Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

the_connemara

Trådstartare
Jag är totalt outbildad på att rida på skarpa bett eller bett med hävstång öht. Rider en hopphäst åt en kompis lite då och då bland annat de här två söndagarna/helgerna för hon har varit bortrest. Hon rider honom på ett delat pelham med delta o engelsk/ingen nosgrimma hemma vanligtvis, iaf när jag ridit. Hästen är lugn o snäll men kan väl uppenbarligen bli lite för pigg ibland och hon tycker han funkar bra på detta bettet.

När jag rider däremot (han inte ridit med henne eftersom jag rider när hon inte kan ;) ) så tycker jag hela hästen känns såååå stor och lång på ngt vis, svår att påverka. Inte att flytta o böja o så o han lyssnar kanon för sätet. Jag är iofs van vid ponny och han har stooor gång för mig så jag får ju kämpa bara för att bibehålla en normal sits i trav lättridning (nedsittning har jag inte ens vågat testa :D ). Men ja, han lullar liksom runt med sin megatrav eller sin lite korta studsgalopp (har jättelätt för o byta) men det känns liksom inte som att jag kommer åt honom. Delvis "finns" det liksom inte så mkt att jobba med - allt går för lätt men oxå så känns det som att det är FÖR lätt, för mkt häst osm bara flyter runt på ngt vis.

Sedan red jag med en kompis - Gaaahhh! Jag kunde inte stanna! Bromsen bara försvann när vi travade längs en åker. Hästen bara älgade i väg, lugnt o sansat visserligen men med steg som kändes som att de aldrig tog slut (5 meter lång typ :D ). Förhållningarna gick inte alls igenom och det slutade med att vi utövade ngn "snygg" rollkür trots att jag försökte tillämpa typ överdriven ridning på bettlöst med total eftergift och lätt kontakt men man fick ju dra en halvmeter i tygeln innan det kändes som att förhållningen tog i munnen på honom, helläskigt! Tur han är så snäll, vi kom till slutet av fältet en bit före kompisen bara ;)

Isf, hästen var lite skum under veckan o skulle bara gå lugnt igår så jag passade på att flytta tygeln från delatan direkt i den stora bettringen för o testa. Vilken skillnad! Jag kunde stanna! Hästen lyssande på mina förhållningar och jag kunde rida honom mer fram mot handen ist för att bara sitta o försöka komma på vad jag gjorde för fel. Jag har uppenbarligen helt fel teknik för att rida på pelham.... Han kändes påverkbar och det kändes som att jag faktiskt fick ngt gjort på den ynka sträckan jag travade :)

Vet inte riktigt vad jag ville med den här tråden eg, bara skriva av mig lite tror jag... Och kanske visa att man inte måste få en kortare stoppsträcka bara för att man sätter på en stång med kedja. Iaf så fick inte jag det. Sedan vet jag att det är många (och även jag efter att ha hört era argument) som förkastar delade stångbett och tja, efter den här upplevelsen så kan jag ju inte säga att jag har ngt att säga emot :smirk: Men hästen är väldigt lugn i munnen o störs inte av bettet så då låter jag det vara när jag bara rider den så sällan (typ 10 gången på snart 2 år).
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

Jag tycker att det ideala på pelham är att använda två tyglar, då kan man rida på si "tränsbett" så länge det går bra och slå i nödbromsen när det behövs.

Hur hårt spänner du kinnkedjan? Har du 45 graders vinkel (el mindre)?.
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

Hmmm, jag tycker kedjorna är skumma att få rätt (både på hack och på jaktstång som en tidigare ponny hade han var dock totalt odressyrriden så han märkte man inget på). Jag spänner den så den sitter precis tajt, då inbillar jag mig att bettet börjar verka precis vid 45 grader, men samtidigt så kan man ju fort dra mer i tygeln så den vrider sig mer. Men spänner jag hårdare så drar ju kedjan fram skänkeln o ligger o trycker hela tiden...

Jo det förstår jag och så gör jag med när jag ngn enstaka gång rider med stångbett (hade två tyglar när jag red en pigg ponny på hack men då hade jag mer stångtygeln för att plocka ned nacken när hon började dra upp den o steppa på stället ist för att söka sig framåt-nedåt). Men just i det här fallet så undrar jag om en stångtygel ens hade verkat som en nödbroms? Fast iofs så låg han ju så bekvämt (:mad:) i handen när jag red med delta, om jag hade ridit på tränstyglen hade han kanske hajat till lite mer om man hade behövt bromsa?
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

jag har ridit med ett rakt pelham med kedja och två tyglar och märkt en stor positiv skillnad :)

men jag menar, handen gör mkt och olika hästar trivs ju på olika bett.
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

Får du "broms"-effekt direkt när du tar i stångtygeln då?

Fär när jag red den där ponnyn på dubbla tyglar på hack så var ju just meningen att få ned nacken på henne när hon blev för pigg o studsig och då räckte det ju att krama stångtygeln lite för då tryckte ju den på nacken o det svarade hon direkt för.
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

*KL*

PessimistAlex i farten ;)

Jag har absolut inget emot pelham, och pelham med dubbla tyglar anser jag ska vara förstahandsvalet när det av någon anledning temporärt krävs en nödbroms. Just för man kan använd bromsen enbart när det behövs.

Having said that, så jag minns fortfarande när jag på det glada 90-talet och med lite mindre kunnande än jag har nu :angel: betslade upp kallblodsdamen då jag var less på dragkamp, lång bromssträcka och älgande. Betslade henne på kandar, och jisses vilken skillnad. Min stretiga älg var utbytt mot en jättetrevlig, jättelätt liten dam som tog precis lagom stöd, gick att reglera hur bra som helst och jag var i sjunde himlen.

I några månader, sen inträffade det 'intressanta' att jag nu hade en älg betslad på pelham.. :crazy: Dvs hon hade 'vant' sig vid skärpan, blivit 'avtrubbad' och där satt jag. Visst, stoppsträckan var ändock MINDRE än med tränsbett, men den var inte direkt godtagbar, och inte som i början på pelham.

Och det där är alltid risken med att betsla upp istället för att skola. Om man betslar upp temporärt OCH skolar är det en utmärkt lösning, men bara betsla upp riskerar att slå tillbaka. Och vad betslar man upp med 'nästa gång' då?

Sent omsider insåg jag att bettet inte var rätt väg att gå, och började trimma lydnad med kraken. Vi hade rätt intressant slakt av 'fem steg skritt, fem steg trav, fem steg skritt' övningen i början (vi körde mer med 5 skritt, 15 trav, fem skritt, 7 trav, 5 skritt 13 trav osv..) men med envishet så.

Jag insåg dock inte vilken skillnad det gjort (lätt bli hemmablind), jag tyckte fortfarande hon var en stretig älg med för lång bromssträcka och bullshit att det fungerar med skolning på alla hästar, pah. Sen lånade jag ut henne till en kompis, med pelham på. Nämnda kompis hade grava problem att få stopp på kraken. Hon bromsade BARA med hand, hästen älgade. Jag bromsade mer med säte än hand, och hade betydligt mer häst och mindre älg. Dvs även om det tog tid och gick långsamt framåt, så visade damen mig den dagen att det faktiskt ÄR rätt väg.

Jag lyckades aldrig komm till läget där jag kunde vara ute i skogen och galoppera med sällskap och ha acceptabel stoppsträcka på tränsbett dock, men vad fan, hade vi fått några år till på oss så :devil:

Så, det är superbra att du har bytt till två tyglar, och att det gett önskad effekt. Men glöm inte jobba med grundproblemet - lydnad och eftergivenhet för hjälperna! Annars är det bara en quick fix som kan visa sig vara högst tillfällig..
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

Lugnt, jag håller med i vart enda ord. Även om jag personligen knappt ens accepterar att betsla upp OCH träna lydnad annat än i få fall (typ extrem tidsbrist eller ngt?).

Det var ju grundproblemet jag ville åt, jag "fick" liksom inget problem med deltan på, hästen böjde lite fin på nacken o sedan gick han där. Kände aldrig att jag kunde påverka hans bakbensaktivitet o rygg ngt eftersom det liksom inte "tar" att flytta honom, han har för lätt för att bara flyta runt. Men med tygeln i tränsringen så kände jag lite mer (vart mkt diffust innan) hur han var oliksidig och jag kunde känna vilken av tyglarna han eg drog sig undan och rida fram mer mot den. Dessutom så fick han upp nacken direkt när stångtygeln slutade verka och helt plötsligt fick man "ner traven på marken" och upp nosen lite, kunde rida mer framåt-uppåt och leta ärligare eftergift ist för "gräv en grop med nosen" stuket som det kändes som hela tiden innan trots mkt eftergift när han var lugnare.
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

Men som en fårga till dig oxå då Alex - ska man få bromseffket direkt när man tar i stångtygeln? Det känns mest som en seg fördröjning för min del om inte hästen lyssnar jättemkt direkt då man stärcker upp tygeln vill säga...
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

Men som en fårga till dig oxå då Alex - ska man få bromseffket direkt när man tar i stångtygeln? Det känns mest som en seg fördröjning för min del om inte hästen lyssnar jättemkt direkt då man stärcker upp tygeln vill säga...

Ska och ska.. Det där beror ju på hur känslig/okänslig hästen är i munnen. Jmf med kallblodsdamen jag berättade om. Första tiden på pelham fick jag tvärnitar om jag så bara kramade stångtygeln, 'på slutet' kunde jag TA i den och fick en avsaktning ioms, men inte var den direkt kvick.
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

Ursäkta att jag också "lägger mej i" disskutionen..

Det du har beskrivit om hur "avslaget" det var när du använde delta är tyvärr något som merparten av stångbettsryttarna tar som normalt.

Men det är i högsta grad ONORMALT.

Stångbett är tillför att man ska ha DUBBLA tyglar för att man ska kunna få ut maximal effekt.

Alltså vill man ha en upplevelse som innebär så mycket kontroll som möjligt med minsta möjliga "hårdhet" från ryttaren, då använder man dubbla tyglar.

Ett delta blir bara blurriga hjälper för hästen som den snabbt lär sej ignorera....

Så dubbla tyglar och massor med arbete med avsakningar - igångsättningar i olika gångarter är hela konceptet för hur man ska ha en trevlig tur tillsammans ;)

Glöm inte att jobba i skritten medans du skrittar igång hästen, då är ofta halva jobbet redan gjort när man sen börjar trava :idea:
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

För mig låter det som ett klassisk "knäppa av i nacken, vika in nosen och gå bakom hand" case.....
:angel:
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

Jo jag kan ju förstå att han har lärt sig ignorera det då eftersom han alltid går med delta... Det blir ju hela tiden lite stång o lite träns.
 
Sv: Pelham vs "inte pelham" *ahaupplevelse*

Ursäkta att jag också "lägger mej i" disskutionen..

Det du har beskrivit om hur "avslaget" det var när du använde delta är tyvärr något som merparten av stångbettsryttarna tar som normalt.

Men det är i högsta grad ONORMALT.

Stångbett är tillför att man ska ha DUBBLA tyglar för att man ska kunna få ut maximal effekt.

Alltså vill man ha en upplevelse som innebär så mycket kontroll som möjligt med minsta möjliga "hårdhet" från ryttaren, då använder man dubbla tyglar.

Ett delta blir bara blurriga hjälper för hästen som den snabbt lär sej ignorera....

Så dubbla tyglar och massor med arbete med avsakningar - igångsättningar i olika gångarter är hela konceptet för hur man ska ha en trevlig tur tillsammans ;)

Glöm inte att jobba i skritten medans du skrittar igång hästen, då är ofta halva jobbet redan gjort när man sen börjar trava :idea:

Det är bara bra att du lägger dig i, jag vill ju ha svar, ditt svar var kanon :D Nu fattar jag mer varför han kändes så "avslagen" (bra ord!) med deltan!

Jo jag fattar ju med att det ska ridas med två tyglar (red ju som sagt själv med två när jag red på hack) men som jag skrev så är ju kanske inte det första man gör är att ändra utrustningen när man sitter upp på en ny häst. Iaf inte jag om det nu inte är ngt kanon fel, jag vill först känna hur hästen känns på det den är van vid, sedan ändra. Precis osm jag gjorde i det här fallet.

Och ja, jag tyckte ju oxå det kändes rätt onormalt att inte ha ngn broms när hästen betslats upp :eek: MEn jag har ju som sagt inga sotra erfarenheter av skarpa bett/stångbett heller så jag visste ju inte direkt vad den "avslagna" reaktionen kom ifrån. Det kändes dessutom väldigt onyttigt att rida runt på en häst man inte kommer åt och får att arbeta vettigt. Alltså jag bytte till det som jag "kan" rida på - tränstygel.

Delta - blurr - ignorant häst stämmer så bra, TACK palle!

Fö så behöver jag nog inte ens dubbla tyglar, det faktiskt inte varför hon har pelham öht? Dock är hon mindre o lättare än mig och jag har inte ridit honom i tävlingskondis med sällskap så jag ska nog inte säga så mkt om saken heller ;)

Dock ska jag be om att få rida honom på träns/dubbla tyglar om det blir mer ridning i fortsättnignen för det kan jag åtm hjälpligt kontrollera :o
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 419
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 026
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 440
Senast: tuaphua
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp