Pensionera hästen?

ylvalill

Trådstartare
Börjar fundera allt mer allvarligt på att låta min 17-åring gå i pension. Han har alltid haft problem med än det ena och än det andra och inte nånsin fungerat som ridhäst under några längre sammanhållna perioder och nu börjar jag fundera på vad det egentligen ger mig (och även honom...) att fortsätta försöka hålla igång honom. Har inte tyckt att det är kul att rida honom på väldigt länge, ändå fortsätter man ju för att man "ska" rida sin häst, men nu känner jag mig allt mer tveksam inför detta. Vill ju att det skall vara kul och utvecklande att rida!

Men vad gör man då med sin gamla häst när man inte längre kan/vill rida den? Jag vill ju rida så en ny häst skulle jag ju få skaffa, och två hästar inackorderade i nuvarande stallet har jag varken tid eller råd med... Samtidigt är avlivning inte ett alternativ så länge han ändå mår bra och är glad, jag ser ju honom som en i familjen efter alla år tillsammans. Vi letar hästgård och hittar vi bara en så löser det ju sig, att ha honom som sällskapshäst på en egen gård hade ju varit perfekt, men hästgårdar växer ju inte på träd direkt så det återstår ju att se när (om) vi lyckas hitta någon.

Är nyfiken på hur andra har resonerat gällande sina gamla hästar och hur ni har löst detta. Det här är den enda hästen som jag har ägt så jag har inte behövt fundera så mycket på sådana här frågor tidigare.

Sv: Pensionera hästen?

Oj vad tiden går, är han redan 17!

Nu har jag ju ingen erfarenhet av detta själv men två alternativ borde väl vara att antingen låna ut honom på foder till någon som bara vill promenad rida eller till någon som behöver en sällskapshäst.

Jag har själv varit ute efter att få låna en sällskapshäst men haft svårt att hitta någon (det har i och för sig bara varit under sommaren så det kan ju bero på den korta tiden). Det kanske är svårare att låna ut en häst i längre perioder.

Ja tiden går verkligen fort! Har väl funderat lite på det där med att låna ut honom, men han är ju inte helt okomplicerad (som du ju vet... ) så jag är rätt osäker på om det skulle fungera. De som eventuellt vill ha en promenadhäst är väl troligtvis ute efter något lite mer lätthanterligt. Funderar lite på att stalla upp honom på en lösdrift nånstans med fullskötsel. Det kanske han skulle kunna trivas med, och det skulle kunna ge lite tid för gårdsletandet...

En till aspekt är att man som ryttare inte har så många år att ge bort heller. De egna aktiva ridåren passerar snabbt vartefter man blir äldre.

Är i samma dilemma som dig. En stor krävande häst känns inte heller som förstahandsalternativet för någon som söker en sällskapshäst.

Nej min är verkligen ingen dröm-sällskapshäst så den enda som skulle stå ut med att ha honom som just sällkapshäst är nog jag... Får nog bli till att börja leta bra lösdrifter på rimligt avstånd hemifrån (och till rimligt pris...).

Jag stod lite inför samma dilemma som dig med mitt 16-åriga sto. Hon hade börjat visa markeringar på böjprov och böjt spår som återkom så fort hon började hållas igång. Sedan hade hon alltid varit en liten olycksfågel, vi har hållt igång och kommit ut o tävlat för att sedan få ställa av pga av någon skada.

Funderade länge på hur jag skulle göra med min häst. Hela våren promenadred jag henne och det fungerade bra. Så jag hade planer på att triangelmärka henne och sedan låna ut henne, hade ute en annons och några kom och provred. Problemet var bara att hon var en ganska "krävande" häst.

Hon var het och känslig, klarade inte av att vara själv i stallet eler i hagen, kunde inte gå ute på nätterna, hade dåliga hovar som gick sönder så fort det blev för blött.. Ja listan kan göras lång. Så det var otroligt svårt att hitta en fodervärd som ville ha "en sån" häst till promenadridning.

Jag hade henne inhyrd på en ridklubb och kände att jag inte längre kunde stå och betala dyra pengar för en häst som jag inte kan använda till det jag vill.

Så efter mycket velande, funderande och diskuterande kom vi till slut fram till att avliva henne. Det är två veckor sedan nu och det har kännts jättejobbigt och jag saknar henne, men samtidigt är det skönt att slippa alla bekymmer och veta att hon inte vantrivs någonstans eller har ont..

Det var ett jättetufft beslut eftersom hon var en glad och pigg häst som åt och såg ut att må väl. Men eftersom det inte skulle funka att vare sig ha henne på lösdrift eller som sällskap så känne rjag ändå att det var rätt.

Lycka till med din häst och hoppas du hittar en bra lösning!

Jag tycker att det brukar finnas en hel del hästar som lånas ut som sällskap så det kanske inte är så lätt att hitta rätt person till en " icke dröm sällskapshäst".
Själv har jag försökt byta häst under en tid eftersom jag inte hinner rida 2 hästar och vill låna sällskapshäst istället. Har fått flera svar om att låna häst, men ingen som vill låna en lite hispig häst.
Förstår ditt problem när inte hästarna är så enkla.

En till aspekt är att man som ryttare inte har så många år att ge bort heller. De egna aktiva ridåren passerar snabbt vartefter man blir äldre.

Eh...hur menar du nu??? Huruvida man vill ägna sig åt ridning ju äldre man blir är ju ett val man gör. Nog sjutton är jag fortfarande aktiv och inte tänker jag trappa ner heller:confused: ... Jag har över 40 år i ryggsäcken som aktiv. Har vänner och bekanta som är äldre än så och vi alla tränar och tävlar.

TS: En lösdrift med full skötsel tills du har hittat "gården" med stort G låter ju utmärkt. Min erfarenhet är att det är en risk med att "låna ut" då vissa människor inte är de ärligaste och bästa att ha häst. Det syns om inte annat på så många trådar här på Buke där folk fått hem sina hästar i bedrövligt skick...

Eh...hur menar du nu??? Huruvida man vill ägna sig åt ridning ju äldre man blir är ju ett val man gör. Nog sjutton är jag fortfarande aktiv och inte tänker jag trappa ner heller:confused: ... Jag har över 40 år i ryggsäcken som aktiv. Har vänner och bekanta som är äldre än så och vi alla tränar och tävlar.

Ja, men väljer man att man vill ägna sig åt ridning går det uselt när ens häst uppnått pensionsstatus utan att för den skull vara slaktfärdig. En pensionerad häst som är kring 20 och inte längre fungerar till ridning men i övrigt är pigg, glad och välskött, kan man ju ha kvar i 10 år till. Är man då själv kring 40 är man kring 50 innan hästen är slaktfärdig. Och då har man ofrivilligt tappat 10 års ridning. Om man inte har möjlighet att hålla en till häst parallellt med sin pensionerade häst vilket kan vara svårt vid sidan av familj och jobb. Och då hamnar man i TS frågeställning; vad göra av sin pensionerade men glada och inte lastgamla häst när man själv vill rida och hålla igång?

Är man kring 20 och hästen lika gammal och man inte är en satsande ryttare är det ju inte hela världen att själv missa en par års aktiv ridning, det kommer fler år och det är mycket annat på gång i livet då också med utbildning, familjebildande, karriär, resor osv. Som "äldre" har man redan sin familj, barnen större, karriären grundad osv, så nu äntligen tid för ridningen igen om man vill det. Vilket förutsätter att man har en häst att rida och inte en pensionerad häst man bara sköter medans åren rinner förbi i allt snabbare tempo. Att aktivt kunna rida när man är 70 är inte alla förunnat och kanske inget man för egen del vågar räkna med i förväg.

Är man sådan att man hellre slår ihjäl ett troget djur, för att man själv ska få rida mer aktivt, så kan man ju börja fundera på varför man har djur överhuvudtaget.

Nu talar jag utifrån min erfarenhet, mina åsikter...

Jag har aldrig haft problem att få rida när mina hästar ej varit ridbara. Har alltså inte behövt köpa någon ny under tiden den/de jag haft stått under utredning/behandling och utan att blinka hade jag behållit dessa hästar om de funkat som sällskap men fick ta det tuffa beslutet att låta dom somna för gott. Jag köpte inte någon ny direkt utan tränade andras under tiden tills jag hittade nästa häst som flyttade hem till mig. Alltså, ingen förlorad tid ridmässigt. Har även ridit på ridskola under någon säsong i väntan på hästköp.

Under tiden mina egna skador/sjukdomar läkt har jag fått avvakta med den egna ridningen (hade stalltjejer som löste träningen då) och det har inte varit någon katastrof. Hästarna har väntat på mig och så fort jag har varit i form igen så har jag tagit upp ridningen. Ser det inte som några "förlorade" år:confused: utan sånt man går igenom och tar nya tag.

För dagen har jag rätt unga hästar. Förhoppningsvis kommer dom att följa mig in i ålderdomen. Jag hör till kategorin människor som gillar att träna, tävla och utvecklas i det mesta så och i ridningen. Däremot ser jag det inte som en katastrof om en tävling blir inställd av någon orsak. Jag är inget tävlingsfreak som måste prestera 100% hela tiden. Relationen med mina djur är på ett djupare plan än så, vilket jag även uppfattade TS ha. Med ditt resonemang skulle jag haft panik när mitt nuvarande sto vilade 1 år p.g.a. skada bara för att jag inte hade häst själv. Nä jag tränade återigen andras...Jag var 45 år då redan, 70-sträcket närmade sig med stormsteg...eller nåt? Men visst, min ekonomiska status gjorde att jag kunde skaffa en till men han var ju föl från början och är 4 år nu först...inte heller det var ju några problem.

När någon häst varit halvknackig har jag tränat på annat (förutom ridit andras) som i sig är en utveckling. Jag gör mig inte av med en häst om det inte är dags för den att somna in av hälsoskäl förutom ett avelssto (travare) som jag sålde till en uppfödare.

Förstår inte den hets som råder, att man måste ha en ridbar häst till varje pris för det hinns med när tid och ekonomi gör det möjligt. Känner ju flera som är framgångsrika ryttare idag som BÖRJADE rida i 40-årsåldern...

Är man sådan att man hellre slår ihjäl ett troget djur, för att man själv ska få rida mer aktivt, så kan man ju börja fundera på varför man har djur överhuvudtaget.

Tror inte att någon lättvindigt slår ihjäl ett troget djur enbart för att själv få rida/köra mera aktivt :crazy: Tror absolut det är flera faktorer än så som spelar in. Främst tid och ekonomi skulle jag gissa.

Det är ju klart att djuret avlivas för att man själv vill rida mer aktivt i ett sådant fall som du beskriver.

Om man inte har råd och tid med två hästar, den "gamla hästen" börjar bli tråkig. Ja då är det bara att avliva "gamla tråkiga hästen" och köpa en "ny rolig häst".

Här pratas det om en häst som inte håller. Jag kan faktiskt inte se att det skulle vara någon skam i att våga ta ett obekvämt beslut att ta bort en häst som har problem med hälsan. Det är för mig långt vidrigare att se alla dessa hästar som knackiga, halta och med fysiska problem som stapplar runt i hagen hos människor som inte har hjärta att låta dem somna in.

Det är ett problem som kommer med att man har eget stall, rationellt tänkande försvinner många gånger för boxen är där och hästen "mår ju inte dåligt av att bara gå i hagen".

Nä absolut är det ingen skam att avsluta innan det blir ett lidande. Jag uppfattade TS som att hästen mår bra och att det är träningen den inte riktigt pallar längre men i övrigt är kry. I det läget förstår jag om det där lite kymigt att ta det definitiva beslutet. Särskilt som att det är TS första häst. Jag har personligen inga problem att låta en häst somna istället för att gå halvknackig hemma. De jag haft har stått under utredning/behandling och utfallet av det har avgjort om dom fått somna eller bli kvar.

Visst är det så. Hästar som har ont, har inte ont som döda.

Jag syftade på; "Ja, men väljer man att man vill ägna sig åt ridning går det uselt när ens häst uppnått pensionsstatus utan att för den skull vara slaktfärdig. En pensionerad häst som är kring 20 och inte längre fungerar till ridning men i övrigt är pigg, glad och välskött, kan man ju ha kvar i 10 år till. Är man då själv kring 40 är man kring 50 innan hästen är slaktfärdig. Och då har man ofrivilligt tappat 10 års ridning. Om man inte har möjlighet att hålla en till häst parallellt med sin pensionerade häst vilket kan vara svårt vid sidan av familj och jobb. Och då hamnar man i TS frågeställning; vad göra av sin pensionerade men glada och inte lastgamla häst när man själv vill rida och hålla igång?"

Jag själv har inget eget stall utan betalar dyra pengar för att ha min häst uppstallad, trots att veterinär säger att hon
troligen aldrig kommer att kunna tävlingsridas igen, på grund av yttre trauma. Men hästen betyder mer för mig än att få rida.

Så är det för DIG. Det betyder inte att det är så för andra. Det är ingen synd att ta bort en häst. Oavsett anledning. Det är helt upp till ägaren.

Man är inte finare eller bättre för att man har en annan syn på detta. Det finns olika djurägare och så länge inte djuret utsätts för lidande och man ser till att djuren har det bra under sin livstid ser jag inte varför man ska pådyvla sina egna värderingar på andra.

Nej självklart är det ingen synd.

Men jag undrar vad som gör det rätt att behandla levande varelser som leksaker?

Återigen låter du din värdering råda som alena saliggörande fakta.

Vad säger att de behandlas som leksaker? Vem gör värderingen NÄR någon/något behandlas som leksaker?

Att ta bort en häst kan spara mycket lidande. Dessa fanatiska diskussioner där det är det värsta man kan göra, att ta bort sin häst gör inget väl. Det gör tvärtom att många sparar sina hästar på tok för länge - tänk, vad ska folk tycka om man tar bort dem innan de självdör?

Det är inte fint eller bra att en häst hinner bli riktigt dålig innan den tas bort. Hästar är tåliga djur och ägare blir ofta hemmablinda. Detta innebär att en häst kan vara rätt rejält dålig utan att någon reagerar och/eller tar rätt beslut och låter hästen avsluta ett lidande som inte går på rätt håll.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar