Penicillin frågor!

J

JennyTuff

Min pålla går på penicillin sen igår och ska göra det fram till söndag.

Till saken hör att hon fick även kolik som följd av en infektion tror vetrinären. Blodprov har tagits efter ingen lyckats lista ut vad det är hon fått. m

Nu undrar jag hur jag gör med ridning. eftersom hon haft kolik så ska hon ju röras på MEN är det bra?

Tänkte jag skulle ringa vet men han har bara telefontid mellan 8-10 så nu frågar jag er som medicinerat med penicillin!

Sv: Penicillin frågor!

Jag skulle inte rida.

För att..
... hon går på pencillin
... hon har haft en infektion
... hon har haft kolik

Varför går hon på penicillin?

Därför att hon har en infektion i kroppen. Två vetrinären rådfråga varann o kom fram till att det va bäst. Blodprov e tagna o jag hoppas dom visar vad för infektion det är.

Jag skulle inte rida.

För att..
... hon går på pencillin
... hon har haft en infektion
... hon har haft kolik

Men när hästar haft kolik så ska dom röras på sig! Kanske inte just ridas men som sagt röra på sig.

Hon ska ju inte anstränga sig med infektion och penicillin, men jag hade gått en daglig promenad med henne, i lugn takt i en 10 minuter.

Ring till en klinik som har öppet o fråga en veterinär som svarar i telefon. Ridning är nog ingen
bra idé men hon kanske kan ledas.

Ring till en klinik som har öppet o fråga en veterinär som svarar i telefon. Ridning är nog ingen
bra idé men hon kanske kan ledas.

Nej att rida har jag inte tänkt. Kanske uttryckte mig lite dumt i trådstarten.

Jag vet. Men du frågade om ridningen, så, jag svarade att jag inte skulle rida.

Hur är hästen annars? Pigg / slö?

Jag vet. Men du frågade om ridningen, så, jag svarade att jag inte skulle rida.

Hur är hästen annars? Pigg / slö?

Jag vet och tack för svar :).

Hon e pigg om man jämnför med hur hon vart dom senaste dagarna, det går åt rätt håll. Men hon verkar fortfarande tagen...

Det borde hon också göra eftersom hon får pencillin.

Jag skulle rekommendera att gå ut och gå med henne eller sätt ut henne en stund i en liten hage.

Men framför allt rådfråga din veterinär.

Det borde hon också göra eftersom hon får pencillin.

Jag skulle rekommendera att gå ut och gå med henne eller sätt ut henne en stund i en liten hage.

Men framför allt rådfråga din veterinär.

Nu har jag pratat med vet. Han ringde upp just ang motion. Han sa att hon ska gå hagen som vanligt o sen vila i övrigt.

Men vid vanliga träckprov på vuxna hästar tror jag inte det är standard att kolla för bandmask? Så just bandmask kan kanske ha missats, tänkte jag.

Men vid vanliga träckprov på vuxna hästar tror jag inte det är standard att kolla för bandmask? Så just bandmask kan kanske ha missats, tänkte jag.

Aha, är det så? träckprovet e inte tagit av mig utan gamla ägaren har bara haft henne en kort tid. Då ska jag kolla upp det. Tack så mkt!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar