H

hopponny

PELHAM

Får man tävla ponny med ett delat pelham på klubb & lokala hopptävlingar? :confused:

Sv: Pelham?

Ja, det får man. Ända upp till internationell :) Dock är delat pelham inget jag rekomenderar.. Föredrar ett rakt hellre. Då slipper man nötknäppareffekten med hävstång..

Dock måste pelhamet ha delta.

Jag tkr också du ska ta ett rakt istället, om du inte har en speciell anledning till att ha ett delat?

Min ridlärare rekomenerade delat , jag har provat ridit med det några gånger och både hon och jag tyckte det funkade bra och han trivdes med det. Dock har jag haft det i den vanliga ringen också för att det inte blir lika stor effekt.

Okej, då förstår jag, men man måste väl ha delta? På tävling alltså.

Jo de gör de nog, kom ju på nu att jag tävlat på pelham med två tyglar:p på stor häst får man ju ha betten i princip hur man vill....

Min kompis tävlade en utav sina hästar på kandar, det var många som höjde på ögonbrynen..

du skrev att på stor häst får man ju betten i princip hur man vill och då kom jag att tänka på henne. Hon hittade inget rakt pelham som hon ville ha så då tog hon kandar istället.. Men hon tävlade väl inte i så höga klassar mest 1.10 och 1.20.

Jaha :) nu e jag me, lite seg bara, haha.
Ja men kandar är faktiskt rätt vanligt på hopphästar med så konstigt att de blev många som höjde på ögonbrynen? :)

Va!? Shit, nsacka om att överreagera! De finns flera elitryttare som hoppar på kandar.
Jag hoppade också med kandar på en av mina hästar för några år sen, då va de heller ingen som brydde sig här... Konstigt vad olika de kan va.. :p

Japp! Ponny måste man ha delta. På häst får man rida det hur man vill :) Betsling är i stort sett fri.

Någon som vet VARFÖR man måste ha delta på ponny?
alltså inte " därför att det står i TR", det vet jag att det gör :P menar mer om det är någon som har en förklaring på varför det finns med i TR.

Jag har TR utlånat och datorn vill inte öppna det som finns på internet..:(

Senast ändrad av en moderator:

Gissar att de tycker att de flesta ponnyryttare inte är kapabla att rida med 2 tyglar. Som barn har man inte den koordinationen och finheten i hjälperna som en vuxen, och naturligtvis inte heller samma erfarenhet, därför gynnar det väl knappast varken ponyn eller ryttaren att joxa med 2 tyglar.

Finns naturligtvis undantag, jätteduktiga ponnyryttare som utan problem kan hantera skarpa bett och 2 tyglar, men de allra flesta barn kan inte det, så då är det väl lättast att bara dra gränsen vid ponny/häst (snarare än en viss ålder eller nivå).

Man får INTE tävla ungponny på de betten. Man får nästan bara ha två/tredelat träns och även rakt bett med lösa/fasta ringar och parerstänger på ungponnyer

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 938
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen har Smålands Ridsportförbund anordnat distriktsmästerskap i hoppning för ponny, där Småland men även Öland ingick. Milwa...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka