Pelle och Maja - meant to be?

G

Gisburne

Är så kluven! Har ju sagt att jag ska skaffa katt när jag köpt gård, vilket är på gång, och igår såg jag en annons i en ICA-affär om två vuxna katter som behöver ett nytt hem. De hette Pelle och Maja. Det gör/gjorde min mormor och morfar också! Och igår var det på dagen 6 månader sedan morfar dog... Och vi stannade till vid affären på väg hem ifrån gården jag har bjudit på, och som jag förhoppningsvis får skriva kontrakt på snart. Det var så många trådar som knöts ihop när jag såg annonsen, så det känns nästan som att det var meningen att jag skulle se den. Ingen hade tagit något telefonnummer heller, så de verkar ju finnas kvar...

Vad tycker ni, ska jag ringa? Ska jag ta dem på en gång (bor i lägenhet just nu) eller ska jag säga åt ägaren att jag tar dem så fort gården är i min ägo? (Bör inte ta mer än några veckor eller kanske en månad.)

Sv: Pelle och Maja - meant to be?

Jag tror starkt på "meant-to-be"-situationer! :bow:

Ta dom! :)
Men det är jobbigt för katterna att få flytta flera gånger, be att få dom när gården är din, och passa på att hälsa på dem och fixa kattgrejer under tiden. Låter ju hur jäkla bra som helst! :)

Om de inte är vana att åka runt är det ju mer skonsamt om du väntar tills du flyttat. Kanske kan du ringa ägaren och säga att du vill ha dem, och samtidigt fråga om de kan behålla dem bara ett litet tag till?

Ta dem!
Fast vänta helst tills gården är din.
Ett litet tips är att hålla katterna inne den första veckan eller veckorna när du får dem så att de vet var sitt nya hem är.
Då är risken mindre att de inte springer iväg och försöker ta sig tillbaka.

Tack! Tycker nog också innerst inne att jag bör ta dem! :) Får väl ringa då...

Ringde nyss, hämtar kissarna imorgon klockan 3! Hade gärna väntat tills gården är min, men ägaren ville vara säker på att jag kommer och hämtar dem och inte "glömmer", och det kan jag ju förstå. Så vi bestämde att jag hämtar dem på direkten i alla fall. De dör nog inte av att flytta flera gånger, även om det inte är optimalt.

Grattis till matteskapet! :) Vilken tur att de fick flytta hem till dig, hoppas att ni kommer trivas tillsammans! Nu vill vi se bilder på Pelle och Maja :)

Gud vad roligt! Tror också på "meant to be". Grattis till kissarna!

Tackar, tackar! :bow:

Har saknat "kattskapet" de senaste åren. Har 2 katter som fick bo kvar hos mina föräldrar när jag flyttade hemifrån, och nu när jag ska köpa gård har de förbjudit mig att ta tillbaka kissarna! :smirk: Så jag lånade 2 katter av en vän under några månader (en form av delad vårdnad) men nu har den ena fått vandra vidare till katthimlen, och den andra bor sedan ett år tillbaka hos sin ägare igen. Så jag har gått ett helt år utan katter! :eek: Det är dags nu, jag måste ha kattisar igen! Okej att dessa två hamnar i min ägo lite tidigare än beräknat, men det gör inget! Det finns mat, skålar etc. sedan tidigare, det enda som inte finns är en extra kattlåda. Den har föräldrarna hemma hos sig...

Bilder kommer, promise! :)

Ghaaah! Ska åka om en halvtimme... :crazy: Helt jättenervös, tänk om de inte tycker om mig och min hund! :eek:

Grattis - har kollat tråden tidigare och undrade hur du skulle göra. Anade dock att det skulle "sluta" så här :)

Och ok, att vänta kanske hade varit bättre. Men efter flytt så har ju katterna dig och "sina" saker även på nya stället så det behöver inte alls vara negativt. Vår misse har varit innekatt i lägenhet, bott på liten ö i skärgården och huserar nu hos oss. Stall och hästar är han dock skeptisk till - men *hemma* är det garanterat. Syrran ägde honom först, sen bodde han hos mamma och pappa. Nu hos oss, och han vet precis hur han skall ha det, vill inte följa med nån av dem osv.

Nu är de här! :bump:

De är väldigt skeptiska till hunden... Men hon är bara glad i dem, hon vill dem inget illa. Har stängt för med barngrind in till hallen/badrummet, och där satt katterna igår, med valet att stanna i den "hundfria zonen" eller våga sig runt i lägenheten. Maja var modigast, satt utanför grinden och stirrade på hunden i någon timme, men gick och la sig på golvet (golvvärme) i badrummet sen. Pelle var mer reserverad, ville INTE hälsa på hunden!

Sen åkte jag och hunden ut en sväng, och när vi kom tillbaka hittade jag kissarna under sängen, och där har de suttit sedan igår kväll. Satte mat- och vattenskålarna där under också, men lådan får inte rum där, så när de blir nödiga hoppas jag att de kikar fram... Hunden ligger en bit ifrån sängen nu och tittar på "katt-TV"! :D

Såna små blygisar :) hoppas dom kommer fram snart och blir kompisar med hunden!

Grattis till kissarna! :D Ser fram emot bilder!

Har dessvärre ingen digitalkamera här, den ligger nerpackad i källaren... Kanske kan hämta den...

Det liknar nästan Musse Piggs Julafton här, ni vet, när Piff och Puff gömmer sig i julgranen och stackars Pluto försöker tala om för Musse att de har objudna gäster... :crazy: Tycker synd om hunden, hon vill ju bara titta på katterna och förstå vilka de är, men de springer bara och gömmer sig! :D Men Maja är modig, hon kommer fram ibland och tittar runt. Pelle har jag däremot bara sett i mörkret under sängen idag, han verkar inte vilja komma fram än. Men jag har varit borta i några timmar under kvällen, och då har de både ätit och gått i lådan. Och hoppat runt i min säng! :cool:

Ja, just det. Skrev, hm, fel... :o

Tänkte väl det! :cool: :D
Mina katter tycker att jag är ovanligt korkad som inte förstår vad de säger när de ber mig öppna in till sovrummet så att de kan gå och lägga sig i SINA sängar :p Och jag försöker förklara att de inte bor där inne... det klickar lite i kommunikationen här!
Hoppas att missarna snart vågar sig fram och leka med vovven! :D

Faktiskt så var Pelle framme nyss, gick i lådan utan att jag ens hörde honom. (Hunden sov, han är smaaaart!) Men när han kom tillbaka mot sängen så vaknade vovven, som genast ville fram och hälsa, och jag efter. ("INTE leka med kissarna!") Hon är verkligen inte ond, men hon skulle gäääääärna vilja hälsa lite på nära håll, bara nosa lite... :crazy:

Pelle hoppade upp på bordet bredvid sängen nyss, och när hunden blev för närgången flyttade han ner på sängen. Där ligger han nu och spanar på hunden, som sitter bredvid mig och undrar när hon får gå fram och hälsa... Han markerar väldigt tydligt när hon blir för närgången, då öppnar han hela munnen och visar alla tänderna, men säger inget. :smirk:

Undrar bara vart jag ska sova i natt...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag och en kompis stötte på en vilt jamande katt precis intill vår lägenhetsbyggnad när vi skulle gå ut i kväll vid 18. Den verkade...
Svar
4
· Visningar
1 363
Senast: Centaur
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 445
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar