Permanentbädd

S

Sidney

När permanentbädden är för blöt (på ett par ställen där han kissar mycket), hur gör ni för att reprarera den? Jag har tagit ut det översta lagret, kalkat och lagt ny halm, men det blir inte riktigt bra...

Ska jag använda torv eller spån kanske?? :confused:

Tips någon?

Jag är inte så haj på det här med permanentbäddar. Jag försökte ha det ett tag och då hade jag spånbädd under halmen. Men det blev så blött och äckligt så jag slutade med det. Dessutom blandade sig halmen och spånet så det blev svårmockat. Numera tar jag ut precis alla blöta halmstrån och har alltid ett tjockt lager ren halm.

Permanentbädd med bara spån har jag också haft och det bar fungerat mycket bättre. Men väldigt ofta fick man "hyvla av" där bädden blev för tjock och bättra på där den var för tunn. Det var ganska mycket jobb med den.

Mina hästar står på permanentbäddar av halm. Använder bara kalk när jag anlägger bädden. Sen använder jag enbart Boxnytta, och tycker det fungerar mycket bättre. Tidigare använde jag kalk, men det dammar och sticks i andningsvägarna, och är inte alls lika effektivt som Boxnytta. Jag köper Boxnytta på Granngården. Ganska dyrt, men det går åt mindre än det gör med kalk. Värt att prova på dom där blöta fläckarna.

Hur gör du med gödseln (skiten)?
Om man mockar ut allt, blir det mer ruttna än brinna i bädden.
En rätt anlagd bädd, behöver ganska mycket av gödseln för att fungera. Alltså ett tjockt lager av halm, gödsel och urin (kalk eller kemikalier behövs inte) och ovanpå det ett lager torr halm.

Dom blötkokor som hästen kan sparka upp, mockar man ut, och jämnar till bädden. Glöm inte att fylla på med lite skit, under tiden bädden ligger. ;).

Vi tar bara ut det bajset vi ser, det andra jämnas ut och täcks över med löshalm, vi har MASSOR av löshalm men det behövs också, speciellt nu när det blivit plusgrader igen.

Gör samma sak med kratrarna de gräver fram ibland, snyggar till och täcker över.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 461
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar