Peppning....

Empalie

Trådstartare
Jag köpt ene ny häst som kom till mig för 4 veckor sedan. Ett fyra årigt sto från Tyskland, hon hade varit i sverige i ca 6 veckor innan jag köpte henne. Underbar individ på många sätt. Dock hade hon varit väldigt stressad i transporten när förra ägaren hade hämtat henne från båten. Hade slängt sig och levt rövare. Dock har han kört henne mycket sedan och till provridningarna som jag har gjort har hon gått på finfint och inga problem alls. Sedan hon kom till mig har vi kört ca 15 minuter enkel resa till ridhuset och ibland vevar hon med frambenen, jag har då bromsat mjukt och då har hon slutat ibland har hon sparkat mer och ibland mindre. Lastningen har inte varit några problem mer än att hon stannar och så får ngn putta lite på baken så går hon in.
MEN ikväll i ridhuset när vi skulle hem ville hon inte alls gå på. Sprang vid sidan och backade trots att vi smackade och puttade på rumpan. Betedde sig lite trotsigt, tillslut gav hon sig och gick på. Vid avlastningen hemma var hon lite stressad och hade bråttom ut. Hon sparkade även ibland på vägen hem, mest när vi närmade oss hemmet.

Allt som gått så bra och så kom detta bakslag, självförtroendet sjönk till noll på mig och nu behöber jag råd och tips samt lite pepping. Behöver åka till hovis imorgon ca 5 mil enkel resa och det är även hennes förra ägare. Lite tips för resan. Hon står naken men lindat benen och haft vanliga senskydd bak samt boots fram! Transporten är en ringo star 05, mina andra påller gillar den skarpt!

Sv: Peppning....

Jadu jag vet ju inte exakt hur din häst är men min häst har varit extremt svårlastad men är numera extremt lättlastad :)

Dock så kommer det bakslag nu och då och det är helt sunt.

Din häst tyckte uppenbarligen att resan var jobbig och är numera inte så förtjust i att åka.
Då blir det din uppgift att få hästen att tycka att transporten är helt okej även om hon inte måste älska den.

För min del har det fungerat bäst med att åka ofta 1-3 ggr i veckan både korta och lite längre resor för mig har det varit 10 min - 1h resväg i vanliga fall.
När hästen står där den ska får han lite godis och även när vi kommit fram om han skött sig bra får han lite till godis.
I början hade han lite hö att mumsa på så han fick tankarna på annat.
Det har tagit sin tid att få honom lättlastad men för mig fungerar denna metoden och att han ALDRIG får/kan kasta sig bakåt som är vårat problem.

Att nöta att gå in och ut 300 milj ggr är ingenting för oss..

Utan att bara göra det, låt det inte bli en grej utan det är normalt att man åker transport till ridhuset, någon utebana, någon annan skog osv inga konstigheter med det.

JAG tror att felet många gör är att göra lastningen till en grej.

Och så är det ju tokviktigt att köra försiktigt när hästen är i släpet.

Det beror ju lite på vilken häst det står där bak..

Min häst får man inte köra för försiktigt med, gärna krokiga vägar osv så han måste koncentrerasig på att stå annars börjar han leva rövare.
Men självklart jag kör ju inte som en blådåre genom svängar och gupp hästen måste ju kunna ha en rimlig chans att hålla balansen.

Men det är ju så olika en del behöver man smyga fram med och andra är som min...
Det får man ju helt enkelt testa sig fram med vad hästen föredrar :)

Det beror ju lite på vilken häst det står där bak..

Min häst får man inte köra för försiktigt med, gärna krokiga vägar osv så han måste koncentrerasig på att stå annars börjar han leva rövare.
Men självklart jag kör ju inte som en blådåre genom svängar och gupp hästen måste ju kunna ha en rimlig chans att hålla balansen.

Men det är ju så olika en del behöver man smyga fram med och andra är som min...
Det får man ju helt enkelt testa sig fram med vad hästen föredrar :)

Jag menar inte att man ska smyga fram. Oavsett vilken häst man har så ska man ju köra försiktigt. Det tar ju t ex längre tid att få stopp på bilen med ett tungt släp.

Tråkigt med bakslag, men det blir ju ännu bättre när ni kommer igenom detta!:D

Hur varmt har ni det nu? En del hästar tycker det är lite varmt med till exempel lindor och börjar sparka för det och sen stressar upp sig av bara farten. Har du några svalare skydd att ta på? En del hästar funkar bäst utan något men det är ju lite kymigt att prova nu när du vet att hon kan härja runt. Då vill man ju gärna ha något på...

Kan berätta för er att vi hade en kamp igår, skulle ju in och sko henne och resan är ca 5 mil enkel. Hur eller hurskulle ju inte Caramia gå på, hon hoppade studsade, växte fast och levde men tillslut gick hon på efter ca en 20 minuter. Vi började köra , jag hade henne på vänstersidan och även höbalar där fram dels för att hon skulle äta och dels för att det var mjukt att sparka mot. Efter att vi kört ca 30 min (hon sparkar med jämna mellanrum) så ser jag att skötardörren åker upp, shit tänkte jag och får för mig att inte köra in. Jag vänder stannar bilen och kollar att allt är ok. Dörren hade hon fått upp och balarna låg vid bakbenen, hon är inte stressad. Jag stänger dörren och struntar i balarna och tänker att nu kör vi bara hem. Sagt och gjort vi kör hem och ringer hovis på vägen. Han tycker vi ska köra in iaf, hem och lasta av hästen ta ur höbalarna och lasta henne på högersidan där hon inte har ngn dörr att sparka upp. Väl hemma lastar vi av och gör som han sagt efter en kort kamp är hon på och vi kör. Inte en enda spark hörs förrens vi närmar oss Kalmar. Då sparkar hon till ett par gånger men inte mycket. Väl skodd och färdig ska vi bege oss hemåt och då hjälper hovis givetvis till. Hon tvekar och han smäller till henne i baken, hon ska bara upp säger han det här är fjantfarsoner. Hästen springer på släpet inte och står still därinne en stund innan vi åker. Hemvägen var lugn endast lite sparkar, urlastningen hemma gick bra!

Nu är frågan hur fortätter man??:confused: Det känns som rena fjantfarsoner och att hon tycker det blir lite tråkigt under resan och då börjar hon sparka, tråkigt då sparkar jag haha!

Jag vill verkligen ha råd och tips!

Alltså min reaktion är att hästen har varit i Sverige 10 veckor, har bytt miljö, förmodligen hästhållning, foder, allt - och sen under de 4 veckor hon har varit hos dig verkar hon (från det du berättar) ha varit ute o åkt i tid o otid. Tror du inte att hon är bara stressad rent allmänt? Om hon är fyra år är hon ju bara bebis ju....det har ju varit mycket för henne.

Har du inte möjlighet att låta henne ta det lite lugnare ett tag?

Hon beter sig precis som min häst fast i mildare grad..

För oss har det fungerat bäst med att ha en grimma som håller för allt, ett rep med en klätterhake som också håller för allt.
Sambon står fram i släpet med repet 1 varv runt bommen och jag ställer mig bakom/vid sidan om hästen med ett dressyrspö och pickar på rumpan tills dess att han går in.
När han går framåt slackar repet automatiskt = eftergift även om sambon min snabbt drar in det för att han inte skall kunna trassla in sig i det.
När han vill backa eller kastar sig bakåt ja då är det stumt, han kommer inte en mm bakåt och så är det bara.
Min häst är inte ett dugg rädd utan har kommit fram till att han kan och han är väl medveten om att han är starkare än oss.
Han kan darra lite men jag har lärt mig att se skillnad på när han är rädd/skärrad på riktigt och när han bara spelar och tramsar.

Första gångerna så reste han sig i släpet kastade sig och det såg riktigt otäckt ut, tog ett par minuter med trams innan han insåg att jaha jag sitter fast men jag står väl här då...
Efter det har det gått bättre och bättre men bakslag kommer så repet och sambon är alltid med även om jag nu till 99% bara lägger grimskaftet över halsen och pekar in honom men jag ser så väl när han har "bus-blicken" och då åker repet fram för annars har jag en löst häst springades...

För mig har detta sättet fungerat på alla hästar jag testat det på och jag tycker nog hittils att det är det bästa då det är svårt för hästen att fastna i repet som de kan om man tex lägger det bakom rumpan.
Personen fram i släpet står på gott säkerhetsavstånd och blir väldigt stark när repet ligger ett varv runt bommen och den som står baktill kan också hålla avstånd för att minska skaderisken för oss människor med.

Det kanske är värt att testa? När hästen står där den ska så får du såklart gärna berömma och skämma bort med godis så hästen tycker att det är ganska så trevligt där inne :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 431
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar