pellets vs müsli

terwa

Trådstartare
Pratade idag i stallet om vad som var bäst att fodra med. Müsli eller pellets?
Vill gärna ha för och nackdelar med de båda.
Jag vill gärna ha müsli men kan inte motivera varför, är bara en känsla jag har.
 
Sv: pellets vs müsli

Jag tror att anledningen till att det "känns bättre" med müsli är för att det verkar mera naturligt på nått sätt.

Jag tycker också att det känns bättre med müsli... men jag kan inte ge dig nå för eller nackdelar med det ena eller det andra...

Jo,jag kom på en sak...
I müslin kan du se vad du ger (eller du kan gissa dig till vad det är iaf), det kan du inte med pellets...
 
Sv: pellets vs müsli

Müslin är i stort sett dammfri, medan pelletsen ofta är söndersmulad och "dammig". Dessutom är det bindemedel i pelletsen så müslin känns mer "naturlig". Nackdelen med müsli är att den i regel är dyrare.

Hästens dammhosta har i stort sett försvunnit sedan vi började ge honom müsli istället för pellets och spannmål.
 
Sv: pellets vs müsli

Det finns bindemedel i müsli också. Annars hade allt skiktat sig.
// Linda
 
Sv: pellets vs müsli

Tja! :D

Jag väljer alltid foder med "naturlig" struktur så långt det går.

*Müsslifoder är oftast lättare än pelletterat, och ger därför längre tuggtid =bra!

*Som någon skrev, det är mindre damm, speciellt i botten av säcken =bra!

*Behöver inte blötas, som man bör göra med vissa pellets =bra! (Visst, en del hästar älskar "slabb", men det blir mindre tuggmotstånd, det blir kladdigt i boxen, och det finns risk för jäsning om det måste stå länge innan fodringen mm mm. :p )

Lita på din känsla! :)
Tyvärr måste jag kanske ge pellets i vinter, men L har en silageskörd på väg in nu, som jag hoppas har bättre värden. :cool:
 
Sv: pellets vs müsli

Fast pellets innehåller överlag med växttråd än müsli... Bättre för magen alltså.
 
Sv: pellets vs müsli

Det var intressant! :)

Men beror inte det på vad innehållet är? Kan tänka mig att t.ex lucernpellets innehåller mer växttråd än ett "vanligt" müsslifoder, eller tänker jag fel?
 
Sv: pellets vs müsli

tycker det beror helt på vad de e för innehåll i respektive foder,fördel med pellets e att de kan inte sortera bort något
 
Sv: pellets vs müsli

Jag har inte min foderdatabas på den här datorn, och kände mig lite lat. Därför kikade jag bara på Kraffts hemsida för nedanstående information. Behövs det fler jämförelser, så får jag väl ta mig i kragen och springa emellan datorerna...

Krafft Müsli innehåller 8 % växttråd, medan Krafft Grund innehåller 12 %. Bäst enligt mig är Krafft (Nya) Groov som innehåller 18 %. Fast, precis som du säger, innehåller ju lusernpellets mer, 27 %.
Bäst hittills bland de foder jag hittat är lusernhacket från Hippo, Green Power Lucerne, och Krafft Lusern Mix som bägge innehåller 30 %.

Tyvärr har jag ännu inte fått reda på hur många procent växttråd det finns i "vanligt" foder, havre, korn, betfor etc. trots tråd på bukefalos.

mvh Ellinor E. Karlström
 

Liknande trådar

Hästvård Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
18 173
Senast: Brie
·
Foder & Strö Vad ger ni som krubbskrammel? Hästen behöver något för att få i sig mineraler och hovtillskott. Har nu gett en näve lucernhack och en...
Svar
13
· Visningar
1 299
Senast: sweep
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 353
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp