FrittePower

Trådstartare
FRÅGA: Vad för pellets ger man en häst som behöver gå upp i hull?
Antar att det behöver vara näringsrikt m.m. Funderar också på om det finns pellets sorter med "allting i". Eller behöver man ge extra ändå? :confused:


Jag har aldrig fodrat med pellets här hemma, hästarna har fri tillgång till hö (och halm om dom så vill)och just denna häst får också havre eller/och kornkross och b och e-vitamin och mineraler, salt och morötter, äpplen.

Men det blir krångligt för bonden som fodrar på lösdriften så vad för pellets eller annat kan jag köpa in?
Han är en liten d-ponny och används sällan (promenadridning eller körning bara) men går på lösdrift i stora naturhagar. Han är 27år och därför börjar han få problem med vikten. tänderna är bra och han äter mycket. :d :D
 
Sv: pellets?

Eftersom han är så gammal så kanske han har problem med tänderna att äta så mycket hö/hösilage som han behöver.
Ta in honom och ge honom soja och betfor. Soja är mycket smrp och mj i. Men man måste börja varsamt med invänjningen av sojan ja ofs all mat eg. Börja med 2 msk i en vecka öka sedan lite i en vecka och efter 3 dje veckan kan du kanske ge 3-4 dl högst. Betforen är till för att blanda i sojan. Sedan finns det Krafft Protein som är pellets men är dyrare än soja. Lusern pellets som du blöter upp i vatten eller lusern kraft och strå. Det är lika värden i lusernet.
Nu när det blir kallare ute så behöver din gamla häst mycket mer energi i maten för att inte tunna ut för fort.
 
Sv: pellets?

Passa så du absolut inte ger för mycket soja, det är inte bra för hästen, behöver du ge mycket så är protein bättre eftersom du kan ge större mängder med det och det inte har uppvisat någon negativ effekt i stora mängder som soja har..
 
Sv: pellets?

Jag skulle föreslå lucern i någon form. Bra protein som inte kostar skjortan.
 
Sv: pellets?

Mitt sto har svarat bra på Krafft Groov och Soja (plus fri tillgång på hö såklart). Hon är iofs bara 16 år, men när jag fick hem henne såg hon förjävlig ut! Mager och eländig.
Numera är hon ganska rund och fin. Skulle dock vilja att hon fick lite mer hull på rumpan, men det kanske kommer! :)
 
Sv: pellets?

Tack för svaren!

Berätta mer om lucern, hur fodrar man med det? måste det blötläggas och hur mycket är lämpligt att ge?
Vilken prisklass ligger det i? Inte för att jag är snål med honom men bra att veta...jag har ju fler hästar :smirk:

Hörde igår att det fanns något slags "pulver" tror jag som gjorde att gamla hästar tog upp näringen bättre i maten. Vet ni vad jag menar isåfall och vad det heter?
 
Sv: pellets?

Min unghäst äter hackad lucern, och bara älskar det.
Jag fyller en stor spann varje dag, så äter han upp det under natten.

Jag betalar 130 kr för en säck kraffts hackade lucern, och då är det 25 kg i den säcken.

Det hackade blölägger du inte, utan det är hö som är hackat i små små strån, vilket jag tror kan passa din häst eftersom han är gammal.

Du kan gå in på kraffts hemsida och läsa om näringsvärden.
 
Sv: pellets?

Har du täcke på han?
Kan hjälpa på en äldere häst om han har det på. går inte åt så mkt energi till att hålla värmen då.
Kolla på kraft.se där står det mesta om deras sortiment och hur du fodrar med det. Sen kan du ringa granngården och få priserna.
 
Sv: pellets?

Han har täcke så fort det blir mer än -10. Men sen beror det ju på, är det fuktigt har han täcke för att ej bli blöt osv.

Jag har mejlat någon på krafft och hoppas på svar nu, verkar finnas många olika sorters och jag undrar vilken som just passar min häst med tanke på ålder och viktminskning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 601
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har min häst född 2011, valack, svenskt halvblod på lösdrift med fri tillgång på ensilage och halm. Är osäker på om ja behöver ge...
Svar
6
· Visningar
651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp