Pelletrerat foder....

L

Linabebis

Jag ger min häst K****T Groov, hon har ätit det sen hela min ägotid på hästen, d vs 2 år... Men nu har jag hört att det inte är bra att ge hästar pelletrerat foder, att de kan bli halta, dåliga..osv...stämmer detta? Och vad är det som gör att det är så...

Är det samma sak med pelletrerat mineraltillskott då oxå eller..

Tacksam för alla svar, man vill ju sin häst det bästa och kanske måste då överväga att ge annat foder.
 
Sv: Pelletrerat foder....

Vi är en massa människor som ger våra hästar det fodret och jag tror inte ett ögonblick på att dom skulle bli halta av det. Är din häst halt o dålig?
 
Sv: Pelletrerat foder....

Nope, hon är frisk som en nötkärna men man har ju hört så mkt dåligt om det...jag e en sån som lyssnar på allt o ligger sömnlös på nätterna då ja hör såna saker, även fast ja e vuxen...

Har du aldrig hört det?
 
Sv: Pelletrerat foder....

Halt av pellets?? Dum skröna skulle jag tippa. Sådana finns det MASSOR av nu för tiden ;)

Jag menar, har du någonsin hört talas om en häst som blivit konstaterat halt av just pelleterat foder? Inte jag i vilket fall.

Så ge på du bara, det är nog ingen som helst fara om hästen mår fint! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pelletrerat foder....

Jag ger min åring kraddt groov och han mår prima!!
 
Sv: Pelletrerat foder....

jag har snarare hört att det är bättre med pelletrerat foder för att det ger mer jämn mängd än vanligt foder.
 
Sv: Pelletrerat foder....

Att de skulle bli halta av pellets är helt galet.. DOCK är det inte bra med pelleterat foder för deras magar. Har man en häst med problem mage eller orolig mage tex tendens till magsår så skall man ALDRIG ge dem peletterat foder. Har man en häst med en frisk sund mage så kan de klara att äta pellets dock är det inte att föredra för en hästmage, men ger ju enkelheten för ägaren.
 
Sv: Pelletrerat foder....

Jag tror inte heller att din häst skulle bli halt av pelleterat foder.
Däremot, har man en glupsk häst som kastar i sig maten kan det vara bra att blöta pelletsen innan utfodring, det minskar risken för foderstrupsförstoppning. Kan även vara bra att blöta maten även för en "normalätandes" häst!
 
Sv: Pelletrerat foder....

Jag ger min åring ***** groov (blandat med vatten för säkerhets skull) Även pelleterat miniraler Inga problem. Jag tror bara det är någon som har hittat på !!
 
Sv: Pelletrerat foder....

Jag har gett X antal hästar pelleterat foder i många år utan minsta problem kopplat till fodret.

Krafft som är en av de stora tillverkarna av pelleterat foder sponsrar ju en stor del av hästsportens toppekipage med foder, inom alla discipliner, och det är då pelleterat det äter, och där om någonstans är det ju petigt med att hälsan och prestationen är på topp så elitekipagen skulle inte använda det om det fanns minsta indikation på att det var ett problem.

Fördelen med pelleterat foder är att man slipper ingrediensseparation, dvs man får lika mycket av alla ingående ingredienser i varje kilo. Ett muslifoder kan separera och man får olika mängd av de olika ingredienserna per kilo. På så sätt förenklar pellets utfodringen. Dessutom kan en häst inte sortera ut sådant de inte tycker om i pellets, men dte går ur musli.

Jag ger dock inte pellets för att det är pellets, utan det foder jag använder råkar vara pelleterat helt enkelt. Sen har jag hästar som inte gillar musliblandningar heller.
 
Sv: Pelletrerat foder....

Mitt sto har fått pellets i 10 år. Har bara varit halt ett fåtal ggr och det berodde på sparkar eller vrickning... Hon blev snarare jättefin i hullet.
Har aldrig hört att hästar skulle bli halta av maten de äter!
Man bör väl dock blöta pelletsen, tror tom att krafft rekomenderar det, pga att hästarna kan få foderstrupsförstoppning.

/Malin
 
Sv: Pelletrerat foder....

gylle skrev:
Att de skulle bli halta av pellets är helt galet.. DOCK är det inte bra med pelleterat foder för deras magar. Har man en häst med problem mage eller orolig mage tex tendens till magsår så skall man ALDRIG ge dem peletterat foder. Har man en häst med en frisk sund mage så kan de klara att äta pellets dock är det inte att föredra för en hästmage, men ger ju enkelheten för ägaren.

För att?
Säger vem? Forskning?
 
Sv: Pelletrerat foder....

Det som kan vara ett problem med pelleterat foder är om det är för finfördelat. Man har åtminstone sett problem på andra djurslag med finfördelat foder. Nu är det ju inte nödvändigt att göra mjöl av fodret inan pelletering.
PL
 
Sv: Pelletrerat foder....

Men till häst är det väl oftast inte mjölfinfördelat? Och sen tycker jag att det blir ett problem när man diskuterar pelleterat foder och drar alla över samma kam.
 
Sv: Pelletrerat foder....

Det enda jag vet, som hästtandläkaren talade om för mig var att pellets är svårare för hästar att äta.Mina hästar klarar inte av det pga sina tänder, det fastnar lätt i/mellan tänderna om man inte blötlägger.Min häst fick foderstrupsförstoppning av pelletsen 2 ggr men detta beror på hans tänder,inget annat.Förutom det har jag bar hört bra saker om Kraffts (eller pellets över huvudtaget)
 
Sv: Pelletrerat foder....

Instämmer helt, jag är den förste att protestara mot alla dessa vansinniga myter om pelleterat foder.
PL
 
Sv: Pelletrerat foder....

Tack för alla svar... :bow: Nu kan ja sova gott om natten igen... ;)
Även jag blötlägger Grooven,,,

Jamen det är sant att ja har hört av fler av en att hästar kan bli halta av pelletrerat foder pga av att det är nått sorts "lim " i det o dum som man är så går man ju på det....

Men jag vet ju att många "toppryttare andvänder sig just av kraaft så man borde ju inte behöva oroa sig...

Undrar var alla skrönor kommer ifrån.. :confused:
 
Sv: Pelletrerat foder....

Vissa pelletstillverkare använder "lim" för att de ska hålla ihop. "Limmet" brukar då vara melass eller nån typ av stärkelse. Jättefarligt... :smirk: :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 568
Senast: super
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp