Permanentbädd

W

WithTeeth

Jag har (nästan) bestämt mig för att min dam ska få bädd i sin box
och efter att frågat runt lite så har jag tänkt lägga upp det så här:

Kalk (Täcka hela boxen men inte ett tjockt lager är vad jag fått höra)
Torv (ca 4 balar till en box var tipset)
Spån

Låter detta rätt eller har ni några bättre tips?

Tacksam för svar..

Sv: Permanentbädd

Vänta med att lägga in spånet tills torven har satt sig, annars blandas spånet ihop med torven. Lägg in torven, vattna lite och sedan stampa-stampa-stampa :)

jag lägger bädd såhär: kalk på golvet, över hela golvet men inte ett tjockt lager.
sen in med massor med spån, så att det ligger 20-30cm tjockt med spån. sen mockar jag knappt under ett par veckor, bara lyfter ut högar, o försöker röra om så att allt spån blir "smutsigt". fyller på med mer spån om det börjar bli väldigt blött. När bädden har satt sig och blivit fast så kalkar jag på bädden och kör in rent spån ovanpå. och då börjar jag mocka "som vanligt" igen. dvs tar ut all skit o blött spån som ligger ovanpå bädden.
om man har en pissmärr som jag har så kan det behöva kalkas lite då och då för att det inte ska börja lukta apa... :)

Okej, hur länge ska man vänta då? Ungefär.
Känner mig helt borta när det gäller det här.. :/

Jag väntade ca en vecka innan jag la in halmen ovanpå min torvbädd, men det är nog lite individuellt beroende bland annat på hur mkt hästen är inne och trampar. Ibland behöver man inte ens vattna, men för mig satte sig torven mkt snabbare då jag fuktade den lite när jag la in den och stampade. Givetvis är det inte frågan om att blöta ned torven till en geggemoja, bara fukta en liten aning.

Pröva dig fram, in med torven till att börja med sen märker du själv vad som behöver göras :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 566
Senast: G-uldlock
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård