Pelleterad soja

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 275
E

Eeiram

Jag köpte en säck sojamjöl på Granngården för ca en månad sedan. På säcken stod "nöt och pigg", men expediterna sa att de hade pratat med tillverkaren och säckens innehåll kunde även ges till häst. Jag blev en aning förvånad igår när jag öppnade säcken och såg små pellets i stället för mjöl. Är detta verkligen riktigt, kan detta ges till häst? I såna fall, om det ändå är samma innehåll, varför märker man säckarna med djurslag (alltså nöt och gris i detta fall)?

Sv: Pelleterad soja

Jag blev också förvånad när jag såg minipelletsen i förra påsen. Dock var även påsen som innehöll mjöl märkt med nöt och svin. Står inget om häst på någon av mina påsar.

Var bara glad att det inte står för häst på. Då blir det genast dubbelt så dyrt. HH

Var det någon prisskillnad på den pelletrerade vs lösa?

Det var nog ingen större prisskillnad, kan kolla kvittona senare i kväll och återkomma med prisuppgift.

Är det alltså ingen skillnad på mjölet och pelletsen? Det är bara att "mata på"?

På säcken står nämligen något i stil med att all utfodring till övriga djurslag än de som står på påsen, sker på egen risk. Blev därför lite orolig när innehållet inte såg ut som tidigare, dvs pelleterad soja i stället för mjöl.

Så har innehållet i säcken alltid sett ut när jag köpt det... Jag tror att man bara kallar det för "mjöl" men det ser ut som granulat (som stora saltkorn eller så).

Jo, innehållet i alla säckar jag har köpt tidigare har varit som små korn, så jag reagerade när jag öppnade den här säcken och såg att det var pelleterat.

Jo, innehållet i alla säckar jag har köpt tidigare har varit som små korn, så jag reagerade när jag öppnade den här säcken och såg att det var pelleterat.

Aha okej, trodde att du menade att det varit som MJÖL innan - dvs som kli ungefär (som vetemjöl hemma ;)).
Men nu var det alltså gjort som PELLETS?! (tror ändå inte det är nån skillnad i att ge det)

Aha okej, trodde att du menade att det varit som MJÖL innan - dvs som kli ungefär (som vetemjöl hemma ;)).
Men nu var det alltså gjort som PELLETS?! (tror ändå inte det är nån skillnad i att ge det)
Precis, jag uttryckte mig dumt. :crazy: Det var inte som mjöl (d.v.s. som kli/vetemjöl) utan som små korn. Ja, nu är det minipellets, därför reagerade jag. Just för att de påpekat det på Granngården att det stod på säcken för "nöt och svin", men att det även gick att ge till häst. Varför märker man då säckarna med djurslag om det ändå är samma innehåll (fast i olika form)?

Äntligen!!!

Säger jag då :-)

Jag har inte kunnat ge soja på nåt bra sätt just bara för att det har varit så "mjöligt".
Mitt kallblod behöver ibland få upp poteinvärdet i sin foderstat som består av enbart hö ;-) ......men behöver inget kraftfoder och det blir gärna lite trixigt då....

// Minternet

Varför märker man då säckarna med djurslag om det ändå är samma innehåll (fast i olika form)?

Fast det stod väl "nöt o svin" förut med?? Det har jag för mig... Tror iaf inte att det har nån betydelse, soja som soja. Dock kanske näringsvärdena som står på säcken är räknat efter nöt o svin... fast det skiljer sig så lite ändå till häst...

Vad ger ni för en sådan säck?? Hur mkt ger nu varje dag? O hur har det funkt på era egna hästar??

Måste få inflika här... Jag har gett någon deciliter soja till mina hästar varje dag under flera års tid. De står på uträknad foderstat.
Inget foderbyte har gjorts sedan jag började med årets hö i juli.

Senaste säcken soja var precis som den ni beskriver i tråden, små minipellets. Dessutom lite mörkare i färgen än den vanliga. Eftersom sojan såg annorlunda ut så vägde jag upp den för säkerhets skull så de inte skulle få för mycket (den var tyngre).
4 dagar efter jag börjat på den nya säcken så får helt plötsligt över en natt 5 hästar av 11 kraftig mugg.

Ingen aning om det beror på sojan eller inte men lite misstänkt är det iaf. Jag har inte haft mugg på någon häst innan på flera år. Vi har snö häruppe så det finns inga leriga hagar nu och jag har samma strö i boxarna som vanligt.
Ifall någon fler gör samma observation kunde det vara intressant att veta.

Detsamma gäller här hos oss. När jag skulle köpa soja så ringde även personalen på Granngården ner till leverantören eftersom de inte hade reagerat på att det stod "nöt och svin" på påsen samt att sojan var i annat format än tidigare. Jag har själv inte gett soja tidigare, därför visste jag ju inte heller vad som var "normalt".
Enligt leverantören så var sojan slut på det "ordinarie" lagret, och därför kunde endast soja i "pelletsform" levereras. De försäkrade dock att det var exakt samma sak.

Därmed kanske inte sagt att problem ej kan uppstå om hästen är van den lösare formen. Man ska nog vara aktsam.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 864
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: elle12
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 047
Senast: fleur
·
J
Foder & Strö var på granngården idag och kollade efter soja. men blev så osäker....stod sojamjöl men nöt plus pigg. i affären sa hon att det nog...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka