Peppning tack!

mian

Trådstartare
Känner att jag börjar förlora kontakten med min 13 månaders Jrt kille (kastrat). Träningen har hittills gått jätte bra, har haft bra kontakt med honom. Vid minsta pip så har han lyssnat och kommit i full fart, han har alltid aft full koll på vart jag hållt hus och har aldrig lämnat mig.

Men nu den senast veckan känner jag att han sakta har börjat sluta lyssna på mig, han dröjer sig kvar nosar gärna lite och typ nochalera mig.:(

När vi tränar koppelgång (linförighet) och lösgående så går han fint och helt plötsligt så bara skiter han i det. lovar ivag med nosen i backen.
Likadant med ex katter och andra hundar, innan kunde jag få honom att släppa fokus från katterna på gården och lyssna och komma till mig och vi kunde leka vidare med det vi höll på med. Men nu bli han helt låst på katterna, bara ska titta vill gärna rusa efter och jaga (blir uppstressad).

Har tyvärr blivit så att vi bråkar istället för att ha kul! Hur ska jah hitta tillbaka, mitt tålamod bara rusar iväg när han skiter i mig. Hur ska man försöka va rolig ocg glad när man är arg som ett bi!?:devil:

Tips och hjälp så vi kommer ur denna onda cirkel!:bow:

Sv: Peppning tack!

Jag skulle gå på slyngelkurs, han är ju tonåring ;)

Exakt sådan är E fast han är två nu men ägarna har ju inte fostrad honom innan så det blir inte riktigt samma grundförutsättning.

Din hund har drabbats av Slyngelis Tonåris. En tämligen vanlig virussjukdom som uppträder i hundens tonår och ger symptom som demens, alzheimers och ibland även en släng av schizofreni. :cool:

Med andra ord, var envis som sjutton! Träna saker du vet att han kan och som han tycker är roligt, och som lil-sis skrev kan det vara en bra idé att gå på unghundskurs. Där är ni fler med slynglar och kan peppa varandra.

Tack!! Skönt att höra att det är fler som har hundar med detta symptom!

Slyngelvirus!!! :idea: Visste att han drabbats av något hemskt.

Ja, jag försökre göra lätta roliga saker som jag vet att han kan och ej ska misslyckas med. Men rätt vad det är så är han senil och allt annat är roligare!
Han är oxå väldigt lättpåverkad av andra hundar just nu. När vi träffar min kille och hans hund så är min som förbytt. Då lyssnar han ännu sämre och ska va störts bäst och vackrast (typisk terrier!). Hjälper ju inte heller att den andra hunden är som han är när det gäller gå fint i koppel m.m.. Min tar efter som en härmapa!:crazy:

Vi går kurs just nu, men den är snart slut och vi ska ha sommaruppehåll. Ska börja en ny kurs till hösten så detta är redan på gång.

Tänkte att vi skulle ha en härlig underbar sommar ihop och bara mysa och träna och ha kul. Men nu har han blivit helt.....viruspåverkad!
Suck...bara att hålla ut då? Ingen antibiotika hjälper väl på detta.

Nja... Delvis får man "stå ut" under delar av uppväxten men man måste samtidigt träna, annars får man ingen förbättring. Så det är bara att kämpa vidare.

Träna på att gå förbi katterna och andra störningsobjekt i koppel. Sänk kraven på det som inte är rena måsten, backa ett steg. Använd gärna klicker och klicka för ögonkontakt, det tycker jag brukar vara väldigt effektivt.
Och såklart, massa beröm när han gör rätt.

Pepp pepp och lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 106
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund, en storpudel på snart 4 år som jag tog nu i sommar. Han har under sina första år i livet fått lära sig att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 150
H
Övr. Hund Det går sakta men säkert framåt med min omplacering Pingla 1 år. Nu kan hon lämnas ensam några timmar utan att bli nervös, möter mig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 758
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 743
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V