Peppa mig lite, tack

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 309
H

hallon

Har ett sto av specialras. Mitt sto råkar ha en mycket ovanlig/eftertraktad blodslinje. Hon är 20 år nu, och fick sitt första stoföl förra året, har annars bara fått hingst, på hingst, på hingst...

Alltså en efterlängtad arvtagare... och nu har jag liksom tappat lusten. Har kämpat så länge för att få henne, har valt hingstar med omsorg och betäckt fast det inte passat oss riktigt. Alla avkommorna har blivit bra, och de flesta har gått på export.

Och nu vill jag helst sälja fölungen och sluta avla... varför?
Ingen som kan peppa mig lite?

Sv: Peppa mig lite, tack

Oj! Gör inte det! Du kommer att ångra dig så in i Norden efteråt! Även om det känns motigt nu, så kommer det att kännas ännu värre om du säljer. Försök att ta dig igenom den här misspepp-perioden du har UTAN att sälja hästen!

Kanske är du så utmattad över att ha fått hingstar hela tiden, så det är därför du har tröttnat. Men tänk på att stoet är 20 år och kanske inte kan få så många fölungar mer. Och om hon får det kanske det blir hingstar igen. Detta kanske är den enda chansen du har att få ett stoföl efter henne! SÄLJ INTE!!!!!!!

Klart att du inte ska sälja! Anledningen till att det känns motigt nu är säkert att du uppnåt "målet" och det visade sig att du tyckte själva vägen var roligast:p. Fortsätt du att avla på det äldre stoet men känn dig stärkt i att du faktiskt har en yngre förmåga som kan ta över. Du är en riktig lyckost!

Jag tycker absolut inte att du ska sälja fölungen! Själv är jag hästlös sedan ett par år, men trots att det faktiskt är skönt:eek: så finns naturligtvis ändå tankarna där på att skaffa häst igen. Har man hållt på länge så har man... det är svårt att släppa helt! Jag saknar inte det dagliga arbetet, men väl en häst att engagera mig i. Men just nu passar det inte i livet.

Du har ju nu ett efterlängtat och - som jag förstår - eftertraktat stoföl. Hon har ju alltid ett avelsvärde. Skulle dina anti-vibbar fortsätta kan du ju säkert leasa ut henne till någon annan avelsintresserad. Så sälj inte! Som du skriver - du har kämpat hårt för att få henne. Med bra ston finns det faktiskt ofta en möjlighet att äta kakan och ha den kvar...

jag tycker absolut inte att du ska sälja!!! du kan ju föra vidare blodlinjerna eller/och rida/tävla henne när hon blir äldre om du vill...jag skulle behållt, det är roligare när man fött upp dom själv också!:) får man fråga vem hon är efter?

Sälj inte !

Det är vinter, kallt, mörkt och eländigt nu !

Jag har ett sto som snart skall sättas igång efter fölning och jag har längtat sen jag köpte henne (1.5 år sen) och nu.....usch... låt mig slippa.

Vintern går över ! I vår kommer du att älska tillvaron igen

Så sant,så sant inte är humöret på topp i den här blåsiga kalla och mörka årstiden som nu är. Vem som helst kan tappa sugen men håll ut ljusare tider väntar och då kommer det nog att tjänas bättre igen.
Ge inte upp håll ut.

Hm, helt OT men ändå. När jag ser ditt användarnamn så läser jag helt fel och kan inte låta bli att tänka annat än klamydia. :o :D

Du tänker faktiskt inte helt fel ska du veta men det är en lång historia som jag faktiskt inte vet riktigt hur mycket av det hela som stämmer men det lär vara så att de från början ville döpa mamman till min häst till klamydia det gick givetvis inte igenom och det blev Mydia istället. Uppföddaren är veterinär så det rådde nog inget tvivel om vad klamydia var för något. Man kan nog tänka att de tänkte sig ett udda namn eller att det var ett utbrott av sjuk humor kanske vad vet jag ;) :rofl:

:eek: På allvar??

"Jaha och här har vi lilla Klamydia som är efter Kondylom, undan Gonorré... Vackert steg hon har va?"

:rofl:

Jodå det lär vara sant och det var väll för väl att någon satte stopp för tokigheterna men å andra sidan så hade hon nog varit rätt ensam om sitt namn skulle jag tro. ;)

Sälj inte. Jag gjorde misstaget att sälja mitt första avelssto när jag fick en efterträdare som kunde ställas i avelsboxen, det ångrar jag bittert. Om du känner dig osäker så kan du väl fundera på att låna ut henne, då kan du ju få lite perspektiv på det hela och kanske kommer suget tillbaka efter denna otroliga upplevelse som det vill säga att få fram sina egna fölisar. Nej, upp med svansen och gör inte samma misstag som jag.

Ps. har du inte några bilder så vi får se hur underverket ser ut?

Skogstrollet skrev:

På allvar??

"Jaha och här har vi lilla Klamydia som är efter Kondylom, undan Gonorré... Vackert steg hon har va?"

:rofl: ASGARVAR :rofl: ....

lite nyfiken på vad det är för ras & stam?:idea:

Lämna ut hästen på foder ett tag och var lite häst fri=) Men sälj aldrig utan att ha tänkt igenom det riktigt noga! Och vänta till sommaren, då allt känns lite ljusare=)

Jag kan av egen erfarenhet säga att det inte funkar att sluta med avel. Jag sålde mina avelsston och gav det äldre till fd sambon när jag flyttade från Irland. Nu, ca ett år efter flytten har jag köpt ett sto att avla på. Jag saknar det så enormt mycket. Speciellt när man är här inne på avel och hör alla andra planera. Då är det surt att ha tomt i stallet.

Sälj henne inte för Guds skull! Du kommer bittert ångra dig efteråt.

Det är ett halvblodssto, hon är mamma till mitt sto men hon är död sedan många år. Hon var e. Abbe-Caracas-Corso.

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 754
Senast: Blyger
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: Myelin
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: Masse
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka