Pensionering av häst

Nyx

Trådstartare
Ni som har "pensionerat" era hästar, hur gamla var hästarna då?
Varför fick de gå i pension? Skada eller dylikt?
 
Det beror på vad du menar med pensionerad?
Jag har en D-ponny som jag pensionerade i från tävling när han var 16 år då han har pålagringar på fram benen. Men är i dag 19 år och rids ca 5 ggr i veckan och kommer att ridas tills det är dags "att gå vidare". Jag anser att man ska hålla igång en gammal häst, då dom annars blir så stela. :smirk:
 
Vår 24 åriga trav hingst är pensionerad. Han tävlade tills han var tolv, därefter red jag honom tills han var 20. Han rastar sig själv i hagen genom att hålla koll på stona i hagarna runt om. Han har inga skador överhuvudtaget, men jag hinner inte rida honom eftersom unghästarna kräver så mycket, men det är inget han lider av tror jag, snarare tvärtom :)
 
MIn häst är 21 år och rids fullt och kommer göra det in i det sista.
Om han kommer att bli skadad eller lik kommer jag se först hur han tar det att bara gå i ahgen men jag tror inte att han komemra tt må bra av det för han had eingen livsgnista kvar då jag köpte honom och han hade bara gått i hagen i 6 månader. (men den kom tillbax)
 
Som sagt, det beror på vad du menar med pensionerad...vil helt eller?
Min fjorda som är 21 nu rids/körs 4-5 dgr/vecka. Men endast lugna och korta turer. :)
 
Min fjorda är 26 år snart 27 år lever liv som pensionär.
Hon går promenader ett par dagar i veckan och rids av en liten tjej då och då.
 
Pensionerade min tant redan när hon var 20-år, hon blir nu 22. orsaken var att hennes hjärta började bli trött och dåligt och att hon började samla vätska i kroppen. Veterinären rekommenderade att vi skulle sluta rida henne och bara leda henne då och då. I början var jag lite skeptisk... Nu tar vi promenader med henne då och då och så får hon vara med på ridplanen ibland när vi rider nån av de andra hästarna. Vätskan och det dova hjärtljudet har försvunnit. Nu är hon som vilken gammal häst som helst. Men jag tror inte att vi vågar börja rida henne igen, så hon bara inte blir sjuk igen. :( Hon går ute ca. 10 timmar per dag med flera häskompis. Och tycks trivas kanon, en pigg och glad tant. Tar t.o.m en språng med dom andra hästarna ibland. När hon mådde som sämst lunkade hon bara efter.
 
Vad är pension? ;) Pållan är en stolt mor på 22 år och ska köras in i vinter om allt går enligt planerna. Vi jobbar på att nå över 30-strecket och ett fortsatt aktivt liv under ryttare och/eller framför vagn. :D :love:
 
menar du vila helt eller ridas mindre??

Min reds fullt till han var 20, senaste två åren så har han för det mesta skrittats små turar. Han har haft en del skador, men är väldigt pigg och glad. Nu rids han en gång i bland, och går små promenader nästan varje dag. HAn går i sin hage och lekar med sin katt. :) Han mår jättebra!!
 
Azterix pensionerades nu i våras, 17 år gammal. Han går nu på en liten ridskoleverksamhet utanför norrtälje med 4-6 lektioner/vecka och minst 2 knattelektioner. Han är alltså pensionerad från tävlingslivet m.m. eftersom jag ansåg att det var fel att ta upp honom i den form han var i innan han blev sjuk och fick buköppnas. Det skulle ta ca ett år att bygga upp allt igen och det kändes fel att sen sälja en 18 årig ponny som tävlat i 12 år för ett fortsatt sånt liv när han visat att han börjat tröttna... Jag tror att han kommer hålla länge till om man bara tar vara på honom så det kändes som ett jättebra alternativ och nu när han har varit där i ca ett halvår så kan jag säga att jag ångrar absolut inte att jag har lånat ut honom dit - han är number one för dem :bow: :D :)
 
min pålle på 26år är inte pensionerad...han rids så mycket jag hinner även om jag kanske inte drar järnet med honom (ni förstår vad jag menar :smirk:)

Jag tror det är bra att hästen få gå så länge som möjligt, även om det "bara" är promenadridning. Så länge hästen och frisk och kry och i bra hull så varför sluta :D

Min gubbe skulle hata mig om han inte fick fortsätta bära mig till världens ände, gentleman som han är :love:
 
Den stora frågan verkar vara vad som menas med pensionering?
Jag menade inget bestämt "mått" av pensionering när jag ställde frågan, utan undrar mest i allmänhet över detta med pensionering av hästar och vad olika människor menar med pensionering och när detta sker osv.
Tack för era svar!
 
Min häst som är 18(snart 19) år är pensionerad från tävling/träning och är istället betäckt. Hon rids ingenting heller eftersom jag dras med en elak skada i en hälsena och inte kan rida. Vet inte om jag kommer att sätta igång henne efter fölningen.

MVH Tingeling :banana:
 
Tycker inte att man ska pensionera hästar, alltså man kan ju pensionera dom från tävlandet, aveln osv men att bara gå i en hage är nog inte så kul för dom, då är det nog bättre att bli riden lättare. Vi har ridit våra gamla hästar och jag tror att det gjort dem friskare, vi hade en hannoveranare som blev 27 år och han hade ett hårt liv som polishäst bakom sig, han var fräsch ända fram till sin död och jag tror att det berodde mkt på att vi höll i gång han så pass mkt och med det menar jag arbete i dressyr och hoppning, skogsritter. Veckan innan han dog red vi galopp piruetter och byten... Sen blev han dålig över en natt och enligt veterinären fanns inget "hästliv" kvar för hans del så vi valde att avliva honom. Han skulle inte ha trivts med att bara gå i hagen.
 
Jag tycker heller inte att man ska pensionera hastar.
I somras avlivades en utav Irlands basta b-ponnier, Tia Maria, hon var da 34 ar gammal. Men hon hann kvalificera till Dublin och aven till finalen i Dublin (det ar 3 kval under veckan). Gick nolla forsta rundan i finalen, men blev halt och de hoppade henne inte i omhoppningen.
Under sin karriar vann hon Dublin 9 ganger!! Det ar inte daligt!!
Hon blev halt och enligt vet. skulle hon aldrig kunna ridas igen, sa de avlivade henne.

Har sjalv en 27-aring hemma som visserligen har slutat sin tavlinngskarriar (hoppning), men som ibland gar ravjakt - och till det kravs mycket energi. Han hoppar garna en bana hemma och hoppar runt falttavlansbanan vi har.

Jag tycker att hastarna ska anvandas sa langt det gar. Jag sjalv vill vara aktiv in till det sista. Vill inte ligga i en sang pa nagot sjukhem!
 
Snälla jämför inte oss med hästarna! Det går inte att göra så.

Hästar är skapta för att bara gå och äta hela dagarna, och med sällskap och bra hagar, varför skulle de inte må bra? Struntsnack tycker jag!
 
Jag sa inte att hastarna ska avlivas om de inte kan tavlas eller ridas pa!! Las inte in mer i texten ar det som faktiskt star.

Hastar ska hallas igang sa lange det gar. Efter det kan de sakert gora ett annat jobba pa garden. Tex vara kompisar till annan hast i hagen, eller vara ett husdjur till nagon som inte vill rida, bara skota om en hast, eller halla betesmark oppen.

Jan anser att hastar har personligheter och olika viljor, och jag (aven da jag ar manniska) har en personlighet och en egen vilja. JAG vill leva aktivt in till det sista, och jag antar att manga andra personligheter inte skulle finna livet speciellt vart att leva om de inte kunde vara aktiva. Men sa finns det manga personligheter som garna skulle vilja ta det lugn och bara lunka runt den sista tiden.
 
Min hbl valack är 22 och har ridits för fullt ( bortsett från påfrestande rörelser som slidestopp och spinn då jag ridr western och jag hoppar bara låga gymnastikhinder)
fram till nu, men sedan 1a oktober har han haft problem med vänster bog....trodde jag, men efter besök hos Osteopat för 1½ vecka sedan visade det sig att han har diverse skadfor efter en olycka i somras då vi hamnade i ett träsk under en ridtur. Han sjönk till magen och fläkte sönder muskler och ligament runt höfterna och bäckenet när han vräkte sig upp ur dyn. Konstigt nog har han inte visat några symptom förrän nu. Efter en vecka med dagliga rehabiliterings och sjukgymnastikövningar, samt inledande kiropraktisk behandling är han redan märkbart bättre. Han ska behandlas 4½ vecka till, men jag kommer fortsätta längre än så pga hans höga ålder. Han kommer troligen få vissa bestående skavanker i bäckenet liknande foglossning hos kvinnor, men jag kommer ändå att rida honom på så nära full nivå som möjligt. Med tanke på hur bra han gått ända fram till första oktober, TROTS de dolda skadorna så är jag inte särskilt orolig.
Han skrittas nu prommenadmässigt och ridmässigt växelvis varannan dag i ca 30 min/ dag.

I normala fall rider jag honom i manege och på vägarna ca 5 dagar i veckan och tar lugna skritturer istället för vilodagar 2 dagar i veckan.

För varje dag han får vila helt tar det mig ca en vecka att rida loss på den stelhet han får av vilan... veterinären har tipsat mig om att aldrig låta honom stå helt, utan att gå prommenader, skritta ut i skogen eller lätt longering de dagar han ska vila.Det har fungerat bra hittills. Ibland blir det ofrivilligt vilodagar men det är sällan.

Jag kommer att anpassa nivån på ridningen efter honom, men alla rörelser och övningar som jag känner att han klarar av kommer jag att fortsätta med så länge det bara går. Äldre hästar mår bäst av att hållas igång så mycket som möjligt, inte nödvändigtvis i fullt tempo, men att ridas kontinuerligt.
Pearl har ovanligt fina och friska ben, åldern till trots, så får vi bara ordning på den nuvarande skadan så siktar vi på en ny tävlingssäsong nästa år! De lugna precisionsgrenarna i western passar perfekt även för en gammal häst och Pearl ser verkligen ut att leva upp av att få komma ut på tävlingsbanorna ibland. Han är nog den enda häst jag känner som spetsar öronen och ser glatt förväntansfull ut när han inser att han ska åka transport!

Just nu tror han att han är 2 år och leker vildare än han NÅNSIN gjort tidigare med kompisarna i hagen!

Så länge hästen är pigg och frisk ser jag ingen anledning att pensionera den från ridning! De flersta hästar uppskattar den stimulans som ridningen innebär.
/TIGERHEART
 
Håller med! Varför har vissa fått för sig att om hästen inte kan hoppa mer så har den inget hästliv???? :confused:

Min gammelhäst har varit jätteglad i att jobba, men det betyder inte att han ej kan pensioneras... Han är precis lika nöjd med sitt hag/promenadliv, han äter, håller uppsikt med vad som går för sig på gården, galopperar en liten sväng, tar et lerbad... Men andra ord mår han utmärkt!! Och han går ej och "skrotar", han sköts precis som tidigare, borstas klippas och badas.
Hästar som blir ledsna av att få sluta sin karriär är oftast inte ledsna för at dom inte blir ridna, men för att dom inte länger får någon kärlek och omvårdnad.

Min häst mår 100ggr bättre nu än i sin ungdom då folk hade honom som tävlingsmaskin.
Så säg inte att "min häst klarar inte av att vara pensionär", det vet ni inte innan ni har gett den en chans! :smirk:
 
jag kommer inte pensionera ngn häst genom att ställa av. då tar jag hellre bort hästen om den av ngn skada ej kan prestera ngt mera. Delvis pga att hitta ett hem till en sällskapshäst är svårt, delvis 2 att jag ej har eget stall och får lägga ut alldeles för mkt pengar för att en häst bara står i en hage.
Däremot har jag pensionerat hästar från hårdare typ av arbete, i då fall brukar dom ej får hoppa så mkt mer.
men dom är över 20 års ålder. har tävlat aktivt, men sedan får trappa ner. Dock tränades dom forfarande i viss mån. Det är inte bra att bara ställa av en äldre häst som jobbat hela sitt liv. den tar mer skada av det än att jobbas.
Dom tappar dom muskler och den ork dom haft hela livet.
Visst vå det va möjligt att hästar är "skapta" att gå i flock, äta, etc. men det gäller i frihet, inte i en liten hagplätt där dom inte kan ströva på stora marker, få autmotaskit den motion dom behöver i form av tex ströva några mil, gå i backar, leta efter föda etc. Man kan inte riktigt jämföra det med tama hästar.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fång, hältor och problem med ligament är – inte så förvånande – vanligaste orsakerna till att hästar pensioneras. Att ston i genomsnitt...
Svar
10
· Visningar
1 263
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp