Perfekta Hullet?

S

Sofia-J

Nån som har ngt tips på hur man får bästa hullet på sin pålle? :) Min ponny är väldigt tunn :/ Har bra foder och rider varierat :) Nån som har några bra övningar jag kan göra vid dressyr, hoppning, uteritt för att bygga muskler? :bow:

Sv: Perfekta Hullet?

för att kunna bygga muskler behöver den ngt att ta av så jag skulle se över fodret igen.

Japp, men det har jag gjort och ska öka sakta :)

Hull är för mig hur tjock hästen är, inte hur mycket muskler den har. Men jag förstår vad du menar...
Ger du lusern och olja? Det brukar funka bra, samt mycket hö... Lucern behöver man inte öka på speciellt sakta, det är bara att ge. Likadant med olja.
B-vitamin kan också vara bra nu på våren om hästen har tappat lite hull vid pälsfällningen, det är ganska vanligt.

Annars är det ju bara att rida på, kolla att sadeln passar så att hästen får plats att bygga muskler.
Se till att hästen går i rätt form och gör mycket långsam träning, snabb galopp och liknande sliter bara om den inte är tränad för det. Likadant i dressyren, snabbt tempo sätter inga muskler.
Ut och trava i låg form, i dressyren massor av övergångar, rid i backar (inte för länge och för branta innan hästen är mer tränad bara), cantra, lite intervaller i galopp, en kort sträcka snabbt och sen långsamt igen, hoppa stuts och serier.
Man kan göra hur mycket som helst :)

Senast ändrad av en moderator:

Hahah jo, jag hittade bara inte ordet för en bra musklad häst med lagom hull, så det fick bli hull :D

Tack så jätte mkt för tipsen! :D Ska prova mkt av detta :)

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 832
Senast: Rosett
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka