Permanentbädd

MiniLi

Trådstartare
Funderar på att börja med permanentbädd men har några funderingar..

Min häst kissar alltid på samma ställe - är det värt att prova bädd då eller kommer det bli jobbigt med en kulle av allt kiss?

Tänkte åka förbi och köpa stalosan imorgon.. Ska jag lägga det direkt på golvet eller kan jag strö det över nattens kiss?
Hur mycket stalosan ska jag strö nu i början?

Några tips för att snabbt få bädden att sätta sig?
Är det bra att vattna?
Eller ska jag bara låta hästen trampa ner bädden?

Kan tillägga att jag har spån, bara spån.

Har mockat en del i färdiga permanentbäddar men aldrig anlagt en egen, ska bli spännande :)

Sv: Permanentbädd

Vi har torv, och bädd, men inte sådan bädd som man brukar kalla permanentbädd (svårt att förklara).
Jag mockar ut allt kiss och bajs varje dag. Hästen min kissar exakt på samma ställe, så det är endast på den fläcken torven blir lite lösare.
När jag lägger in torv, efter t ex betet, och boxen varit tömd, lägger jag in två, tre balar och vattnar lite. Sen fyller jag på med mer torv, och så får hästen trampa till en bädd. Håller alltid sedan ett lager torv löst och fluffigt över bädden. Har provat permanent, men det var lätt att börja riva för djup i den, så jag fortsatte som jag brukade.

Nu var ju inte detta exakt vad du frågade om, men vattna lite, det funkar bra. Har ingen erfarenhet av hur/vart man strör stalosan.

Lycka till med bädden!

Du får skala ner kullen med jämna mellanrum bara. Inte helt idealiskt, men fullt funktionellt om du 'preppar' med exvis stalosan när du skalat ner.

Jag har spån och bara spån. Jag kalkar inte, använder inte stalosan när jag lägger, utan jag lägger in så får de trampa till den själv, bara tar ut bajset och jämnar till. Har man en lite rörig häst kan man med fördel (om man har eget stall) låta en annan häst 'sätta' bädden (dvs möblera om lite).

Sen, om/när kiss når utan, så får man ta undan det rena spånet, skala av kullen (INTE gräva ut hela) tills den är i nivå med bottnen. Jag har kallstall så jag kalkar/stalosanar inte när jag gjort det, men har man varmstall så är det en god ide. Sen föser du tillbaka rent men 'använt' spån, dra in från sidorna och jämna till. Fyll på med rent ovanpå som vanligt.

Inga som helst problem (såvida hästen inte krafsar, då kan det bli trixigare)

Vattna kan du göra, men jag tycker inte det gör ngn skillnad om man inte genomvattnar, och då är risken det blir bakterietillväxt och sånt. Så jag vattnar bara på höstkanten om det börjat damma lite när de knappt varit inne på sommaren.

permanentbädd som den eg är tänkt så vänder du ner bajset i början med och stampar till, det gör jag dock aldrig på spån, helst inte på halm heller men har använt det ibland.

Det är bättre lägga in lite och ofta i början än att vräka in när du ska sätta bädden. Ströa upp som 'vanligt' i början, sen fyller du på vartefter det packar sig. Om man kör in så det är 2 dm fluffigt strö i början blir det ett helsike att få den att sätta sig, utan fyll på nytts trö dagligen eller varannan dag i början istället för att vräka in dag ett. (Sen räcker det ju att fylla på 1 - 2 ggr/vecka beroende på häst)

Okej tack båda för svar!

Nu har jag iallafall varit och köpt stalosan så då kan jag lika gärna använda det.

Min häst är väldigt renlig av sig i boxen, trampar aldrig runt en massa. Hoppas därför att det ska passa med bädd!

Jag tror jag gör enligt följande i em:
Mockar som vanligt
Skyfflar undan det rena spånet från mitten, där han kissar
Strör stalosan i botten
Lägger på spån
Från och med imorgon mockar jag bara ut bajset.

Vad tror ni om det? Verkar det lämpligt eller har jag missat något?

tycker det låter bra. jag använde inget kalk för det gör ingen skillnad. du böjar bara med att mocka ut bajset. min häst är också rnlig av sig och kissar på samma ställe men jag hade inga problem med att det vart någon kulle, för kisset sprider sig spånet kan inte dra in hur mycket som helst. ända negativa med bädd är att det kan lukta sen när den blir äldre och det är SKIT jobbigt att mocka ut det sen man ska inte ha den i mer än ett år. har mockat ut två bäddar och det vill jag inte göra om så nu har jag inte bädd längre.

Bädden ska inte lukta ens när den är gammal, då har det inte riktigt gått som det ska.

Sen, om man låter bli att tala om det för djurskyddsinspektören så kan en välskött bädd ligga mer än ett år. Mina ligger 2 år, den äldsta har faktiskt legat i tre år (den är så perfekt att det skär i mig att kasta ut den). Men då skalar jag ner dem sommartid. Dvs jag tar ner tills jag är i bäddbotten (då luktar det), jämnar till så det är helt plant, och ströar på nytt.

En fråga..

Om hästen strör runt hösilaget i boxen så att det blandas i bädden, kommer det påverka på något sätt?

Vissa perioder äter han dåligt och då sprider han runt maten istället..

Ja, dessvärre. Silaget blir dåligt, det kommer mögla i bädden (om du inte mockar ut det dagligen alltså)

Men enkelt löst, bygg någon form av 'mathörna' så hästen inte kan dra omkring det. Eller mocka ut det dagligen.

/Alexandra - med två 'dra omkring:are'

När du anlägger bädden kan du "möblera om" det blöta så att du fördelar det över hela boxen (i botten givetvis). Trampa över lite stalosan och täck med torrt strö. Om du får en lätt fuktig platta i botten sprider sig kisset bättre sen (jfr torr trasa jämfört med fuktig om du skall torka upp nåt).

Våra bäddar (torv) anlades för ca 4 månader sen och ser fina ut nu. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 129
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 293
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka