Pensionssystemet rasistiskt?

landsbygdsbo

Trådstartare
Ja det vad som framfördes i dagens p1.
Orsak? Ja, att de nytillkomna svenskarna får så låg pension.

Men det är ju de själva som är orsaken till det.
Systemet bygger ju på att uttagen står i paritet till insättningarna.
Så enligt det så är vartenda bankkonto rasistiskt, Du får inte ut mer än vad du sätter in.

Idiotiskt påstående. Det har ju definitivt inget med ras att göra. What goes around comes around. Enligt mitt pensionsbesked kommer jag få 1677kronor i månaden i pension. Och jag är svensk sedan födseln. MEN jag har jobbat och tjänat mina pengar utomlands. Naturligtvis ska jag inte ha mer i svensk pension än motsvarigheten till vad jag betalat in. Skulle aldrig kalla det varken rasistiskt eller diskriminerande. Precis som att i det land jag bor i nu har jag precis i dagarna fått en uppmaning att jag ska tänka på att ev göra en fyllnadsinbetalning till min pensionskassa för att täcka igen hålet som uppstått pga att jag inte kommer att ha jobbat ett helt yrkesliv här och därmed inte få full statlig pension.

Nej det var inte ring p1, det var ett program om just invandrares pensioner samt kvinnors pensioner med nuvarande system

Nej det var inte ring p1, det var ett program om just invandrares pensioner samt kvinnors pensioner med nuvarande system

Har du det exakta namnet på programmet?
SR har en jättebra app där mer eller mindre allt finns att lyssna på i efterhand, men man behöver programmets namn för att hitta det och kunna lyssna.

Hörde också (delar). Någon aktionsgrupp/intresseförening som intervjuades och de kan ha tendens att använda drastiska formuleringar.

Nej, naturligtvis är systemet inte rasistiskt. (=särbehandlar pga ras) Alla oavsett medborgarskap och gener får lägre pension om de haft delar av sitt arbetsliv utanför Sverige. Liksom de som haft lägre lön eller mycket arbetslöshet/sjukdom. Men det beror inte heller på ras, utan drabbar även funktionshindrade, de som frivilligt valt att vara hemmafruar, lågutbildade m.fl. (räknat statistiskt på gruppnivå) En invandrare som haft samma inkomst får samma pension som andra.

Vi har fattat ett politiskt beslut om att pensionen ska vara beroende av hur mycket pengar man genom sitt arbete har betalat in till systemet. Inte ett system som ska garantera allas försörjning, typ medborgarlön. Olika mål, så dessa aktivister klagar på att systemet inte fyller en funktion som den inte är avsedd för. Det är inte en brist i systemet. Utan en önskan om att byta system.

Med deras resonemang blir alla inkomstrelaterade ersättningar sexistiska och rasistiska eftersom att medelinkomsten är lägre för dessa grupper. Men orsaken till det är inte att man använder inkomsten som beräkningsgrund. Utan att det finns ett problem med att inkomstfördelningen från början inte är rättvis. Det är inte ersättningssystemet som särbehandlar - det är arbetsmarknaden som gör det.

Sen kan det naturligtvis vara ett problem att en stor del av befolkningen inte får pensioner de kan leva på... som kan vara poäng att diskutera om det ev. behöver åtgärdas. Tyvärr försvinner allt konstruktivt samtal om det ifall man fokuserar på att strida om ifall nuvarande system ska kallas orättvist eller inte.

Systemet gör det det är menat att göra på ett rättvist sätt. Om man sedan tycker det är rättvist i det större perspektivet att ha ett system som är inkomstbaserat är en helt annan fråga.
Så, nej - systemet är inte rasistiskt. Det aktivisterna tycker är att systemet är dåligt för att det har mål som inte stämmer med vad de vill att det ska ha. (garanterad försörjning oavsett personens historia?)
Vilket totalt drunknar om man bara står och skriker RASISM.

Det var i programmet Kluvet land: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/786657?programid=4091

Men jag tycker @MiaMia förklara hur systemet fungerar bra. Jag har inte i något annat sammanhang stött på folk som kallar systemet för just rasistiskt, även om det finns många som vill ha ett mer jämnt fördelad pension. Och en googling på "pensionsystemet rasistiskt" ger träffar till det nämnda nätverkets facebooksida, en träff med nätverket, en artikel om nätverket, denna tråd och två artiklar på två högerextrema sajter. Så jag tror knappast att det är en särskilt utbredd uppfattning om att utformningen av pensionssystemet är byggd på rasistisk grund.

Det var i programmet Kluvet land: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/786657?programid=4091

Men jag tycker @MiaMia förklara hur systemet fungerar bra. Jag har inte i något annat sammanhang stött på folk som kallar systemet för just rasistiskt, även om det finns många som vill ha ett mer jämnt fördelad pension. Och en googling på "pensionsystemet rasistiskt" ger träffar till det nämnda nätverkets facebooksida, en träff med nätverket, en artikel om nätverket, denna tråd och två artiklar på två högerextrema sajter. Så jag tror knappast att det är en särskilt utbredd uppfattning om att utformningen av pensionssystemet är byggd på rasistisk grund.

Tack!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Vikt o ålder