T

Tail

Hej kan hästar bara chocka lite?Sputade min häst i dag. Han spärrade upp ögonen å vred huvudet åt väster verkade blind på vänster öga allt blev som vanligt efter ca 3min.Hans mamma chockade kraftigt som 3åring kan det finnas något samband?
Mvh Tail

Sv: PC Chock?

Ja hästar kan chocka/reagera på olika sätt! Ring behandlande veterinär och berätta om reaktion och få något alternativ utskrivet! Fortsätt inte att spruta!

ja, dom kan få olika mkt. "chock", allt från "bara" lite nässelutslag till svettningar och/eller kraftiga anfall där dom kastar sig hejdlöst.

det beror enligt min vet. på att ett blodkärl går sönder (tex. av trycket som blir av p.c) att p.c kommer ut i blodet. inte pencillinet i sig utan har för mig det heter prokatin som finns i vätskan så p.c tas upp långsamt så man slipper spruta mer än 1 gång/dygn. alltså inget ärftligt.

prata med din beh. vet. om du ska fortsätta kuren eller avbryta.

är det inte det :angel: jag brukar "förkorta" det så, blir lite lättare än att skriva :o

Ja hästar kan chocka/reagera på olika sätt! Ring behandlande veterinär och berätta om reaktion och få något alternativ utskrivet! Fortsätt inte att spruta!

Det var sista dosen i dag, men ska ringa å kolla med vet i morgon gick inte att få tag på honom ikväll. Men eftersom hästen mår bra nu å jag inte har något förtroende för jouren så tyckte jag inte att det verkade så akut, men självklart kommer jag att titta till hästen med jämna mellan rum.
Mvh Tail

veterinären gör inget iallafall eftersom chocken redan släppt, då är det lugnt ;)

då vi råkat ut för p.c så har veterinären bara sagt att vi ska avvakta och kolla hästen tills den mår bra igen. hade en häst som chockade på värsta viset med både svettningar och nässelutslag över HELA kroppen, samt att hon kastade sig hejdlöst/ramlade och ögonen rullade så bara vitan syntes. ringde veterinären som lugnt sa att h*n hinner ändå inte ut innan det är över.

det är bara "otur" om dom chockar, behöver inte alls bli så om det blir en "nästa gång" med pencillin. vi sprutade den hästen igen som chockade kraftigt, men det hände aldrig igen på henne ;)

Ja å även i tävlings stall.

Har pratat med vet i dag å han trodde oxå att det var en liten chock men som tur var gick allt bra.Tack för era svar.
Mvh Tail

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 867
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka