Permanentbädd på trägolv??

skjona

Trådstartare
Jag undrar om detär möjligt att anlägga en permanentbädd i mitt gamla stall där det är trägolv,eller är det risk att golvet ruttnar sönder?
Tycker det skulle vara roligt att pröva nåt nytt till den här vintern . Har fått för mej att det är mer arbetsbesparande och samtidigt blir det ju varmare och mjukare och det passar ju bra när jag har föl.I så fall, hur bär ni er åt vid anläggandet?

Sv: Permanentbädd på trägolv??

med trägolv är det inte nödvändigt med mjukare, egentligen inte med varmare heller om det är ett normalt stall... Det är ju inte bra för senor etc med för mjukt heller... Tänker särskilt på fölis.

Men för att svara på din fråga: Ja, jag tror att det kommer att förstöra ditt trägolv.
Anledningen till att det blir varmt är ju för att förbränningen i botten kommer igång. Denna förbränning brukar ta i princip allt dött organiskt material. havrekärnor etc har ju en skyddande hinna mot denna process, men jag skulle tro att ditt trägolv kommer att ta god del i din bädd, åtminstone ytan till att börja med.

Jag har haft bädd på trä. Hade en liten ränna i boxen hos min häst som vi byggde igen med träbalkar, för att få samma nivå som resten av boxen. Efter ett tag tuttnade träet och man skulle kunnat trampa igenom det, men vi hade hela tiden koll och kunde byta ut "golvet".

Så jag hade inte haft bädd på ett rent trägolv. Bara mitt tips :bump:

det kanske inte är så bra med trägolv överhuvudtaget med tanke på förruttnelsen i träet av ammoniaken o andra föreningar o nedbrytande processer i organiskt material?
kan man inte lägga en heltäckande gummimatta över? det kanske skulle minska ruttnelse o sånt? eller göra om till betonggolv....?
annars får man nog vara mycket noga med att golvet verkligen får torka upp ofta o att allt blött verkligen tas bort..
ja skulle inta anlägga bädd på trägolv....

Nja,jag har prövat med en tjock gummimatta ett tag men det blev rent äckligt inunder.Det kom in fukt under mattan och där blev en finfin grogrund för allehanda bakterier.Funkade inte alls...Får väl ha det som jag har det,men det är ett evigt mockande dagarna i ända och man måste ta bort precis allt blött för att det ska vara fräscht och lukta rent.Får nästan byta ut allt spånet i vissa boxar.Puh!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 493
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 367
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet knappt var jag ska ta vägen. Det känns så fruktansvärt motigt och energisänkande på alla plan nu, så jag vill bara fly nånstans...
Svar
2
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka