Pepptråd!

Priscilla

Trådstartare
Jag behöver verkligen lite uppmuntran i denna mörka stund.
Allt gick kanon med Goliat, han gick bra i kopplet, han skällde inte när någon kom, han uppförde sej fint på allmänna platser..
och sen kom tonårspojken och svepte bort drömhunden, som för tillfället kallas "the dog from hell". :devil:

Så kom igen,
berätta om era hundar!

Är den hunden du har nu din första hund?

Om du har fler hundar, har din äldre hunds "olater" smittat av sej på din/a yngre?

Vilken ras har du?

Har ni gått några kurser?

Förändrades din hund mycket under könsmognaden?

Hur lång tid tog det innan hon/han "stabiliserades"?

Gick din hund igenom någon spökålder? Hur tog det sej uttryck?

Har du något specifikt problem som ni fortfarande kämpar med, eller har allt löst sig med "rätt träning"?

Har du haft några problem med motivationen/samarbetet?

Älskar din hund att träna med dej? Om ja, är detta något som du har fått kämpa hårt för att uppnå?

Ska bli kul att läsa vad ni skriver :banana:
Om inte annat är det alltid nyttigt att inse att alla människor med väluppfostrade hundar har jobbat hårt för att uppnå det.

Sv: Pepptråd!

Det är min (och sambons) första egna hund.. Men jag är uppvuxen med hundar.

Om du har fler hundar, har din äldre hunds "olater" smittat av sej på din/a yngre?
Har inga själv men min svärmor har en BC som vi umgås flitigt med.. Han hoppar gärna och ska pussas, något som min lilleman har börjat med också...

Vilken ras har du?
En långhårig collie

En valpkurs än så länge

Ja, han kom i trotsåldern:devil: Som liten skötte han sig kanon vid träning, lydnad etc.. Men nu går det bra ibland andra gånger åt skogen:D

Han har fortfarande inte stabiliserats.. Är 1 år nu..

Se ovan..

Har du något specifikt problem som ni fortfarande kämpar med, eller har allt löst sig med "rätt träning"?
Hans hoppande som han börjat med på senare tid och hans/gnällande/skuttande skällande så fort någon ringer på dörren..

På senare tid har han börjat testa gränser genom att inte lyssna på kommandon etc, så det är något vi jobbar mycket med nu.

Älskar din hund att träna med dej? Om ja, är detta något som du har fått kämpa hårt för att uppnå?
Det beror på vilket humör han är på. Ibland tycker han det är superkul och gör allt man ber honom om, andra gånger är han en :devil:rent ut sagt:D

första egna ja.

ja. loke skällde inte och kunde inte öppna dörrar innan jag fick hem minina.

Vilken ras har du?

labrador och schäfer

en halv allmänlydnadskurs. har tränat för instruktörer efter det, men inte i kursform.

nja. han var alltid lös tills han blev ett ungefär, sedan kom han på att han var snabbare än mig.

det tog några år för mig att lära mig hantera honom, han är mycket energisk på bulldozersättet och går lätt upp i stress. vid 4-5 år började han få tid över att lyssna ibland ;)

njae, han fick väl nåt ryck när han reagerade stort på småsaker, men det gick över på någon månad.

det skulle vara att han stjäler mat så fort han kan. tiken kan göra något halvdant utfall om hon är på dåligt humör.

loke; extremt lättmotiverad, men har inte varit särskilt intresserad av samarbete. "kan själv" är hans ledord. på ålderns höst har han dock börjat inse att det lönar sig verkligen att samarbeta, och nu går han in för det för 100 %.

minina; mycket svårmotiverad, fast hon vill sååå gärna vara till lags. bara det inte är för ansträngande, eller jobbigt och så måste hon förstå precis vad hon ska göra osv.

loke; ja! att träna är det bästa som finns! kan inte påstå att jag har fått kämpa för just det, däremot med att han ska göra som jag vill.

minina; det är kul att få uppmärksamhet och godis... :D

Jajemen, fick honom i tioårs present :)

Vi skaffade en tax när Harley var tre som tyvärr är avlivad nu. Jag kan inte påsåt att den äldres olater (såsom rädsla för skott) smittade av sig alls..taxen hade sina alldeles egna ;)
Vilken ras har du?
West Highland white terrier och tidigare strävhårig dvärgtax

Jag minns det inte så väl, men han blev helt klart mycket mer självständig och egensinnig.

Det tog inte lång tid

Taxen gjorde det- Han gick från valp till huggande monster över en natt kändes det som.
Westien-nej.

Grundproblemen är alla lösta, men periodvis har vi fortfarande svårt med motivationen i träningen.
Jag tror att jag förväntar mig för mycket.

Ja, westien är lättlärd men svår att ställa krav på och går inte att korrigera i lydnad. Man får vara mjuk och listig (vilket jag inte alltid är) med en hund som är så självständig. Taxen hade jag sällan problem med i lydnaden. Han vände alltid på en femöring, gick väldigt fint i fritt följ med full kontakt och VILLE verkligen. Han var dock inte lika lättlärd och det värsta var att om jag råkade ställa för höga krav visade han det genom ett utfall..mot mig..dvs frenetiskt huggande i min sko eller mitt ben.:crazy:. I mildare fall vände han bara surt på klacken och gick därifrån. Dock ganska lättövertygad om att komma tillbaka.

Westien älskar det stundtals..men som cillamuffin skrev om sin Minina..det är kul att få uppmärksamhet och godis :D
Taxen tror jag uppskattade det väldigt mycket.

Har 3 hundar för tillfället, 2 av dem är Mina alldeles Egna hundar fastän jag är uppväxt med hund då mor min bla. bedrev kennel. Så Pekingesen och Schäfervalpen jag har nu är alltså Mina Första riktigt Egna hundar, isynnerlighet valpen då Jag betalat och Självt valt just Honom.:love:

Nej, tack och lov.:eek::bow: Men det är sällan jag går ut ihop med gamlingen(omplc. schäfer) + valpis av just den anledningen.
Tiken ger blanka fan i dom andra hundarna och kör sig eget prinsess-race:p

Vilken ras har du?
En pekingese tik och två schäfer hanar.

När jag var yngre så hade jag som sagt bara Pekingesen, och då höll jag mkt till på SHU och 'höll på'.
Med valpis så har jag gått på regelbundna träningar sedan han var 10-11 veckor gammal(han är nu 5½ månad), mestadels privat-har gått en 'valpkurs' för omväxlings skull men ska nu fortsätta privat.
Gamlingen har jag Inte gått några kurser med.

* Tiken-Nej.
* Gamlingen-vet ej, fick han när han var 6 år.
* Valpis-har inte kommit dit ännu:D

Märkte ingen som helst skillnad på tiken-jämn och fin hela tiden:love:.
Gamlingen är än idag 'ostabil' men det är pga. av sitt förra hem osv.
Valpis är för tidigt att säga.

Nej och läs ovan.

* Tiken har Aldrig någonsin varit något problem.
* Gamlingen-suck. Massor, men vi jobbar på det och med MrsScabtree's (och ev. min tränares) hjälp ger jag det en chans till.
* Valpis är 'perfekt' än så länge.

* Tiken nej, men hon är mer av en sällskapshund nu för tiden, men när vi båda var unga (usch vad hemskt gammalt det där lät:angel: ) så hade vi riktigt j*vla kul ihop och funkade Alltid, vilket det gör än idag fastän vi inte tränar på samma vis som förr.

* Gamlingen är en kategori för sig-har stundvis bara velat döda honom med mina bara händer:devil:, har istort sett gett upp hoppet-MEN som sagt, med bla. MrsScabtree's hjälp så ger jag det en chans till.
* Valpis är min lilla stjärna, han är oerhört samarbetsvillig och lättlärd. Har inga problem med motivation eller något annat för den delen faktiskt.

Eftersom jag enbart tränar seriöst med valpis så svarar jag för bara honom nu.
Det jag hittills kan döma av så tror jag att han gillar det, annars hade vi inte kommit så långt som vi faktiskt har kommit! Han ser mig som den självklara ledaren och vill göra mig till viljes, fastän han 'bara är en bäbis'.
Men jag får inte heller glömma att han faktiskt fortfarande är en 'sprallig' valp och jag får ibland ta honom med en nypa salt och inte ställa allt för höga krav på honom ännu.
Allt inom sin tid.:)

Senast ändrad:

ja min första! han är litte över året..

nej..

Vilken ras har du?
curly coated retriver

går en kurs nu, vardagslydnad/aktiverings kurs.

inte mycket.

inte så lång tid, men han var ju inte så farlig...

nej

han är litte osäcker med främande män, har tendens att hoppa upp mot ansikter och stötta till om dom blir för nårgångna tex böjer sig över honom, men nu har det blivit stor skillnad..:)

nej.

det är det bästa han vet, han är ju fortfarande ung och än så länge gör vi bara framsteg, men vi tränar ju inte heller jätte hårt.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 082
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit