Pélé och Prospero - icke godkända

Görel

Trådstartare
Moderator
Någon som känner till stammen på dessa två icke godkända hingstar?

Pélé användes av Erik Nilsén i början av 70-talet. Jag vet en Pele e Um Said - Alf men han ska vara född -71 och jag tror att det är lite för ungt.

Prospero lämnade bl a Mary Proppins som föddes 1975 hos Bo Helander.

Sv: Pélé och Prospero - icke godkända

Pélé användes av Erik Nilsén i början av 70-talet. Jag vet en Pele e Um Said - Alf men han ska vara född -71 och jag tror att det är lite för ungt.

En kompis till mig jobbade extra på Kroka med hästarna under den tiden, jag ska fråga honom. Men inget namn som jag känner igen från våra diskussioner om glada ungdomssynder :D
Har du nåt namn på stona som betäcktes av dessa hingstar, spec. Pele?

Jag har ett gammalt program från invigningen av Djursholms nya ridhus i mars 1984 där en häst e Pélé - Lansiär född hos Erik Nilsén finns med. Hittade stoet i stamboken från -75 men minns just nu inte hennes namn. Det finns också en Evergood som jag tror är u Saida e Um Said.
Kollar man i stamboken ser man att Erik Nilsén använde en eller flera icke godkända hingstar, bl a till Nadja e Silverking III.

Mary Proppins mamma ska vara e Meteor xx, har för mig att hon hette Merrymaid xx och är denna http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=309667

Nu har jag kollat i stamboken. Mamman till den i mitt gamla tävlingsprogram hette Sjöjungfrun. Har din kompis träffat på ett sto med det namnet borde man inte glömma henne;) Hon fick hingstar -74 och -75 e ej kval hingst och åtminstone en av dem var e Pélé.

Nu har jag kollat i stamboken. Mamman till den i mitt gamla tävlingsprogram hette Sjöjungfrun. Har din kompis träffat på ett sto med det namnet borde man inte glömma henne;) Hon fick hingstar -74 och -75 e ej kval hingst och åtminstone en av dem var e Pélé.
jajamensan det namnet känner jag igen! Träffar min kompis i morron, återkommer.

Tackar! Ser fram mot att höra om han vet något.

Har hittat att Nilsén även använt Prospero på ett Tokajer-sto, samt att han använde icke godkände Östanvind men honom har jag stammen på.

Efter lite grävande i de äldre lagren har jag hittat ganska mycket om Prospero, som jag faktiskt sett tävla på 70 talet. Om jag kommer ihåg rätt häst, ingen större skönhet och het som en spis.
Prospero, fux h f.1966 e. Varolio 263 u. Sonny Girl 6151 e. Novarro 179 u. Lisa 3153 e. Effendi - Valdo - Kapabel - Mierendorf.
född hos Gunnar Persson, Lisetorp, Fjälkinge
sld t. Erik Nilse'n, Kroka gård, Söderåkra
Han tävlades ganska flitigt av Bo Helander med mycket resultat i LA, MB hoppning, jag har resultat för åren 1974 och 1978 men saknar åren där emellan så kan inte säga om han nådde svår klass.
Det gjorde däremot helbrodern Monty br. val f 1963, han var såld till Bjällbrunna, men tävlades av Rene Herzfeld och Ted Nätterqvist.
Modern Sonny Girl var remont 81.51 och står som Framstående tävlingshäst i stamboken XXX s.290.
Här är det ju tätt avlat på Novarro (2 x 2), då Varolio och Sonny Girl båda var efter Novarro.

Kommer du inte ihåg att vi pratat om Prospero?
Iom att vänner till mig ägt Proppan i många år, jag har kännt henne sedan 89.

Trot faktiskt hon levde förra året, jag måste kolla upp det.

Jag har haft en häst från Nilsén uppstallad. Han hette Sjöormen född 82 tror jag. Troligt att Sjöjungfrun var hans mor. Det var en fux med mycket vita tecken. Mycket snygg modell men väldigt försiktig i temperamentet, nästan skygg. Minns inte vem han var efter dock. Men det var en godkänd hingst i alla fall.

Nu har jag letat lite mer, Sjöormen var född 79 och var efter Indus. Men Sjöjungfrun hade flera avkommor efter okända hingstar. två hingstar och ett sto, alla födda tidigare än Sjöormen.

Nu har jag letat lite mer, Sjöormen var född 79 och var efter Indus. Men Sjöjungfrun hade flera avkommor efter okända hingstar. två hingstar och ett sto, alla födda tidigare än Sjöormen.

Jag hittade denna avkomma (med hjälp av www.svehast.se/sh/UserFiles/File/licdata.txt ), förutom Sjöormen:
Sjöjungfrun, f 1978, e Boston u Sjöjungfrun 8794 ue Lansiär 377
Det borde troligen vara denna häst:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/56423-namn-okant

Jag hittade denna avkomma (med hjälp av www.svehast.se/sh/UserFiles/File/licdata.txt ), förutom Sjöormen:
Sjöjungfrun, f 1978, e Boston u Sjöjungfrun 8794 ue Lansiär 377
Det borde troligen vara denna häst:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/56423-namn-okant

Hur kul är inte sådana här frågor!
Tillbaka till stamboken (XLVI) för en rekonstruktion

Sjöjungfrun 8794 fx, 152 cm f.1969 hos äg. Erik Nilsen
e.Lansiär 377 u.Geisha 7599 e. Papaver 193 u. Mimi 5273 e. Boheme xx
1973 H. br. e. Toreador 418, död
1974 H. br. e. ej kvalif. hingst (Östanvind) "Sjövind" tävlingshäst hoppning
1975 H. sv. e. ej kvalif. hingst
1976 H. fx. e. hertigen 505, död
1977 Gall
1978 S. mbr e. ej kvalif. hingst (Boston) "Sjöjungfrun" slt som ridhäst
1979 H. fx. e. Indus 530 "Sjöormen"
1980 dog Sjöjungfrun

Östanvind mbr. h. e. Ursus 431 u. Toga7826 e. Boheme xx
sedan val. när han tävlades upp till minst Medelsvår klass av Anders Hansson
Östanvind hade ytterligare en avkomma född hos Nilse'n,
Papageno, br. val. f.1973 u. Nadja 5619 e.Silverking III

Erik Nilse'n verkade samla på Boheme xx blodet och hade flera ston med Boheme xx i stamtavlan, tanken med att använda Östanvind trots att han inte var gdk. var säkert att försöka konsolidera Boheme xx i stammen.

Nu nästa fråga, vem var Boston???

Undrar om det skedde ett namnbyte där? För jag hittar nämligen en häst vid (det något underliga) namnet Fingal Olsson, en brun valack f 1973 e Östanvind u Nadja.

Undrar om det skedde ett namnbyte där? För jag hittar nämligen en häst vid (det något underliga) namnet Fingal Olsson, en brun valack f 1973 e Östanvind u Nadja.
Namnet Papageno har jag ur SRCs kalender 1978 då han tävlades med placering i hoppning LB. Ryttare Ingemar Nor'en.
Tycker nog Papageno är snyggare än Fingal!

Uppdaterad föllista för Sjöjungfrun:

Sjöjungfrun 8794 fx, 152 cm f.1969 hos äg. Erik Nilse'n
e.Lansiär 377 u.Geisha 7599 e. Papaver 193 u. Mimi 5273 e. Boheme xx
1973 H. br. e. Toreador 418, död
1974 H. br. e. ej kvalif. hingst (Östanvind) "Sjövind" tävlingshäst hoppning och dressyr MB
1975 H. sv. e. ej kvalif. hingst (Pele') "Evergood" tävlingshäst hoppning MB
1976 H. fx. e. Hertigen 505, död
1977 Gall
1978 S. mbr e. ej kvalif. hingst (Boston) "Sjöjungfrun" slt som ridhäst
1979 H. fx. e. Indus 530 "Sjöormen"
1980 dog Sjöjungfrun

Östanvind mbr. h. e. Ursus 431 u. Toga7826 e. Boheme xx
sedan val. när han tävlades upp till minst Medelsvår klass av Anders Hansson

Pele' II mbr val f.71 e. Um Said xx u. Afrodite (46) 6204 e. Alf 279
uppf. Erik Nilse'n, Kroka gård, Söderåkra
Segrat i hoppning LA under 1980
Jag är ganska övertygad om att denne är den Pele' Görel efterlyser.

Nu nästa fråga, vem var Boston???

Stort tack!

Sen jag la in tråden har jag insett att jag känner till fler avkommor till honom.
Som mimus påpekade har jag pratat om honom förut men kunde inte placera vart jag hört det.

Jag älskar sånt här grävande! Kul att andra också gillar det;)

Efter en massa rotande är jag också övertygad om att Um Said-sonen är den Pélé jag var på jakt efter. Någon som vet om han är visad?

Och så återstår en ny fråga, vem var Boston?

Har också hittat Fingal Olsson, i kalender från 80-talet.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/80342-loranga-vii-14-swb

Titta på den här, ett ganska intressant exempel på hur Erik Nilse'n tänkte, han var uppenbarligen intresserad av både Boheme xx och Novarro och han hade många ston från familj (14), så här har han lyckats (tre)dubbla Novarro, finns ytterligare en gång längre bak i stostammen, Boheme xx och familj (14) stolinjen + Corso, har desssutom fått med andra nyttigheter som familj (40) via Rote Boldt och (46) via Boston, Utrillo, Drabant, Lansiär och andra goda förärvare av hoppanlag, (även om man för det mesta tänker på Drabant som dressyrförärvare, så gav han svårklass avkommor i alla dicipliner). Tyvärr blev det inget mer efter detta sto, hon är ju själv "grön" igen trots Boston.

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 559
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 149
Senast: Mayaanna
·
Avel Jag skulle gärna vilja ha förslag på hingst inför nästkommande säsong. Stoet har stammen Gauguin de Lully-Presto XX-Celsius. Hon är...
Svar
1
· Visningar
699
Senast: HeJe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka