Pavo, vilka har provat och vad tycker ni?

iafia

Trådstartare
Pavo dyker upp lite här och där och undrar om någon fodrar med detta?

Vilken sort och till vilken typ av häst?

Majs är det i några av dem, är det något som verkligen är bra för hästar? Om man jämför med människor (jag vet, dum jämförelse) så kan vi inte ta upp innerhållet i majsen så vidare den inte är mixad, sönderslagen. Och den har inte sådär väldigt mycket näring i sig. :confused:
Gott är det ju dock...

Sen verkar det vara ganska mycket socker i tex. basicplus.

Sv: Pavo, vilka har provat och vad tycker ni?

Vet inte så mycket om tillverkaren i sig, men majs som hästfoder är jag ganska tveksam till. Åtminstone här i Sverige...

Majs är ganska stärkelserikt och proteinfattigt, och det är dessutom inget vi odlar här i Sverige. Här använder vi oss traditionellt av havre eller möjligen korn -som ju odlas här- om vi behöver öka våra hästars näringsintag. Havre har väl några fördelar mot majs som hästfoder, men det är inget man ger om man inte måste.

Behöver man ge sin häst mer näring i lätthanterligt format är det onödigt att importera dyra fodersorter som dessutom är "sämre" än våra inhemska, kan jag tycka.

Men ja, majs är gott! ;)

Har Pavo Care 4 Life och Pavo Summer fit en mineral kaka.

Sen vi börjat ge mineralkakan har min ena häst som haft mycket mjäll blivit mjälfri och fin i huden och pälsen. Givetvis har det tagit ett tag innan vi sett skillanden.
Care 4 life är det mer örter i och det är något som jag tror är bra.
Vår erfaenhet av Pavo är bra.
Dessutom redovisas socker och stärkelse. Det är bra om man har häst med / har haft fång som exempel.

Men det är så mycket olika foder i hästvärden att man vår välja det man tycker passar.

Då det jämförts och funderats i alla fall hos mig och mina hästägar vänner sen länge om det är odlat i Sverige är bättre eller odlat utomlans, om det är bra för hästen. Det är något man som hästägare får ta stälning till.
Men dom som fodrar med soja kan de säga att det är svensk odlat? Gmo fritt? Som exempel.
Det är intresant med foder och vad de innehåller vart fodert är odlat.
Och vad vi som hästägare väljer att ge våra hästar.

Mvh
Pudlan

Senast ändrad:

Angående sojan så har vi ju åtminstone ett inhemskt alternativ som är både framställt på ett trevligare sätt och inte har lika ensidigt innehåll:
Rapskaka! :laugh:

Potatisprotein borde vi väl också framställa i Sverige?

Jag köpte en säck Pavo i höstas för att jag behövde ett müslifoder med lång hållbarhet.

Min häst fick en svår foderstrupsförstoppning när jag började ge det, värt att tänka på. Men annars verkar det gott och har som sagt lång hållbarhet. Eftersom jag bara ger nån dl/dag är det viktigt för mig. Ska man ge det som kompletteringsfoder finns det mycket annat som är billigare och har tydligare innehåll enligt mig.

Att socker och stärkelsehalt redovisas är helt klart bra, men när fodret innehåller väldigt mycket socker och stärkelse så spelar det ingen roll för fånghästarna att det redovisas för det är inte ett foder någon fånghäst skulle må bra av.

Skulle ALDRIG köpa foder från en tillverkare som har så extremt dåliga kunskaper om hästhälsa och foder!

Att de marknadsför ett foder (Nature's Best) med hela 24% stärkelse som "Bra för fånghästar" är helt hårresande! :crazy:

Potatisprotein finns svenskt och Rapskaka är svensk är toppen:)

Mvh
pudlan

Man får läsa innehållsförteckingen och fundera själv. Vad man skall ge och man vill prova att ge till sin häst. Det finns flera tillverkare som säljer "fång foder" som inte är så lämpligt.
Men håller helt med att 24% stärkelse inte är opimalt för en fång häst.

Mvh
Pudlan

Majs är ganska stärkelserikt och proteinfattigt, och det är dessutom inget vi odlar här i Sverige.

Majs odlas i stor skala här nere i Skåne så det är visst inhemskt.

Jag fodrar ett mål om dagen med slobber mash. Det är bra men har ingen aning om vad de andra innehåller eller om de är bra eller inte.

Majs odlas i stor skala här nere i Skåne så det är visst inhemskt.

Jag fodrar ett mål om dagen med slobber mash. Det är bra men har ingen aning om vad de andra innehåller eller om de är bra eller inte.

Men detta fodret producerars inte i sverige som jaq förstått?

Min ena häst lever tack vara Pavos Slobber Mash. Har även provat örtfodret och är endbart väldigt nöjd med produkterna

Får man fråga vad som hände och hur?

Hade jag svar på det hade jag varit glad :crazy:

Det började med ett felläge där hon buköppnades, de hittade inget fel. Sedan efter ytterligare 6v då vi smått gått ifrån Slobber mash som hon fick på kliniken så kom nästa omgång, en öppning till och ingen orsak hittades.

Hon bildade mycket gas i tarmarna.

Nästa gång kom igen när vi började gå ifrån Slobber mash igen och efter ett fjärde försök så inser vi att hon fortsättningsvis får gå på det som enda kraftfoder. Tydligen blir det inga gaser i tarmarna när hon äter det.

Förklaring??? Ja ingen vet :( Dock inser vi att just Slobber mashen hjälper henne

De flesta av deras foder har mkt socker i sig (och majs som jag inte tycker är ett bra hästfoder), men deras nya "4 life" eller vad det heter, är rätt trevligt :) De har tyvärr haft i äpple men det är inte så stor andel, så jag tycker att de har lyckats bra med det fodret.

Jag som hade tittat på Pavo, men med den stärkelsehalten går det bort. Vilket är då bäst vad gäller lågt socker, stärkelsehalt?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: mackan
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 203
Senast: Rosett
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 939
Senast: NiAl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama