Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sitter och håller på att räkna på foderstart till mitt dräktiga sto och undrar vad ni skulle ha tagit pellets eller müsli foder?
Har nämligen hört att müsli inte är bra för hästars mage och tarmar men det stämma värkligen?
Müsli har en väldigt dålig inverkan på tänderna. Ofta innehåller det en hel del melass, vilket inte riktigt hör hemma i foderstaten.
Vissa veterinärer påstår att de direkt kan se på hästens tandstatus om den äter müsli.
Ja, det är ju såklart en aspekt, det är därför jag tycker det är så svårt att hitta bra färdigblandade foder, de medför ofta långsiktiga problem som separata råvaror inte gör.Müsli har en väldigt dålig inverkan på tänderna. Ofta innehåller det en hel del melass, vilket inte riktigt hör hemma i foderstaten.
Vissa veterinärer påstår att de direkt kan se på hästens tandstatus om den äter müsli.
Det verkar som om hästar som äter mycket pelleterat foder får större problem med sina tänder, de drabbas av karies. Bindemedlet i pelletsen gör att de fastnar i tänderna, ungefär som när man själv äter bröd.
Ska man utfodra med pelleterat foder ska man blöta upp det så att det blir som en gröt, så att hästen sväljer ner det och inte tuggar fast det i tänderna.
Det är säkert samma sak med müsli som också ofta innehåller pelleterade bitar.
Det här kan jag bero på en mängd olika orsaker, men att fodervetemjöl skulle bli kvar i tänderna bara så där tror jag inte på. Men har hästen tandfickor och annat, så visst. Men då har vi i så fall ett annat problem än att det skulle handla om fodret, då är det i stället tandvården man bör gå lite djupare in på.Exakt detta sade min tandläkare till mig, att hästar får karies pga pelleterat foder som fastnar i tänderna. Hen hänvisade till undersökningar på travhästar som fick pelleterat foder tidigt på morgonen och sedan undersöktes på eftermiddagen. Trots grovfoder fanns det fortfarande rester av det pelleterade fodret i tänderna.
Pellets är heller inte bra för tänderna enligt vår hästtandläkare TL.Müsli har en väldigt dålig inverkan på tänderna. Ofta innehåller det en hel del melass, vilket inte riktigt hör hemma i foderstaten.
Ska man vara krass, så är alla typer av kraftfoder av ondo. Det är en form som hästen normalt sett inte äter, utan grovfoder. Så vill man undvika "problem" så skaffar man ett bra grovfoder så är saken ur världen sas.