Påverkas hästens resultat av box-bädd?

Sv: Påverkas hästens resultat av box-bädd?

kl

svarar alla då.
Jo, en häst som ligger på rygg för länge dör.
och dessutom
En häst kan pga av sin vikt inte ligga särkillt länge, ju större och tyngre häst destu kortare tid kan den ligga. Skall se om jag kan googla fram en exakt tid så alla blir nöjda.

En häst kan pga av sin vikt inte ligga särkillt länge, ju större och tyngre häst destu kortare tid kan den ligga. Skall se om jag kan googla fram en exakt tid så alla blir nöjda.

Men alltså. Spelar det någon roll om det ens finns en sådan siffra för hästen ligger ju precis så länge som den själv känner för? :confused: Det är ju inte direkt så att vi tvingar en häst att ligga ner?? Och jag har då personligen aldrig sett en häst tagit skada av att ligga ner (hur länge det än var) = de reser sig när det är dags att gå upp helt enkelt.

I en kurs på utbildningen jag går gjorde en grupp en undersökning på hästens flockbeteende i hagen. De hade då riggat upp en kamera under x antal timmar och några av hästarna låg uppåt en timme och reste sig sedan nöjda och glada - inga bröstkorgsskador där inte. :grin:

Kan det finnas samband mellan hur mjuk boxbädd en häst har och hur bra den presterar eller hur bra hållbarheten är i exv tävlingsverksamhet, ridskoleverksamhet eller hobbyridning?
Om det påverkar, hur mjukt ska hästen då kunna erbjudas att ligga i sin box?
Männsikor mår ju bättre om de får ligga i en väl anpassad säng, själv får jag ont i kroppen om det är för hårt. Nu ligger ju inte hästar lika längs som vi gör, men det kanske kan påverka ändå???

Intressant fråga! Inget jag tänkt på innan faktiskt!

*kanske skulle göra en egen liten studie....*

Det har ju gjorts en studie på detta (ska försöka hitta den) - där man kom fram till att häster sover bäst på ordentlig halmbädd. Tydligen är djupsömnen mycket viktig även för en häst och de bör ha tillgång till ett mjukt, lugnt sovställe för att må bra. De 15 min sömn per dygn (som nån travtränare hade sagt) låter som en grov underdrift (eller "önsketänkande"..). Inte sover de 8 timmar per natt precis, men totalt runt 2 timmar liggande/dygn om jag inte minns helt fel. TRor säkert att det kan ha betydelse för prestation.

stämmer bra.

Men om de varierar sovställningen då? Ibland ligger de ju helt utslagna och ser halvdöda ut, andra gånger är de mer ihopkurade och bara med mulen i marken. Eller det kanske är samma tryck oavsett? Har aldrig studerat våra hästar hur länge de ligger i hagen men det är ju aldrig särskilt länge...

Utslagna är djupsömns fasen. den mer upprättliggande är inte lika djup sömn. Givetvis blir det skillnad på vart trycket hamnar på organen också.

Jag vill ha svar på om det påverkar hästens muskulatur, om träningsverk eller annan verk går över fortare om de får ligga mjukare, om konvalecenter blir friskare om de har en mjuk resp hård bädd, om exv ledproblem kan öka/minska beroende på boxbädd. Jag är själv nyfiken, men hittar inga svar.

Har du fått gensvar från Hippocampus än? :)

Jag vill ha svar på om det påverkar hästens muskulatur, om träningsverk eller annan verk går över fortare om de får ligga mjukare, om konvalecenter blir friskare om de har en mjuk resp hård bädd, om exv ledproblem kan öka/minska beroende på boxbädd. Jag är själv nyfiken, men hittar inga svar.

fast det är väl rätt etablerat även om det kanske inte finns regelrätta studier på det?

om hästen ligger för hårt får den spänningar/liggsår.
en häst med åkomma så som fång eller annan liknande sjukdom där belastning spelar roll för välbefinnande och läkeprocess, är givetvis beroende av en bra bädd. till fånghästar rekommenderar man ofta spån eller sandbädd, och till hästar med tex. senskador, också där gärna sandunderlag, dvs underlag som är mjukt fast ändå fast.

Senast ändrad:

Jag tror det gör det! Om hästen inte kan sova ordentligt, om det är obekvämt tex, så kan den inte heller prestera maximalt..
Har märkt att min sover bättre på halm (mjukare kanske) än spån, då han gärna lägger sej i hagen o sover, då man haft spån (kanske jag varit för snål med spånet??)

Liknande trådar

Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka