Piek

Trådstartare
Har sökt lite men hittar bara flera år gamla trådar!
Vad har ni för erfarenheter av pavos foder? Bra eller dåligt?

Hästen är av den svårfödda typen och behöver för tillfället gå upp ganska mycket i både hull och muskler. Dessutom har hon haft fång vilket inte gör foderfrågan enklare ;)

Hon äter just nu hösilage (analyserat) och hippo grow alfa vilket hon funkar bra på men det är svårt att få tag på hippo här medan det är betydligt enklare med Pavo och därav frågan :)

Sv: Pavo!

Pavo och D&H är mina egentliga favoritfoder! :love: Men har inga återförsäljare öht i närheten så ger Mustang nu istället, det är också super! :)

Pavos produkter innehåller en del melass, bara av att titta på innehållet så skulle jag inte rekommendera det till en häst som haft fång.
Dom flesta sorterna innehåller inte speciellt mycket protein i förhållande till energiinnehållet heller. Tror ingen av sorterna som har t.ex.
lika mycket protein som det fodret du ger nu.

skulle inte rekommendera Pavo. Dyrt foder, men som egentligen kostar knappt 100 kr i tyskland, eller vart det nu var det tillverkades?

Dodson & Horrell är det bästa, förutom det som mina hästar äter då såklart :) xtreme-muslin. :love:

Tack för era svar! Ni får gärna förklara lite utförligare vad som gör det bra/dåligt :)
Priset är inget problem jag får det billigare än vad jag betalar för hippo som måste beställas och hämtas några mil bort.

Nej, mycket melass, massor av stärkelse, inget för en fånghäst/ponny. Vår store fick plötsliga muskelproblem när han åt Pavo, troligen av stärkelsenivån då han blev bra vid foderbyte. Så inget som passar alla. Dessutom dyrt. Hörs det att jag ogillar Pavo :D
Dock fin musliblandning och smakligt..

Ett värdelöst foder i mina ögon, låga värden, men funkar bra som prassel i krubban. Det är så långt jag kan sträcka mig när det gäller Pavo. Läser man deras beskrivningar är det verkligen att "göra en höna av en fjäder"...

Dock bra för kräsna hästar då många hästar gillar deras müsli.

Delvis kl. Nej är det mycket socker och stärkelse i så blir det inget Pavo! Silaget ligger på 15% så känner att vi redan är i överkant där!

Iom att det är en fånghäst hade jag undvikt spannmål i fodret över huvudtaget o försökt fodra med Lusern i möjligaste mån, kvarnbyfoder har ett högt smrp, likaså Salsa naturell grön

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar