Pensionerade höns

Migo

Trådstartare
Nu har jag fått ordning på mitt lilla hönshus:love: och bestämt mig för att köpa på mig några utbrända fabrikshöns. För några år sedan köpte familjen höns från en fabrik här i trakterna (örebro), men självklart är nummret borta.

Frågan är nu: HUR får jag kontakt med en hönsfabrik? Och vid vilken säsong byter de ut hönsen?

Jag vet att de är sjuka, kräver extra vård och inte lever så himla länge. Men jag vill ändå;)

Sv: Pensionerade höns

De kan visst leva länge, de brukar byta en gång i halvåret, de behöver inte alls vara sjuka, oftast så har de bara tappat stjärtfjädrarna och kan vara lite nervösa om de inte gått ute förr, men annars klarar de sig super i många år och lägger fina ägg lång tid framöver, finns ju bruna åsså om man tycker att vita är tråkiga :P

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag haft gamla fabrikshöns förr. Och jag vet att de ytterst sällan är friska, eftersom de är så hårt drivna.

jag tycker inte att vita är tråkiga- men jag får inte tag på några. Därav min trådstart...

Ber om ursäkt, min uppfattning alla gånger vi gjort det är att de inte är sjuka som i SJUKA, du vet har en sjukdom som måste botas...
Dock som jag skrev så har de tappat fjädrar och är nervösa (som ju iof är ett sjukt beteende) hehe
Jag skyddar bara hönsens talan :D
Lycka till med letandet...

Skriv in "hönseri" på Hitta.se. Där finns ett gäng!

Att snacka för lantrashöns är ingen idé va? :angel:

LIA

det finns redan ett gäng på gården, tänkte som sagt bara ta några fabrikspensionärer för sakens skull.

Annars är jag också klar förespråkare av lantraserna!

Då känner du till att fabrikshönsen är vaccinerade mot ILT och därigenom kan vara smittbärare och inte ska blandas med lantrashöns? Och att om man har genbank inte får hålla andra raser ihop öht?

Jag tycker att du gör en god gärning när du får tag i dina höns :)
Ville mest bara säga det!

Som sagt, söka på internet? Vet att det finns en/ett "äggfabrik" (hönseri kanske det hette) på Adelsö i Mälaren. Ring Svenska Lantägg och fråga vettja! :)

Fabrikshöns är sällan pensionärer. Snarare brukar dom bytas vid 1 års ålder. Vi ringde bara upp våran då lokala hönseri och hörde oss för. Inga problem med att köpa ett x antal stycken. Hittade detta när jag Googlade NÄRKESBERG HÖNSERI AB i Åsbro...känns namnet igen ? 0583 - 220 06.Ligger i Örebrotrakten typ.

Våra hönor förässten levde i ca 5-8 år, och jag tror att 1 höna fortfarande lever enl mamma. Den hönan borde vara drygt 10 år nu.

Vi bara ringde närmsta hönseri, inga problem.

Dock, vi la ner 'pensionärshönsen' ganska snart och köpte lantraskyckling.

Visst, fabrikshönsen värpte som f*n i jmf (trots att de ju är utsorterade från fabrik pga att de värper för dåligt för produktion), och stora ägg. MEN, de var ju allmänt miljöskadade. De värpte här och där och inte i rede, tog säkert ett år innan iaf majoriteten av dem värpte i rede. Många ägg gick tills pillo när de värpe 'där de stod' typ. De fattade inte det här med att sitta på pinne, och jag minns fortfarande när de hittade en mask efter ett regn. 10 vita fabrikshöns stod fascinerat stirrande på masken, och med huvudet på sned, och dumglodde. I 20 minuter.

Dessutom var de 'skitiga', de skräpade och grisade ner en massa, även i redena.

Klandrar inte hönsen, det var ju fd burhöns (om än i sk trivselburar, men.. bur som bur faktiskt) och hade ju inte kunnat lära sig mer naturligt, 'renligt' beteende, dvs att inte skita överallt, hålla redet rent, värpa i rede etc.

Så, de var g enerellt ganska ocharmiga. Men de fick ett fint pensionärsliv som sprätthöns/frigående på riktigt, och inga hälsoproblem förutom att vissa plockade av sig fjädrar även som pensionärer, och vi hade dem i fem år innan vi nackade dem och gjorde hönssoppa på dem.. Och inte en enda sjuk/död under den tiden.

Men som sagt, det blev ingen ny uppsättning sådana, det förtog hela 'hönscharmen' just iom att de var så miljöskadade.

ANg när byter ut, där vi köpte från, det hönseriet bytte ut i princip kontinuerligt, dvs var X vecka/månad så byttes de 'äldsta' ut. Men de hade ju hela tiden från kycklingar till pensionsfärdiga och alla åldrar däremellan, och det var en kontinuerlig rotation.

Ja, jag hittade också Närkesberg, tack för tipset:) Ska ringa dem i veckan som kommer.

Tack alla för de tips jag fått i tråden:)

*Kl*

Delvis OT, men ändå inte. :laugh:
Att ta hand om några djur (höns t ex) som farit illa i hela sitt liv och inte har något bättre att se fram emot, är både beundransvärt och känns rätt. Har själv hamnat där några gånger. Men frågan är för mig, vilket som ska prioriteras av några individer och hela stammar?

Alltså, ska man satsa sin lilla andel av hönshållning på att bevara en utrotningshotad lantras eller på att förlänga livet några år på fabrikshöns?
Ska vi värna om några individer eller bidra till att en hel ras överlever? Vad tycker ni?
Jag lägger ekonomiska synpunkter, äggproduktion etc åt sidan, liksom jag med detta inlägg på intet vis kritiserar någons tidigare val åt ena eller andra hållet.

LIA

Definitivt på att bevara raser.
Att förlänga livet på en fabrikshöna gör knappast dess tidigare liv bättre. Får man dessutom tag på en sjuk höna förlänger man bara lidandet, vilket knappast är ngt gott djurskydd.
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 252
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar