o

Det finns nog egentligen bara en (1) jag känner som jag tycker är uppriktigt trevlig, förutom att han är helt galen i tikar och väldigt pipig.

I övrigt upplever jag sociala rädslor (ibland inte bara flykt utan gärna anfall är bästa försvar), miljörädslor, "inåtvända" hundar, tjafsiga mot andra hundar, onödigt vaktiga (osäkerhet) osv.

Var hysteriskt noga med linjerna du väljer! Leta efter kennlar där hundarna inte biter eller drar sig undan vid hantering, där de kanske har något intresse av figuranterna och där hundarna inte bryter ihop vid skrämselmomenten. Den fysiska biten har jag dålig koll på - men de linjer jag faktiskt har tittat på har haft en del höft- och armbågsproblem.

Är hyfsat insatt då jag spenderade två år att läsa på om rasen då jag ville ha en (sen blev det något annat mindre ändå pga utrymmesbrist). De hundar jag har träffat har varit otroligt trevliga men då sållade jag noga och åkte endast till de uppfödare där mentaliteten är viktig. Det finns uppfödare som tycker att en utställning gått strålande om hunden inte morrat vid tandvisningen och personligen hade jag lite högre krav än så.... Likaså är det en del som glatt avlar på c-höft plus c-höft medan andra lägger större vikt vid det. En del tar in importhundar (Spanien) där de inte har lika bra koll på höfter och dylikt inom linjerna och sedan avlar kull på kull utan att invänta för att se hur valparna tar sig och det visar sig i efterhand att hanen nedärver HD. "Nytt blod är ju bra!"

De hundar jag träffat har varit sociala, kommit fram, hoppat upp mot knät för att hälsa och velat bli klappade. Har umgåtts fint i grupp. Lite vaktiga ja men det hör till rasen. Två av uppfödarna jag träffat har tidigare haft retriever och jag tycker det har märkts på deras resonemang kring mentalitet, att även perron ska kunna fungera som vilken hund som helst.

Jag ska absolut ha en, någon dag. Vill du veta vilka uppfödare jag fått gott intryck av så kan du skicka PM. :)

Senast ändrad:

Tack för svaret! Har förstått att det är väldigt viktigt att hitta en uppfödare med rätt prioriteringar. Jag skickar PM :)

Ja det är det, oavsett vilken ras det handlar om, men speciellt i en ras där hundarna beskrivs som "reserverade". Definitionen av "reservation" kan nämligen tolkas lite hur som helst. En del uppfödare tycker att reservation betyder "inte labbe-glad i människor" och i andra änden finns de som tycker det är helt naturligt att en hund morrar eller nafsar efter domaren vid en tandvisning. "Dagens utställning gick jättebra, LillaVoffsan bet inte domaren!"

En reserverad hund är enligt mig en hund som inte är så intresserad av att hälsa på främmande människor utan helst håller sig till de sina. Men den ska tolereras att hanteras av främlingar, t.ex. domare och veterinär.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
610
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 638
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka