Påverkas hästens resultat av box-bädd?

H

Helan

Kan det finnas samband mellan hur mjuk boxbädd en häst har och hur bra den presterar eller hur bra hållbarheten är i exv tävlingsverksamhet, ridskoleverksamhet eller hobbyridning?
Om det påverkar, hur mjukt ska hästen då kunna erbjudas att ligga i sin box?
Männsikor mår ju bättre om de får ligga i en väl anpassad säng, själv får jag ont i kroppen om det är för hårt. Nu ligger ju inte hästar lika längs som vi gör, men det kanske kan påverka ändå???

Sv: Påverkas hästens resultat av box-bädd?

Intressant frågeställning, dock tror jag inte det forskats något i detta. Släng upp frågan till SLU - så kanske någon hippolog eller något gör det som sitt specialarbete! :idea:

Intressant frågeställning, dock tror jag inte det forskats något i detta. Släng upp frågan till SLU - så kanske någon hippolog eller något gör det som sitt specialarbete! :idea:

Nu har jag mailat frågan till Hippocampus, får se om det dyker upp nåt svar. Tills dess får alla gärna "spåna" fritt i denna fråga (fyndigt, eller?):D

Ah, nu när jag läste ditt inlägg kom jag att minnas en travtränare som var övertygad om det här sambandet. Red/körde en period hästar i hans stall under min studietid och hans övertygelse var att det inte var bra att ha för mjukt i boxen eftersom hästen då aldrig står riktigt stadigt och jämnt utan hela tiden den står inne i boxen (detta gällde travhästar i full träning/tävling så de var inne mera än ute i hage) står ojämnt och får stå och "väga upp" och "balansera" lite hela tiden. Han sade att främst kotorna tar stryk av detta. Denna travtränare är proffs och syns ofta på TV.

Det har jag också hört, men min tanke gick ytterligare lite längre då jag funderade på om hur muskler etc påverkas på den liggande hästen.
För konvalecenter tex kan det ju vara viktigt att veta, om den ska stå mjukt/hårt och ligga mjukt/hårt för att uppnå bäst resultat beroende på tidigare skada.

Tror absolut det är som du skriver, om man tittar kan man faktiskt se att de inte står "rätt" på benen i för tjocka bäddar.

Tror inte heller att för lite bädd är bra heller. Inget bra för framknän att gå ner på knä utan att det ordentligt mjuk eller inte ligger stilla och glider iväg. Då underviker de att lägga sig till slut och får aldrig den djupa sömnen som de bara får när de ligger ner.

Det var någon här som skrev om "knätestet" Om man kan falla ner på knä iboxen utan att vilja ta emot sig så är det lagomt. Tycker det var en jättebra regel!

Det stod ju om en undersökning i ridsport för ngra år sedan och det visade sig att hästar sover bäst/djupast i halm! :)

Jag tror också att för djupa bäddar har samma/liknande påverkan på kotor etc. som vad djupa ridbanor har. Däremot kan man inte tunna ner bädden så att hästen får skavsår eller med lätthet skrapar undan bädden så att den får stå/ligga på betongen. Nej, en tjock men stum bädd som inte gör att hästen behöver balansera så mycket tror jag på i första hand. En av mina hästar blir faktiskt lite varm i kotorna om jag luftat bädden för mycket (och den har blivit "djup").

Det var någon här som skrev om "knätestet" Om man kan falla ner på knä iboxen utan att vilja ta emot sig så är det lagomt. Tycker det var en jättebra regel!

Det stod ju om en undersökning i ridsport för ngra år sedan och det visade sig att hästar sover bäst/djupast i halm! :)

Det var en bra regel; knätestet...

Kommer du ihåg om det stod nåt mer i tidningen om detta? Vad var det som gjorde att de sov bra? Mjukheten eller att det var mysigare i halm:angel:

Det var en bra regel; knätestet...

Kommer du ihåg om det stod nåt mer i tidningen om detta? Vad var det som gjorde att de sov bra? Mjukheten eller att det var mysigare i halm:angel:

Hmm, ja de hade testat spån, torv och halm tror jag det var och det var på unghästar. Vet inte om de skrev varför hästarna sov bäst på halm -bara konstaterade att de gjorde det.
Men det var säkert för att det var både mjukt och mysigare (naturligare) :D

Självklart är det så att den som lever bekvämt, som kan vila ut och inte får ont eller blir stel till vardags också presterar bättre fysiskt. Så nog kan jag tänka mig att en häst som får sova på box med endast betonggolv inte presterar lika bra som en häst på lösdrift, i längden. Men hur mkt spån man har vet jag inte hur mkt det kan påverka.. Sålänge hästen kan ligga bekvämt.

Däremot kan jag inte förstå hur man som tävlingsryttare kan ställa sin häst på box övht. Att slita så mkt på en häst som ska prestera verkar ytterst osmart. Men o andra sidan kan man ju byta ut hästen när den inte längre håller. Om det nu är den typen av hästhållning man är intresserad av.

Men det har väl också visat sig att hästar som ska prestera högt inte sover/vilar tillräckligt mycket/länge på lösdrift då de inte känner samma 100% trygghet som i boxen. Speciellt inte om man är ledarsto och ska ha kolla på allt och alla.

Och om vi håller oss till boxen i denna tråd så är det klart att man sover bätter på mjuk bädd än betonggolv, men jag vill gärna ha bevis i frågan hur det rent "mekansikt" påverkar hästen. Den mentala biten spelar ju också roll, är man ompysslad och glad och har en mjuk skön säng så är det lättare här i livet.

Men det har väl också visat sig att hästar som ska prestera högt inte sover/vilar tillräckligt mycket/länge på lösdrift då de inte känner samma 100% trygghet som i boxen. Speciellt inte om man är ledarsto och ska ha kolla på allt och alla.

Mmm... Det finns de som har praktiska erfarenheter av det motsatta! :idea: En travtränare har alla sina hästar (tom avelshingstar!!) i flock på lösdrift och har upplevt höjd prestation iom detta! :)

Måste vara för att de rör på sig och får bättre kondis:bump:

Ja, säkert. Och även att de mår psykiskt bättre när de får "leva mer som en häst" i flock osv. :idea:

Däremot kan jag inte förstå hur man som tävlingsryttare kan ställa sin häst på box övht. Att slita så mkt på en häst som ska prestera verkar ytterst osmart. Men o andra sidan kan man ju byta ut hästen när den inte längre håller. Om det nu är den typen av hästhållning man är intresserad av.

Nu tror inte jag att hästar döööör av att stå i en box några timmar per dygn. Jag har mina i box ungefär from december till och med mars, april. Jag tror inte att de hade varit lyckligare av att vara ute i snöstorm och ösregn, Dessutom har de olika behov av mat så det hade blivit lite svårt att hantera. Men det är klart att de ska vara ute så mkt som möjligt. Jag har svårt för detta antingen eller - tycker att det är lite väl tramsigt sätt att resonera.

Men det skulle inte handla om detta. Till ts
Intressant frågeställning som jag inte har tänkt på tidigare. Nu har jag inte hästar som presterar mkt utan bara rids en del, min en hel del. Men egentligen handlar det väl om underlag överhuvudtaget och inte bara i boxen. Jag vet hästar som i stort sett bara rids på mjukt underlag i ridhus.

Det jag tänker är att boxbädden ska vara så inbjudande att hästen lägger sig ner när den behöver. Alldeles för tjocka bäddar tror jag inte är bra och inte för tunna heller. Det jag föredrar är tjock gummimatta och spån/halm ovanpå denna. Jag får känslan av att spånet fördelar sig något jämnare än halmen även om jag personligen tycker att en halmbädd ser mer inbjudande ut.

För flar år sedan gjordes ett test för kossor, vissa bås hade gummimatta + spån, andra bara gummimatta, andra bara spån och resterande hade inget strö alls utan bara betong. Kossorna stod på kö för att få ligga på gummimatta+spån, näst populärast var bara gummimatta, några få stod på spånbädden och ingen gick in i båsen med betonggolvet framme.....

Senast ändrad:

Och så säger dom att kossor är dumma djur...:angel:

Till Forest Autumn; ibland mår hästar bäst av att få stå inne, ibland inte. Självklart gör man som man själv tror är bäst, och om det är snöstorm mår väl ingen blöt frusen häst av att stå ute. Mina skriker i hagen om det vill in, vill dom inte in står de heller inte vid grinden. Ganska enkelt att följa. Är dom inne och vill ut skrapar dom i golvet.

Visst har alla underlag utomhus vid ridning betydelse på ett eller annat sätt, det har ju forskats en hel del på detta. Men inne i boxen då???

Jag vet att det gjorts en undersökning på hur mycket unghästar väljer att ligga ner och vila.

De föredrar klart en permanentbädd i halm.

Nu tror inte jag att hästar döööör av att stå i en box några timmar per dygn. Jag har mina i box ungefär from december till och med mars, april. Jag tror inte att de hade varit lyckligare av att vara ute i snöstorm och ösregn, Dessutom har de olika behov av mat så det hade blivit lite svårt att hantera. Men det är klart att de ska vara ute så mkt som möjligt. Jag har svårt för detta antingen eller - tycker att det är lite väl tramsigt sätt att resonera.

Håller helt med i ovanstående. Har åxå svårt för det totalt "svart/vita" seendet.

Kicki :laugh:

För flar år sedan gjordes ett test för kossor, vissa bås hade gummimatta + spån, andra bara gummimatta, andra bara spån och resterande hade inget strö alls utan bara betong. Kossorna stod på kö för att få ligga på gummimatta+spån, näst populärast var bara gummimatta, några få stod på spånbädden och ingen gick in i båsen med betonggolvet framme.....

Det är även gjort tester på olika sorters gummimattor. Där korna ratade vissa mattor och "slogs" om de skönaste. Och eftersom våra korna ska ha de bästa så lade vi in dessa när det var dags för byte. :D

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka