Påverkas hästens resultat av box-bädd?

Sv: Påverkas hästens resultat av box-bädd?

Min hovslagare hävdar att det är helt fel med mjuk bädd. Han menar att det är skadligt för hovar och ben att inte ha fast underlag.
Man kan ju göra en jämförelse med mänskliga skelettet, som ju behöver belastning för att bli starkt. Dessutom blir hovkvalitén klart sämre tycker hovslagaren.
Enligt en god vän som är proffstränare (trav) behöver en häst ligga ner och sova endast 15 minuter per dygn, men sannolikt ligger många mer än så. Detta för att sova djupt, lättare sömn klarar de som bekant av stående.
Sammanfattningsvis borde man alltså inte överdriva ströet för att hästen ska ligga bra, eftersom den bekväma kvarten kunde innebära att hästens ben tar skada av det sviktande underlaget?!

För egen del tycker jag att det är viktigast att hästens box är torr (de ligger ju på klipphällar på betet hellre än på mossa och föredrar alltså torr plats före mjuk) och jag har ca 4 cm kutterspån som strö. Jag mockar ut ALLT det blöta så det alltid är torrt och rent när de kommer in. Men å andra sidan är mina hästar aldrig inne mer än 10-12 timmar ens vintertid. Jag skulle aldrig ha dem på stall hela dygnet.
Jag har aldrig märkt av några liggsår pga fast underlag.

4 cm spån!? :eek::eek: Det är inte mycket för en flera hundra kilo tung häst att ligga på!

Enligt en god vän som är proffstränare (trav) behöver en häst ligga ner och sova endast 15 minuter per dygn, men sannolikt ligger många mer än så. Detta för att sova djupt, lättare sömn klarar de som bekant av stående.

4 cm kutterspån som strö.

Stämmer det verkligen med 15 minuter.... har för mig att det är runt 3 timmar. (Katter sover ca 17 timmar)

4 cm känns alldeles för lite för mig. Prova att ligga själv på 4 cm strö, när du har varit ute och hårdtränat och har lite träningsverk. Kan inte vara skönt.

4 cm??
Räcker det ens för att suga upp allt det blöta:confused:
Mina står på väääldigt mycket mera, faktiskt.
Det är stora tunga djur som ska ner och lägga sig....
Men du kanske har gummi-matta under??

/J.

4 cm låter alldeles för lite i mina öron. Sedan så är det ju inte meningen att de ska vada fram i spån. Men att ha en bädd som både är tjock och fast är inte oförenligt. Sedan så sover en häst 3 timmar per dygn. En högpresterande ko däremot sover drygt en halvtimme per dygn, mycket beroende på idisslandet, men de vilar ju samtidigt väldig ofta p.g.a. det. Så att en häst endast skulle sova 15 min. stämmer ju inte.

Kicki :laugh:

kl

En häst kan inte ligga ner så mycket längre än 15 minuter. Bröskorgen trycks ihop av tyngden om de ligger så mycket längre ÅT GÅNGEN dvs de lägger sig ner flera gånger/dygn.

Men om de varierar sovställningen då? Ibland ligger de ju helt utslagna och ser halvdöda ut, andra gånger är de mer ihopkurade och bara med mulen i marken. Eller det kanske är samma tryck oavsett? Har aldrig studerat våra hästar hur länge de ligger i hagen men det är ju aldrig särskilt länge...

Det har ju gjorts en studie på detta (ska försöka hitta den) - där man kom fram till att häster sover bäst på ordentlig halmbädd. Tydligen är djupsömnen mycket viktig även för en häst och de bör ha tillgång till ett mjukt, lugnt sovställe för att må bra. De 15 min sömn per dygn (som nån travtränare hade sagt) låter som en grov underdrift (eller "önsketänkande"..). Inte sover de 8 timmar per natt precis, men totalt runt 2 timmar liggande/dygn om jag inte minns helt fel. TRor säkert att det kan ha betydelse för prestation.

Det finns ett examensarbete från 2004 (SLU) som handlar om hästens sömn och olika strömedel:

Hästens beteende på olika strömaterial
Jeanette Svensson, Isabell Westman

Man kan hitta det genom Hippocampus. Mkt intressant läsning om vad hästen gör på natten... ;)

Sammanfattningsvis låg hästarna mer när de hade halm jämfört med spån.

kl

En häst kan inte ligga ner så mycket längre än 15 minuter. Bröskorgen trycks ihop av tyngden om de ligger så mycket längre ÅT GÅNGEN dvs de lägger sig ner flera gånger/dygn.

Då är både mina hästar väldig konstiga, för har många gånger sett dom ligga ner bra mycket längre än 15 minuter.

/Camilla

kl

Då skulle det ju det gälla de flesta stora djur, vilket skulle innebära att en ko inte skulle kunna ligga 1-2 timmar och idissla. Mina hästar ligger då betydligt längre än i 15 min. samt att jag tror inte att naturen felkonstruerar någon så till den milda grad. Samt som någon skrev, de ligger ju ofta utsträckta.

Nu vet inte jag hur kossors bröstkorgar är konstruerade, men de är förmodligen annorlunda eftersom de måste ligga och idissla. (Kossor är ju rätt konstiga djur - 4 magar o allt :confused:)

Men det är faktiskt sant att hästar inte kan ligga ner särkillt länge även om de lägger sig på sidan, de dör faktiskt. Det var en häst här i närheten som dog för att den pga vissa omständigheter inte kom upp. :crazy: fruktansvärt!

Veterinär-tanten här på buke kanske tittar förbi i tråden och kan förklara mer exakt än vad jag kan. (och varför kossor kan ligga hur länge som helst)

jag vet att mina hästar kan ligga ner i iaf 30 min i hagen!

i övrigt har jag löst halmen på ett mkt bra sätt, hon äter och bajsar i ena änden så där har jag ingen halm, i andra änden sover hon och där har jag ett relativt tjockt lager halm

det funkar super för mig!

en häst som inte kommer upp och ligger för länge dör för att magen har stannat, tarmarna ligger så trång i magen på dem att de faktiskt måste röra på sig för att tarmarna ska kunna det.

kl

Då borde min 3-åring vara stendöd nu för han låg och snarkade fullständigt utslagen i hela 45 minuter utan att röra en fena, han blinkade åt mig när jag tittade över boxkanten. Och jag vet att det var så lång tid eftersom jag halva tiden stod och okynnespratade i mobilen hängandes mot boxkanten och den andra tiden pustade jag träns och sadel bredvid samma box...

Nu vet inte jag hur kossors bröstkorgar är konstruerade, men de är förmodligen annorlunda eftersom de måste ligga och idissla. (Kossor är ju rätt konstiga djur - 4 magar o allt :confused:)

Men det är faktiskt sant att hästar inte kan ligga ner särkillt länge även om de lägger sig på sidan, de dör faktiskt. Det var en häst här i närheten som dog för att den pga vissa omständigheter inte kom upp. :crazy: fruktansvärt!

Veterinär-tanten här på buke kanske tittar förbi i tråden och kan förklara mer exakt än vad jag kan. (och varför kossor kan ligga hur länge som helst)

Som kimmis87 säger så har det mer med mage och tarmar att göra att alltför lång tid liggandes är skadligt, men dit räknas knappast en rejäl vila. Och givetvis så ser ju en ko lite eljest ut än en häst, men dock så ska ju inte ett djur måsta upp och hoppa var och varannan kvart för att unvika att dö! Kon är ju konstruerad efter ändamål, så de är väl inte så värst konstiga!? En häst som kan dö efter att ha legat över 15 min. är i mina ögon bra mycket konstigare. Samt att då skulle mina hästar ha dött för länge sedan.

Jag håller med.
När hästarna är riktigt sjuka ligger de också ner betydligt mer än vanligt - vilket (åtminstånde i mitt fall..) inte lett till några dödsfall.

*kl*
Angående att en häst inte skulle klara av att ligga ner mer än 15 min/gång tror jag inte alls på. Då skulle mina hästar varit döda för länge sedan...
Däremot så har jag hört att de kan dö om de ligger på rygg förlängr (tex rullat fast eller ramlat i ett dike, en vet här sa det engång) Varför de skulle dö av just ryggläge vet jag inte exakt.

kl

Sveriges förmodligen mest kända häst-beteendevetare säger följande om sömn:
Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten. Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter). För att kunna sova drömsömn måste hästen ligga med stöd för huvudet. Hästen har ett absolut behov av denna sömn och om den av någon anledning inte kan eller vågar lägga sig ramlar den så småningom och faller i drömsömn. http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

Det är inte därifrån 15 minuter fastnat? Men det innebär inte på något vis att hästen inte kan LIGGA ner längre stund än så. Det är bara sömncykeln. Vila/ligga ner kan de göra braaaaaaaaaaaa länge. För visst kan en häst utan problem ligga ner långt över 15 minuter. Alla som haft en längre koll på sovande/vilande hästar vet detta. Ingen av de iakttagna hästarna har fått bröstkorgsskador.

Min 2,5-åring har legat ner massor, länge och väl ända sedan födseln och hon är fullt frisk än ;)

*kl*
Däremot så har jag hört att de kan dö om de ligger på rygg förlängr (tex rullat fast eller ramlat i ett dike, en vet här sa det engång) Varför de skulle dö av just ryggläge vet jag inte exakt.

Det har du hört helt rätt. Det är även därför det inte får ta för lång tid vid buköppningar och liknande för hästkroppen är helt enkelt inte konstuerad för att kunna ligga på rygg. Men du har även då mer än en kvart på dig att rätta till problemet.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka