Pedigree Junior - Bra foder?

L

lolo19

Hejsan
Tänkte höra om er åsikt om fodret Pedigree Junior.
Har gett detta till min valp sedan vi fick hem honom, nu är han 14 v.
Han har fint "lagom" hull och väldigt blank och fin päls.
( kanske ska nämna att det är en blandis tax/hamiltonstövare som för tillfället väger ca 8,5 kg.)
Han äter maten bra, han får ofta den torr med A-fil som han älskar.
Det enda som jag funderat över när jag läst inlägg osv om olika foder är detta att min hund "gör ifrån sig" ganska mkt. Stora stora högar m ljus färg som luktar ganska illa. Han "gör ifrån sig" ca 2-3 ggr /dag.
Tror ni att detta är normalt eller bör jag byta foder? Brukar Pedigree Junior ge dessa effekter? I övrigt verkar han som sagt hur frisk som helst, har hur mkt energi som helst och är alltid glad och pigg.
Ngn som vet, ngn som kan ge råd?
Ska jag satsa på foderbyte lr låta honom äta pedigree junior?
Taxksam för alla svar
MVH
Tass :bump:

Sv: Pedigree Junior - Bra foder?

jag hade bytt foder till ett köttbaserat. det finns mängder att välja bland, fråga i djuraffären! det som ligger vid baronen har ganska många sorter, annars finns det en djuraffär på germundsgatan (www.guldfisken.se). jag vet inte om det finns fler i kalmar? de är lite dyrare, men å andra sidan ger du inte lika mycket foder, så den totala månadskostnaden blir inte såå mycket högre.

Jag skulle själv fodra med royal canin eller advance har jag också hört är bra. Har inte så stor erfarenhet av jusst pedigree, men det ska ju vara ett rätt bra foder...

Jag ger mina Royal Canin... Min hane på 8 kilo får 2 deciliter om dagen med normal motion, han är visserligen vuxen men fick inte så mkt mer än så när han va yngre.. Nutra nuggets är oxå ett bra foder, han ligger på 2 deciliter/dag där med..

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Han får ca 4.5 dl torrt foder om dagen, uppdelat på tre mål.

lolo19 skrev:
Hej
Han får ca 4.5 dl torrt foder om dagen, uppdelat på tre mål.

Oki.. Hur som helst så skulle jag nog satsa på att byta foder.. Även om det är lite dyrare i djuraffärren så tjänar du in det på att du kan ge en mindre mängd och då kanske han oxå tillgodogör sig fodret bättre...

Min hane har alltid ljus avföring dock alltid "hård" i magen oberoende foder pga av livslång medicinering.. Frågade veterinären varför det blir ljust och hon sa att fodret antagligen passerar tarmarna lite för fort och så länge han håller hull så är det inget att bry sig om...

* blev fel*

Senast ändrad av en moderator:

*trött* ska övergå till Royal Canin Medium Junior skulle jag skriva :smirk:
Tack igen :bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 028
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 364
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 015
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej Buke! Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan...
Svar
19
· Visningar
7 532
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka