Permanent bädd - spån+torv

U

Ulrica

Hej på er alla glada bukisar! Vad tror ni om det här?

Stallet jag skall flytta till strör med spån i kuber (spånbalar). I en släng av spariver, är ju smålänning :angel: , så har jag tänkt ha bädd hos min häst och tänkte då prova följande:

Först kalka boxen, sedan lägga ett lager med torv, vattna lite så det sätter sig och sedan ha spån över. Tycker detta borde funka. Spånet i bal har ju ingen vidare uppsugningsförmåga med torven är helt outstanding när det kommer till det. Det borde ju bli en rätt så torr och luktfri bädd. Eller vad tror ni?

Enda nackdelen är väll att man få använda en cobra när man skall ha ut bädden på vårkanten.. :)
// Ulrica

Sv: Permanent bädd - spån+torv

Jag tror att det kan fungera bra om din häst inte brukar gräva ner sig och röra runt bädden! Är det tillräckligt hårt borde det ju bli bra!

Sv: Permanent bädd - spån+torv

Jag tycker att det blir superbra bädd med torv+spån!
Fast jag skulle hellre köpa Stalosan än kalk, för stalosanet är MKT effektivare :)

Liknande trådar

R
Hästvård jag har nu fått tag i spån grattis, men det är sånt här fint sand spån som dammar.. Jag vill ha bädd och funderar nu över att lägga...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: cina 65
·
C
Hästvård Jag börjar få lite smått panik! Det verkar inte finnas nåt spån att få tag i nånstans här runtomkring, till saken hör också att...
2
Svar
21
· Visningar
2 977
Senast: Koppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud