Pengar vid hästköp

_saga_

Trådstartare
Det här kanske är en liten känslig fråga men hoppas någon svarar ändå.
Hur har ni finansierat era hästköp? Har ni sparat eller tagit lån? Jag har nämnligen hittat lite av en drömhäst och hon finns ju här och nu och pengarna finns ju inte riktigt här och nu så att säga..

Sv: Pengar vid hästköp

Alla hästar jag köpt har jag sparat ihop till..
Men har man råd att ta ett lån så kan man ju göra det med. Det man ska tänka på är väl att ha hästen ordentligt försäkrad. Sen vet jag inte riktigt hur man får ta lån för att köpa häst, bäst är väl om man kan ta lån på sin lägenhet/hus eller något liknade inte på hästen.

När jag köpte Freyja använde jag de sparpengar jag fått av min mormor (som satte in pengar varje månad i flera år och satsade på olika aktier). Mamma bidrog med det som behövdes (tror det var 7.000kr), så jag brukade säga att hon ägde ett ben =) Jag var 13 när jag köpte Freyja.

När jag köpte Thytur köpte jag honom för de pengar jag fick ut när Freyja togs bort.

//Julia

Jag har både fått ta lån när jag stod i samma sits som du, hästen med stort H dök bara upp. I de andra hästaffärerna har det varit sparade pengar/försäkringspengar som använts.

KL.
Erro köpte jag mha dom pengar jag ärvde när mormor dog.. Så hon har i princip köpt min häst till mig.

Sålde en häst och köpte en annan:D
Annars har de varit billig häst för 12000 på avbetalning min förra häst gazella köpte mamma åt mig för 12000 på avbetalning 6 månader.
Snäll mamma=) tog föl efter henne å sålde och fick på så sätt in lite pengar till nytt hästköp pluss lite sparade slantar då nya hästen var lite dyrare än den jag sålde=)

Sparat ihop pengarna. Men nu är jag helt barskrapad så nu har jag en häst, grimma + grimskaft, inget mer! :D

Var inte riktigt meningen att jag skulle köpa häst just precis nu. Hämtar hem henne 6 Juni. Spännande!! :)

OT, vad betyder mha? :o

Jag fick min häst som 18 årspresent av min morfar. Efter en kurs med Maria Berg som tyckte att jag inte skulle behöva rida runt på andras problemhästar. Morfar tyckte att det lät som en bra ide och eftersom de inte har några lån sen tidigare han och mormor, så fick han ta ett och kunde köpa häst till mig. :banana::banana::banana:

*kl*

Jag hamnade i din sits i höstas, hästen jag började få träna föll jag pladask för (Min Draumur alltså :love:) och då hade jag varken pengar eller jobb,
pratade med ägaren som ville sälja honom till mig men hade lite press påp sig att få sålt han för att finansiera sin andra häst...
Han låg på annons och det kom spekulanter...
Men sen i julas så fick jag jobb och då ringde jag snabbt ägaren och sa att jag skulle kunna köpa honom :D

Fixade då ett startlån hos Nordea (förmånligt lån man får ta som undom under 25) och lånade så att jag kunde köpa honom.
Nu betalar jag av ca 2000:- i månaden till banken och visst kommer det ta ett tag att betala av honom, men jag lyckades iaf köpa min drömhäst :)

Så har du Nordea så rekomenderar jag absolut ett startlån!
Bara skicka ett pm om du undrar över ngt :)

jag fick min pålla av min älskade mamma :bow:

men nu betalar jag ALLT själv förutom försäkringen!

Min ridhäst köpte mina föräldrar när de sålde huset och det blev pengar över, unghästen köpte jag utav sparade och ärvda pengar. Efter att den lilla blev sjuk och mitt sparkonto nästan blev tömt har jag en "djur-och-bil-buffert" ifall någon skulle bli sjuk eller om bilen skulle krascha.

Lån tar jag bara om jag ska köpa bil, där köper jag inget billigt beggat...Däremot köper jag alla hästar med egna pengar, tycker inte det handlar om så mkt pengar att man inte kan spara, sedan tycker jag man får prioritera, man kanske får sälja en häst för att köpa en som passar bättre.
Jag är en sån som byter häst med jämna mellanrum om det behövs, det tycker jag är mest rätt mot hästen när/om man inte trivs eller växer ifrån varandra.

Jag har tagit lån på båda mina hästar. Fick ett medlemslån via mitt fackförbund.

Till första hästen lånade jag pengar på banken.
Till nästa häst lånade jag mellanskillnaden då det var en dyrare pålle och för att det skulle räcka till en bra sadel och lite prylar runt omkring. Den nya hästen är en helt annan typ av häst så inga av mina gamla prylar passar.
Jag har möjlighet att låna med huset som säkerhet utan problem.

Min ettåring (som är den enda jag äger själv) betalade jag betäckningskostnaderna för, dvs väldigt förmånligt pris... Men det är min mamma som äger stoet!

Betalade det med sparpengar och betalar även allt för henne nu. jag skulle nog inte riktigt våga ta lån för att skaffa häst men det beror även på hur mycket pengar det rör sig om. :)

Jag fick en herrans massa pengar när jag insjuknade i diabetes och de pengarna la jag undan, köpte en hund och senare en häst.

Och sen fick jag ju Odinn alldeles gratis :angel:

sparat! tog mig sex månader och jag sparade klart i måndags. som tur var står hästen på mitt jobb och det har hon gjort de senaste 8 åren, så det var ju ingen brådska.

dock fick jag ett bidrag på tiotusen av en vänlig främling ;)

jag kan med svara:)
min första häst köpte jag helt själv för mina sparpengar som sparat ihop sen jag föddes typ.
min farmor har en stor del där, tack farmor:)

sen betalade mormor och mamma och pappa en "symbol" summa så vi har med sagt att de betalat ett ben eller så hihi.

jag köpte min häst, min bil och mitt hästsläp för mina sparpengar, har fortfarande kvar en buffert.

mitt hingstföl köpte jag genom att ta ett lån på en viss del av köpsumman.
är klar med avbetalningen om ca 1,5 år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 207
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka