Påverkar B-vitamin hovarna?

Pia

Trådstartare
Människor ska ju äta det för att få starkare naglar. Så det borde väl vara positivt för hovarna också? Någon som vet?
Min kille har så dåliga hovar att jag griper efter varje litet halmstrå. :cry:

Sv: Påverkar B-vitamin hovarna?

Biotin är svaret, finns i pulverform och har gett min pålle bättre hovar på bara en månad.

Och biotin är B-vitamin.

Hälsning Maja

Ja, b-vitamin kan förbättra hovkvaliteten. Biotin är för övrigt en b-vitamin.

biotin är en sort av b-vitamin som finns att köpa i koncentrerad form för att få snabbare effekt på tex dåliga hovar.

OK. Han får redan biotin. Har ätit det i snart ett helt år, men det har inte blivit någon skillnad. Han har också fått kiselgur, men det hjälpte inte heller. Nu har jag börjat ge honom nypon som enligt hovis kan fungera. Jag är egentligen tveksam, det är väl mest C-vitamin i det, men jag är som sagt beredd att prova nästan vad som helst.

Jag har gett enzion och enl. min hovis har hovarna blivit märkbart bättre. Men jag vet inte vad enzion innehåller, man kanske kan blanda ihop det själv?

Jag ger min polle biotin i flyande form, och b-vitamin. Kan det bli någon slags överdosering eftersom biotin är ett slags b-vitamin. Har hört att om man ger gör mkt b-vitamin så är inte det ngn fara, för då kommer det bara ut i avföringen, istället för ngn slags förgiftning. Är det så :confused:

Mitt halvblod har också väldigt dåliga hovar. Jag ger honom biotin och har gjort det ca 1,5 år. Detta tyckte jag inte var tillräkligt, så jag penslar även hovarna med torsklevertran, eller om det heter fisklevertran (minns ej riktigt). Det finns på dunk som man kan köpa på Granngården. Nu "sommartid" penslar jag hovarna varannan dag. Det märks på våren när man behöver börja... Detta har hjälpt min häst mycket mot tappskor och uppfläkta hovar!

Vad kostar torsklevertran? luktar det inte väldigt?
Står det blan hästsakerna,lr ngn annan stans? Jag har bara penslat med vanlig matolja/rapsolja.
Ska nog prova det där me.....
Och så undra jag: vad är kiselgur och enzion för något??

Senast ändrad av en moderator:

Nu håller den där dunken ganska länge så det är ett tag sedan jag köpte ny, så jag minns inte riktigt vad torklevertranet kostar. Men det kostar inte så hemskt mycket. Kanske ett par eller några hundralappar för en 5 liters dunk...

I vår lilla granngårdenbutik står torsklevertranet ungefär där biotin och andra fodertillskott står. Det är en brun dunk.

Jag tycker själv inte att torsklevertranet luktar speciellt mycket. Visst kan man känna en antydan till fisklukt, men inte mycket mer enligt mig. Hästen går absolut inte runt och "stinker".

okej! Tack så mkt. Tänkte så att han inte går runt och luktar pyton....Ska leta på granngården. vi har en ganska stor butik, men inte så välsorterad. Tar bar hem en massa onödig dynda som inen använder. Om det inte skulle finns,vet du ngt annat ställe?

jezzie- skrev:
Om det inte skulle finns,vet du ngt annat ställe?

Nej, det vet jag väl egentligen inte, men de borde ha det även på din Granngårdenbutik, för vår är en rättså liten butik. Annars får du väl kolla i någon ridsportbutik som säljer kosttillskott och sånt.

minikaninen skrev:
biotin är en sort av b-vitamin som finns att köpa i koncentrerad form för att få snabbare effekt på tex dåliga hovar.
Nu börjar jag bli lite förvirrad. :confused:
Jag läste på biotinhinken och där står att det innehåller H-vitamin och druvsocker. Är H-vitamin en typ av B-vitamin?
Snacka om vilse i vitamindjungeln. :crazy:

Chlo skrev:
Nej, det vet jag väl egentligen inte, men de borde ha det även på din Granngårdenbutik, för vår är en rättså liten butik. Annars får du väl kolla i någon ridsportbutik som säljer kosttillskott och sånt.

Tack.......får ta o pallra mig iväg på en handlingsrunda te pollen.
Ngn som har provat att ha barfota me boaboots eller ecipsboots vid hovproblem?har funderat på att göra dä, så hovarna får vila från sömmmen, och "läka" lite. :confused:

jezzie- skrev:
Jag ger min polle biotin i flyande form, och b-vitamin. Kan det bli någon slags överdosering eftersom biotin är ett slags b-vitamin. Har hört att om man ger gör mkt b-vitamin så är inte det ngn fara, för då kommer det bara ut i avföringen, istället för ngn slags förgiftning. Är det så :confused:

Du kan inte överdosera B-vit, (den är vattenlöslig), men den kan bara bli onödigt dyr för dej ;) om hästen inte tar upp allt du ger den alltså.

(A,D,E,K-vitaminerna är fettlösliga och kan därför överdoseras medan B och C är vattenlösliga.)

Magnum skrev:
Du kan inte överdosera B-vit, (den är vattenlöslig), men den kan bara bli onödigt dyr för dej ;) om hästen inte tar upp allt du ger den alltså.

(A,D,E,K-vitaminerna är fettlösliga och kan därför överdoseras medan B och C är vattenlösliga.)

Tack ska du ha. Hade för mig att det var så, men man blir ju lätt aningens förvirrad av alla vitaminer hitan o ditan...... :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 039
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka