Pendlarbil

zassoo

Trådstartare
Hur ska jag tänka? Jag behöver en bil för pendling ca 1 timme enkel väg fem dagar i veckan. Naturligtvis skulle jag vilja ha en bil som är säker, bränslesnål, skön att åka i, driftsäker och dessutom billig :idea: Någonstans lär det behöva bli en kompromiss.

Hur tänker ni kring detta? Årsmodell, märke, bränsleförbrukning, pris, bilhandlare eller privatperson, finansiering osv.
 
Hur ska jag tänka? Jag behöver en bil för pendling ca 1 timme enkel väg fem dagar i veckan. Naturligtvis skulle jag vilja ha en bil som är säker, bränslesnål, skön att åka i, driftsäker och dessutom billig :idea: Någonstans lär det behöva bli en kompromiss.

Hur tänker ni kring detta? Årsmodell, märke, bränsleförbrukning, pris, bilhandlare eller privatperson, finansiering osv.

Jag köpte en Ford Fiesta årsmodell 2010 för tre år sedan. Den hade bara gått litegrann inne i en större stad, så milantalet var 3900. Kändes som en splitterny bil och jag har varit så nöjd de här åren! Nu måste jag dra in på lyxet iom flytt, så nu säljer jag bilen (med viss ångest).

Så mitt tips är att titta på en mindre bil som inte gått så mkt. Tex pensionärer har ofta bilar som gått lite men är pedantskötta. :) Jag köpte min genom en bilhandlare och det var väldigt smidigt.
 
Hur ska jag tänka? Jag behöver en bil för pendling ca 1 timme enkel väg fem dagar i veckan. Naturligtvis skulle jag vilja ha en bil som är säker, bränslesnål, skön att åka i, driftsäker och dessutom billig :idea: Någonstans lär det behöva bli en kompromiss.

Hur tänker ni kring detta? Årsmodell, märke, bränsleförbrukning, pris, bilhandlare eller privatperson, finansiering osv.
Sett i det längre perspektivet kan en äldre bil vara ett bra köp.

Den kostar inte så mycket, kan vara riktigt driftsäker och komfortabel. Minus är att en äldre bil får fler vändor på verkstaden. Men om du lägger ihop en femårskostnaden så blir den äldre bilen billigare.

Själv gjorde jag ett mitt emellan-val. Jag köpte en bränslesnål (diesel) halvny mellanklassbil. Sitter skapligt säkert, den kostar inte mycket i bränsle men en del i amortering av lån.

Köper gärna av bilhandlare (större välrenommerad) för garantier och seriositet. Jag lånade via bilhandlaren till vettig ränta. Har faktiskt aningen högre ränta på ett (mindre) blankolån för en husreparation än på bilen.
 
Jag köpte en Ford Fiesta årsmodell 2010 för tre år sedan. Den hade bara gått litegrann inne i en större stad, så milantalet var 3900. Kändes som en splitterny bil och jag har varit så nöjd de här åren! Nu måste jag dra in på lyxet iom flytt, så nu säljer jag bilen (med viss ångest).

Så mitt tips är att titta på en mindre bil som inte gått så mkt. Tex pensionärer har ofta bilar som gått lite men är pedantskötta. :) Jag köpte min genom en bilhandlare och det var väldigt smidigt.

Vad skönt att det blev så bra för dig! Tack för tipsen :)
 
Sett i det längre perspektivet kan en äldre bil vara ett bra köp.

Den kostar inte så mycket, kan vara riktigt driftsäker och komfortabel. Minus är att en äldre bil får fler vändor på verkstaden. Men om du lägger ihop en femårskostnaden så blir den äldre bilen billigare.

Själv gjorde jag ett mitt emellan-val. Jag köpte en bränslesnål (diesel) halvny mellanklassbil. Sitter skapligt säkert, den kostar inte mycket i bränsle men en del i amortering av lån.

Köper gärna av bilhandlare (större välrenommerad) för garantier och seriositet. Jag lånade via bilhandlaren till vettig ränta. Har faktiskt aningen högre ränta på ett (mindre) blankolån för en husreparation än på bilen.

Ja, som du säger kan en äldre bil vara mer ekonomiskt över tid men den får ju heller inte vara såpass sliten att allt måste bytas ut inom en period av några år...

Jag har alltid fått för mig att billån ses som en dum grej att dra på sig, men hur ska man annars kunna köpa en dyrare bil? Om man inte har huslån förstås som man kan utöka.
 
Ja, som du säger kan en äldre bil vara mer ekonomiskt över tid men den får ju heller inte vara såpass sliten att allt måste bytas ut inom en period av några år...

Jag har alltid fått för mig att billån ses som en dum grej att dra på sig, men hur ska man annars kunna köpa en dyrare bil? Om man inte har huslån förstås som man kan utöka.
Fast..... Hur många har råd att köpa en dyrare bil kontant?? Jag känner bara till några få personer.

Jag skulle nog utgå från att de flesta nyare bilar som rullar har lån. Så det är nog inte så himla dumt. Med tanke på antalet lån?

Dumt är det nog bara om man köper en halvskruttig bil och lånar till den. Så att bilen riskerar att dö före lånet.
 
Jag skulle nog utgå från att de flesta nyare bilar som rullar har lån. Så det är nog inte så himla dumt. .

Kanske dum fråga men: Hur gör man om man kraschar med bilen som det finns ett lån på? Jag inser ju att det förmodligen finns försäkringar men täcker den så man får en ny bil eller lösa in lånet eller vad händer?

Och hur går det med värdeförändringen på bilen? Är det inte rätt stor risk att värdet sjunker snabbare än man hinner betala av lånet?
 
Kanske dum fråga men: Hur gör man om man kraschar med bilen som det finns ett lån på? Jag inser ju att det förmodligen finns försäkringar men täcker den så man får en ny bil eller lösa in lånet eller vad händer?
Ingen aning.

Men jag antar naivt att man precis som vanligt får en försäkringsersättning. Är bilen nyare får man en nyare bil istället.
Tror (!) inte det påverkar lånet, i praktiken.
 
Fast..... Hur många har råd att köpa en dyrare bil kontant?? Jag känner bara till några få personer.

Jag skulle nog utgå från att de flesta nyare bilar som rullar har lån. Så det är nog inte så himla dumt. Med tanke på antalet lån?

Dumt är det nog bara om man köper en halvskruttig bil och lånar till den. Så att bilen riskerar att dö före lånet.

Nä precis, det är lite så jag tänker också.
 
Jag skulle aldrig rekommendera en småbil som pendlarbil, fullkomligt vansinnigt! Inte ett skit blir kvar av varesig förare eller bil om det smäller med vilt, andra trafikanter eller om man av någon anledning kör av vägen i hastigheter över 30 km/h och kolliderar med något. En liten bil kan vara säker i sin klass, men fysikens lagar tar ingen hänsyn till om du kör en säker småbil och krockar med en älg eller en tyngre bil/buss, det är de som sitter i den lilla bilen som mest troligt åker blåljus för kanske första och sista gången. :crazy:

Oavsett vilken bil man än tittar på så rekommenderar jag att man kollar upp den/dem via Carfax. Du ser om det är en import, om det finns anledning att tro att någon fifflat med den, om den har många besiktningsanmärkningar osv.

Många lånegivare har billån man kan söka med bilen som säkerhet. Är du beroende av att bilen startar alla dagar så kan du välja stillestånd som tillägg i försäkringen så får du ut en hyrbil om den blir påkörd, du krockar eller den inte startar.

Vad försäkringen täcker beror ju på hur mycket du lånar och vilken försäkring du väljer. Ingen kontantinsats, halv- eller bara trafikförsäkring, ja då är risken större att du får betala på en bil du inte längre har om något händer, men med en bil i mellanklass eller större är chanserna större att du kan fortsätta betala av på den istället för att du gjort din sista inbetalning. :up:
 
Jag skulle aldrig rekommendera en småbil som pendlarbil, fullkomligt vansinnigt! Inte ett skit blir kvar av varesig förare eller bil om det smäller med vilt, andra trafikanter eller om man av någon anledning kör av vägen i hastigheter över 30 km/h och kolliderar med något. En liten bil kan vara säker i sin klass, men fysikens lagar tar ingen hänsyn till om du kör en säker småbil och krockar med en älg eller en tyngre bil/buss, det är de som sitter i den lilla bilen som mest troligt åker blåljus för kanske första och sista gången. :crazy:

Oavsett vilken bil man än tittar på så rekommenderar jag att man kollar upp den/dem via Carfax. Du ser om det är en import, om det finns anledning att tro att någon fifflat med den, om den har många besiktningsanmärkningar osv.

Många lånegivare har billån man kan söka med bilen som säkerhet. Är du beroende av att bilen startar alla dagar så kan du välja stillestånd som tillägg i försäkringen så får du ut en hyrbil om den blir påkörd, du krockar eller den inte startar.

Vad försäkringen täcker beror ju på hur mycket du lånar och vilken försäkring du väljer. Ingen kontantinsats, halv- eller bara trafikförsäkring, ja då är risken större att du får betala på en bil du inte längre har om något händer, men med en bil i mellanklass eller större är chanserna större att du kan fortsätta betala av på den istället för att du gjort din sista inbetalning. :up:
Jag trodde också det och att en stor Volvo var allra säkrast, efter att ha läst detta är jag inte lika säker längre: Nytt krocktest från Folksam: Ny småbil säkrare än äldre stor bil
 
I en åtta år gammal artikel kan det nog anses att det som ansågs vara en relativt ny bil då, anses vara en relativt gammal bil nu.

En bil från tidigt åttiotal, som man pratar om i artikeln, är farligt nära att vara veteranbil idag.
Det betyder väl i så fall att skillnaden är ännu större nu om man jämför en Volvo 940 mot en bra småbil?

Volvo 940 är ett nittiotalsbil och inte åttiotals, den tillverkades ända fram till och med 1998.
 
Fast det säger sig väl själv att en bil från 90-talet inte är lika säker som en ny bil från 2017? Tar du däremot en Volvo XC70 2010 och jämför med en Ford Fiesta vilket år som helst så sitter jag hellre i Volvon.

Så det enda bra alternativet är stora XC70 och liknande?
 
Min mor pendlar 10 mil om dagen. De bilar hon varit nöjdast med är
Citroäng c3, Hyndai I30,I20, ford fiesta små pigga men säkra. Ford fiestan har hon voltat med en gång och hon klarade sig med några skärsår.

Hennes kriterierär just säkerhet samt driftsnål. c3:an drar 0,5 blandad körning. Diesel,

prisklass 70 000,-

Själv har jag en volvo v40 -17 men som företagsbil ruggigt bekväm och säker :D
 
Det betyder väl i så fall att skillnaden är ännu större nu om man jämför en Volvo 940 mot en bra småbil?

Volvo 940 är ett nittiotalsbil och inte åttiotals, den tillverkades ända fram till och med 1998.
"I nya bilar från 2003 och framåt löper man cirka 75 procent lägre risk att dödas än i en bil från tidigt 80-tal. Statistiken visar också att störst förbättring skett för småbilarna."
 
Så det enda bra alternativet är stora XC70 och liknande?
Jag kan inte se att jag skrivit det någonstans? Det var du som tog upp Volvo, jag har skrivit att det är säkrare att köra en mellanstor eller stor bil än en liten om det händer en olycka men självklart så beror det ju även på om du då jämför en stor gammal bil utan kuddar och bältessträckare kontra en liten bil utan kuddar och bältessträckare. En stor bil med kuddar, bältessträckare och krockzoner är alltid säkrare än en liten bil med likvärdig utrustning.

Vill du vara helt säker så åk inte bil alls och ge dig inte ut i trafiken öht.
 
Köpte ny bil förra året då min Volvo V40 2013 inte lämpade sig för hunden.
Kravet var större bil, men med samma låga förbrukning. Hög säkerhet och komfort

Jag kör ca 9 mil varje dag.
Tillslut blev det en Volvo V70 D2 2014
Miljödiesel. Skattebefriad 5 år. Efter det kostar skatten 1100/år.
Drar ca 0.5 l / mil. Tankar max 2 gånger per månad. Då är även privat körning inräknad

Tanken var inte att köpa en så pass ny bil, men när vi jämförde med en 2 år äldre V70 som visserligen kostade 30.000 mindre, men kostade mer i förbrukning och skatt Så fick det bli den nyare.

Visst kan äldre bilar vara billigare in inköp, men har ofta en högre driftkostnad.
Tänk också på vilken typ av väg du kör.
Kör du mycket motorväg men liten motor så drar bilen mer än en bil med större motor eftersom motorn får jobba på högre vartal.
 
Jag kan inte se att jag skrivit det någonstans? Det var du som tog upp Volvo, jag har skrivit att det är säkrare att köra en mellanstor eller stor bil än en liten om det händer en olycka men självklart så beror det ju även på om du då jämför en stor gammal bil utan kuddar och bältessträckare kontra en liten bil utan kuddar och bältessträckare. En stor bil med kuddar, bältessträckare och krockzoner är alltid säkrare än en liten bil med likvärdig utrustning.

Vill du vara helt säker så åk inte bil alls och ge dig inte ut i trafiken öht.
940:n folksam testade mot toyotan har krockkuddar, bältessträckare, sidokrockskydd och stora krockzoner.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 194
Senast: lundsbo
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp